בבתי הדין הרבניים מעולם לא כיהנה מנכ"לית. ובהנהלת בתי המשפט?

נאה דורש נאה מקיים? בג"ץ חייב את המשרד לשירותי דת לשנות את תקנות מינוי מנכ"ל לבתי הדין הרבניים, כך שגם אשה תוכל לכהן בתפקיד. ב'חותם' דורשים יישום דומה בהנהלת בתי המשפט

חדשות כיפה משה ויסטוך 15/02/17 14:36 יט בשבט התשעז

בבתי הדין הרבניים מעולם לא כיהנה מנכ"לית. ובהנהלת בתי המשפט?
Yossi Zamir / Flash 90, צילום: Yossi Zamir / Flash 90

בועדת חוקה דנה היום (ד') בתקנות החדשות למינוי מנכ"ל בתי הדין הרבניים, זאת בעקבות הוראת בג"ץ על כך שגם אשה תוכל להתמנות לתפקיד. בארגון 'חותם' לא מתנגדים למהלך אך מבקשים 'גזרה שווה' גם להנהלת בית המשפט, שגם שם אשה מעולם לא כיהנה כמנכ"לית.

במהלך הדיון תקפו ארגוני הנשים את התקנות, אשר לפיהן מנכ"ל בתי הדין יהיה רב או טוען/ת רבני/ת, עורך דין ואף שאורח חייו יהיה תואם לתפקיד. גם היועץ המשפטי של הוועדה טען בדיון כי הדרישות אינן מקבילות לדרישות בתפקידים אחרים.

אבנר פורת ממחלקת החקיקה בארגון חותם - יהדות על סדר היום, בחר להציג בדיון דווקא את נתוני המכהנים בתפקיד מנכ"ל הנהלת בתי המשפט. פורת הראה כי מאז קום המדינה ועד היום לא כיהנה ולו אשה אחת בתפקיד, וכל המכהנים היו שופטים, על אף שהדבר לא נדרש על פי החוק. פורת טען בדיון כי מדובר בצביעות. לדבריו, "בג"ץ וארגוני הנשים רוצים מנכ"לית לבתי הדין? קודם כל שיטפלו בהנהלת בתי המשפט, שם "במגרש הביתי" שלהם לא כיהנה אשה אחת בתפקיד מאז קום המדינה".

(צילום: ויקיפדיה)

לאחר הדיון הוא אמר ש-"הדיון שהתקיים בוועדת חוקה איננו דיון משפטי אלא, גם דיון מהותי". לטענתו, "הניסיון לערער על התקנות החדשות, ובמיוחד על הדרישה לאורח חיים ראוי, מייצר תחושה כי אין מדובר כאן רק ברצון לאפשר לנשים להתמודד על תפקיד מנכ"ל בתי הדין, אלא גם על מגמה להשפיע על הרוח הנושבת בבתי הדין".

"התחושה הזו גוברת", הוא הוסיף, "כשמדובר בדרישה שבאה מבית המשפט העליון, היות שלמרות שאין דרישה שכזאת בחוק, במשך 68 שנות המדינה, כיהנו בתפקיד מנכ"ל בתי המשפט רק שופטים ורק גברים. על זה אמרו חז"ל, שלפעמים כשהשופט אומר למישהו, טול קיסם מבין שיניך, הוא יכול לענות לו - טול קורה מבין עיניך".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן