ארגון רבני צהר קורא למניעת פתיחת חנויות בשבת בתל אביב

"החלטה שעלולה לשנות את צביונה של המדינה", כך אומרים היום בארגון 'צהר' על חוק העזר העירוני לתל אביב שיאפשר פתיחת עסקים וחנויות בעיר בשבת. ביום ראשון הקרוב יוכרע העניין בישיבת הממשלה

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 05/01/17 15:58 ז בטבת התשעז

ארגון רבני צהר קורא למניעת פתיחת חנויות בשבת בתל אביב
מיקי לנגלטל, צילום: מיקי לנגלטל

בישיבת הממשלה ביום ראשון הקרוב, עלול להתקבל חוק העזר העירוני לתל אביב שיאפשר פתיחת עסקים וחנויות בעיר במהלך השבת. בארגון רבני צהר קוראים היום (חמישי) לממשלה להתנגד להחלטה ולא לקבלה.

ב'צהר' טוענים כי ההחלטה עלולה לשנות את צביונה היהודי של המדינה באופן חד צדדי "מדינת ישראל הוקמה כמדינה יהודית ודמוקרטית. דתיים וחילוניים חיים בה יחדיו מאז קיומה. אופי השבת בישראל הוא ממרכיבי הזהות של מדינת ישראל, שיש לו גם משמעות חברתית עמוקה" אמרו בארגון, והוסיפו כי הם קוראים לממשלה לקבל החלטה הפוכה "ולא להתיר פתיחת חנויות, העומדות בסתירה מהותית לאופיו של יום השבת".

החלטה להתיר פתיחת חנויות בשבת, מדגישים ב'צהר', "תשנה את צביונה היהודי של המדינה באופן חד צדדי, המועצה קוראת לממשלה לגבש הסכם כולל לעניין סוגיית השבת תוך הידברות בין מרכיבי החברה בישראל".

כפי שפורסם הבוקר, ראשי הסיעות החרדיות, שר הפנים אריה דרעי, שר הבריאות יעקב ליצמן וח"כ משה גפני, שלחו אמש (שלישי) מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בו הם דורשים כי בישיבת הממשלה הקרובה יידחה חוק העזר העירוני לתל אביב. שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, סירב לחתום גם הוא על המכתב ומלשכת השר סירבו להגיב בנושא.

דרעי, ליצמן וגפני כתבו כי "מתן אישור לחוק העזר המוצע, מהווה פגיעה בסטטוס קוו, באשר אין חולק כי המצב החוקי הקיים אינו מאפשר פעילות מסחר בשבת. אין ביכולתנו ובכוונתנו להיות שותפים לפגיעה בכבודה של השבת וברמיסתה כפי שעולה מחוק העזר האמור, ולפיכך, הננו דורשים כי ממשלת ישראל תקבל בישיבתה האמורה, החלטה ברורה וחד משמעית בדבר אי אישורו של חוק העזר האמור ומניעת פגיעה במצב החוקי הנוהג במדינת ישראל ("סטטוס קוו") האוסר על פעילות מסחר בשבת. החלטה זו מתחייבת מתוך ההכרה בחשיבותה של השבת ומניעת פגיעה בגדריה" הדגישו ראשי הסיעות.