ארגון "דרך חיים" מציג: כך תפטר את העובד הערבי מבלי להסתכן בתביעה

פרויקט חדש ומטריד של ארגון דרך חיים מסייע משפטית לעסקים המעוניינים לפטר את עובדיהם הערבים. עו"ד ציפורי ל'כיפה': "זהו מצב חירום ויש צורך לאפשר לאזרחים להגן על עצמם מפני הסכנה"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 01/11/15 15:16 יט בחשון התשעו

ארגון "דרך חיים" מציג: כך תפטר את העובד הערבי מבלי להסתכן בתביעה
shutterstock אילוסטרציה, צילום: shutterstock אילוסטרציה

נושא העסקת עובדים ערבים לנוכח גל הטרור מקבל חשיבות גבוהה בימים אלו. במקומות רבים נתקלו בעלי עסקים בדרישות לפטר את עובדיהם הערבים כשלטענת רבים מהם התחושה נובעת מתערובת של שנאה מוקדמת וחשש ממשי לנוכח המקרים בהם עובד של עסק תקף על רקע לאומני. המקרה המשמעותי והחמור ביותר היה של טכנאי בזק שביצע את הפיגוע הרצחני ברחוב מלכי ישראל בירושלים זאת לאחר ששנה קודם לכן הביע בפומבי את תמיכתו בטרור כשבן דודו ביצע את הפיגוע בבית הכנסת בהר נוף.

ארגון 'דרך חיים', שבעבר תמך גם בלוח 'עבודה עברית', אתר אינטרנט שעודד העסקת עובדים יהודים, מפעיל כעת יוזמה חדשה בה הוא מייעץ לבעלי עסקים כיצד לפטר את עובדיהם הערבים מבלי לעבור על החוק האוסר אפליה על רקע גזעני.

אנשי הארגון הם תלמידיו של הרב יצחק גינזבורג, שנחשב למנהיג ימני קיצוני ונחשד בעבר בהסתה כנגד ערבים, אך ההאשמה לא הבשילה לכדי כתב אישום. הרב עומד בראש התנועה ונחשב למורה דרכה הרוחני.

"סטייה קלה מהדמוקרטיה"

"המיזם המרכזי שלנו נועד לשנות את המצב המשפטי" אומר ל'כיפה' עו"ד אורי ציפורי מהתא המשפטי של 'דרך חיים' "כולם ראו את המחבל שעשה את הפיגוע עם רכב של בזק לאחר ששנה קודם לכן הביע תמיכה ברורה בטרור - יש צורך לתת מענה משפטי לנושא. מערכת המשפט מהלכת אימים על כל מי שרוצה לפטר עובד במצב כזה גם במקרה שהוא הביע שמחה והזדהות עם רצח יהודים זה עדיין נכנס תחת דעה פוליטית לגיטימית שהחוק אוסר לפטר בגללה", הוא מוסיף ומסביר המצב הבעייתי. "זהו מצב אבסורדי אזרחים נמצאים במצוקה חוששים ויש להם על מה. יש להם ראיות ולא מאפשרים להם לפטר", מאשים ציפורי.

הוא מספר כי הארגון הגיש לאחרונה הצעת חוק לחברי הכנסת המבקשת לשנות את המצב, וכי הם צפויים להיפגש עם מספר חברי כנסת המתעניינים בנושא. "מדינת ישראל מודעת שיש מצב חירום ואיום על אזרחי ישראל ולכן זה מצדיק גם סטייה קלה מהדמוקרטיה. כמו שיש הצדקה למדינת ישראל לסטות מהדמוקרטיה במקרים של חירום על ידי שימוש בצווים מנהליים אי אפשר לצפות מהאזרח שהוא ישמור על השוויון בצורה שתסכן את חייו" טוען ציפורי.

היוזמה החדשה זכתה להאשמות כי מדובר בגזענות כנגד ערבים, אך בדרך חיים מתנערים מהטענות ואומרים כי הטענות הן מופרכות וכי נעשה שימוש ציני בנושא. "ליהודים באירופה לא נתנו להיכנס למסעדות לא בגלל שחששו שידקרו את הסועדים זו הייתה גזענות. פה יש מצב של מלחמה והסתה חריפה כנגד יהודים והיהודים חוששים לחייהם בצדק", אומר ציפורי.

"פניות רבות של בעלי עסקים"

היוזמה שפורסמה בלוחות מודעות ובקרב עסקים זוכה לדברי ציפורי ללא מעט פניות מבעלי עסקים, "יש הרבה פונים אך לצערנו במסגרת החוק הקיים כמעט ואי אפשר לעזור להם אלא אם כן יש מעבר לחששות והבעת הדעות חשש סביר יותר שמשהו רוצה לבצע מעשה פלילים ואז אפשר לפנות למשטרה", אומר ציפורי ומוסיף, "זה כמעט הדבר היחיד שמעסיקים יכולים וצריכים לעשות ולא לקחת את האחריות על עצמם ועל אחרים. אם מעסיק מסתפק אם פוסט בפייסבוק של עובד שלו יכול להראות על מסוכנות, עליו לפנות למשטרה מיד שתחקור את הנושא".

"על פי חוק יסוד "כבוד האדם וחירותו" לכל אדם יש זכות מפורשת להגן על גופו ועל חייו, בשונה מנושא השוויון שהוא רק נגזרת של החוק על ידי בית המשפט. אם יש מצב חירום ובכל זאת לא מאפשרת לאזרחים לשקול את ההתבטאויות בפייסבוק זו לדעתנו פגיעה ישירה בזכויות האדם", טוען ציפורי.