ארדן אישר: הרב רמי ברכיהו ימונה לרב המשטרה

השר לביטחון פנים, ח"כ גלעד ארדן, קיבל את המלצת מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך, ואישר למנות את רב היישוב טלמון, הרב רחמים ברכיהו, לרב משטרת ישראל, עם מינויו תוענק לו דרגת נצ"מ.

חדשות כיפה משה ויסטוך 10/10/16 16:57 ח בתשרי התשעז

ארדן אישר: הרב רמי ברכיהו ימונה לרב המשטרה
הלל מאיר, צילום: הלל מאיר

עכשיו זה רשמי. הרב רמי ברכיהו, רב היישוב טלמון, ימונה לרב המשטרה, כך החליט היום השר לביטחון פנים, גלעד ארדן. בהחלטתו זו, אישר ארדן את המלצת מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, ובכך שם סוף לסאגת מועמדותו של הרב ברכיהו.

הסמפכ"ל, ניצב זוהר דביר, עמד בראש ועדת איתור שהוקמה במאי 2016 ובמהלכה אותרו מועמדים מתאימים על פי קריטריונים שכללו בין היתר: אישיות חינוכית, יכולת פסיקה הלכתית מוכחת, הכרות המועמד עם עולם המשטרה ויכולת אישית להתחבר למגוון השוטרים המשרתים במ״י. הרב ברכיהו נבחר מבין המועמדים, כנהוג בבכירים בדרגתו, על ידי סגל הפיקוד הבכיר במשטרת ישראל ועבר מבדק תעסוקתי ומבדקים ביטחוניים כנדרש.

הרב ברכיהו זוכה להערכה רבה במסדרונות המשטרה בשל הפעילות המוצלחת של 'מאמינים במשטרה' תכנית שזכתה לשבחים רבים על איכות המתגייסים שלה. הרב ברכיהו עומד בראש בית המדרש של התכנית ועוסק בנושאים הלכתיים שעולים במהלך שירות השוטרים וההתמודדויות שלהם עם האתגרים הדתיים שעומדים בפניהם.

עם פרסום הפרשיות על ניצבי המשטרה בהם הואשמו בכירים במשטרה במעשים שאינם ראויים כלפי נשים, אמר הרב ברכיהו בראיון ל'כיפה' כי "אנחנו חיים בתרבות מתירנית, באווירה תרבותית לא פשוטה מבחינה זו ואין ספק שגם הכוח שיש לקצין משטרה בדרגה גבוהה עלול להעביר כל אחד על דתו ועל דעתו".

קשה מאוד לסווג את הרב ברכיהו, שבמאמר שפרסם לפני כשלוש שנים הצהיר על עצמו כתלמידו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל, תלמידו של הרב טאו ובנוסף הדגיש כי הוא משתייך לארגון רבני צהר. עם זאת, לפני מספר חודשים, כשנודע דבר מועמדותו של הרב ברכיהו, שעומד בראש תכנית 'מאמינים במשטרה', היו רבים שהתנגדו למהלך לצד כאלה שתמכו. חזית אחת שהתנגדה לעצם המועמדות הגיע מכיוון המגזר החרדי שטען כי הרב ברכיהו מקל בהלכות צניעות ושבת. בכלי התקשורת החרדים ציינו לדוגמא את פסק הלכה של הרב, בנוגע לשירת נשים בעצרת שהתקיימה בכיכר רבין בקיץ 2014 להשבת שלושת הנערים שנחטפו על ידי החמאס.

הרב ברכיהו נשאל בעניין שיתוף זמרות בעצרת והחליט שיש להתיר זאת על מנת למנוע מהעצרת לקבל גוון מגזרי. גם הרב אבינר הגיב בחריפות על פסק זה וכינה אותו 'ניאו שבתאית'. בנוסף לכך ציינו גורמים במגזר החרדי את פסיקותיו המקלות לכאורה בתחום השבת כפי שהעיד רב המשטרה בדימוס, הרב אליהו מוגרבי שאמר שהרב ברכיהו "הוא בחור ממש נחמד, אבל מבחינה הלכתית, ובעיקר שבת, הוא ממש מקל".

התנגדויות נוספות למינויו של רב היישוב טלמון הגיעו גם ממחוזות אחרים, ליברלים יותר. זאת לאחר שפורסם שהרב ברכיהו, כתב באחד מעלוני היישוב טלמון כי הוא דוגל ביחס "חם ואנושי" כלפי הומואים כאנשים פרטיים וכיחידים, ואף מתח ביקורת על הזלזול והפגיעה בהם מצד חלקים בחברה. עם זאת הבהיר: "לא נוכל לאפשר בתוך הקהילה חיים זוגיים שאינם עולים בקנה אחד עם חוק הטבע וערכי התורה וההלכה". בנוסף לכך, חתם הרב, בעקבות דברי הרב לוינשטיין על הלהט"בים, על הצהרת תמיכה עקרונית בזכותם של רבנים לבטא את עמדת התורה בכל נושא.

למועמודותו של הרב ברכיהו היו גם מברכים כדוגמת ראש ישיבת 'ברכת משה' במעלה אדומים, הרב נחום אליעזר רבינוביץ', שאמר בזמנו ל'כיפה' כי מועמדותו של הרב ברכיהו ראויה ביותר וכי "מדובר בתלמיד חכם בר דעת. הפעילות שלו כרב בעירו בהחלט מלמדת על כך. הוא הצליח לבנות קהילה יהודית יוצרת ונאמנה, אי אפשר לבוא אליו בטענות. הוא בהחלט אדם ראוי לתפקיד". גם הרב הצבאי הראשי לשעבר, הרב אביחי רונצקי, התייצב מאחורי מועמדותו של הרב ברכיהו ואמר כי "אין ראוי ממנו, אם יש משהו שמתאים לתפקיד זה הרב ברכיהו. הוא רב יישוב גדול שלא זקוק לזה בשביל פרנסה והוא עושה את נושא המשטרה כשליחות לשם שמים".

יוזם 'מאמינים במשטרה' נחי אייל הגיב למינוי ואמר: ״יותר ממתרגש על מינויו של הרב רמי ברכיהו לרבה של משטרת ישראל. הרב רמי שכיהן בשנים האחרונות כרב ״מאמינים במשטרה״ הוא אישיות תורנית פורצת דרך אשר הצליח במסירות מדהימה, באומץ וברגישות לסלול את שילובם של בני הציונות הדתית במשטרת ישראל ולהובילם תוך תחושת שליחות למען עם ישראל ללא פגיעה באמונתם בתורת ישראל. אני מצדיע למפכל וצוות המשטרה על הבחירה הראויה, המינוי שזוכה לתמיכה ציבורית רחבה מלמד על אישיותו של הרב שפועל לחיבורים בין כל חלקי האוכלוסיה. לרב רמי נכונו אתגרים רבים בתפקידו החדש. אני משוכנע כי משטרת ישראל ועם ישראל יתברכו במינוי הזה שאין ראוי

ארגון רבני צהר בירך גם הוא על המינוי: "אנו מברכים את הרב ברכיהו רב הישוב טלמון וחבר מועצת רבני צהר לרגל היבחרו לתפקיד הרב הראשי של משטרת ישראל. הרב ברכיהו תלמיד חכם גדול בתורה, פוסק חשוב, הקים את התוכנית "מאמינים במשטרה" ועוסק שנים בענייני הכלל והפרט ברגישות ובתבונה רבה. מתוך היכרות של שנים רבות בצעידה בדרך משותפת אנו בטוחים כי למשטרת ישראל מונה היום רב שדלתו תהיה פתוחה לכל, ויכולותיו התורניות והאנושיות יעניקו למשטרת ישראל מענה רוחני לכל צרכיה. 'ואתה תחזה מכל העם אנשי חיל יראי א-להים אנשי אמת שנאי בצע, ושמת עליהם'".