ארגון בית הלל: "נשים דתיות לצבא הינו עובדה קיימת"

בתגובה למכתב הרבנים לשר בנט מהשבוע שעבר, בארגון בית הלל אומרים כי "בתנאים מסוימים, לא זו בלבד ששירות נשים בצבא איננו אסור, אלא שיש בו גם קיום מצוות רבות"

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 13/11/16 15:09 יב בחשון התשעז

ארגון בית הלל: "נשים דתיות לצבא הינו עובדה קיימת"
דוברות בית הלל, צילום: דוברות בית הלל

בעקבות מכתב הרבנים שנשלח לשר החינוך, ארגון רבני ורבניות בית הלל יצא בקריאה לחזק את משרד החינוך בהחלטתו לתמוך בעמותות המסייעות לנשים דתיות שבוחרות להתגייס לצבא ולשרת בו, תוך שמירה על זהותן הציונית-דתית.

בשנותיה הראשונות של המדינה, סוגיית גיוס הנשים הייתה סלע מחלוקת בלב החברה הישראלית. כבר מימיה הראשונים של מדינת ישראל, עמדתה של הרבנות הראשית הייתה שהמדינה צריכה להימנע מגיוס חובה של נשים לשורות הצבא. עמדה היסטורית זו לא השתנתה. הפשרה שהושגה, המאפשרת לבנות בעלות רקע דתי להצהיר על דתיותן ולהימנע מן הגיוס לצבא, נתנה מענה במשך שנים רבות ושמרה על הסטטוס-קוו. התפתחותו של מוסד 'השירות הלאומי' אפשרה לנשים רבות, בעיקר בנות הציונות הדתית, לשרת את המדינה שירות אזרחי מסור, תוך שמירה על צביון החיים הדתי.

עם זאת, המסע של החברה הישראלית לא נעצר. לא די בהסכמים הישנים כדי להכיל את תנאי החיים החדשים. המסע נמשך גם בעולמה של הציונות הדתית. תהליכים שונים בשנים האחרונות, הכוללים שינויים משמעותיים גם בצבא, יצרו תנאים המאפשרים לבנות דתיות לשרת שירות צבאי ראוי ומתאים לעולמן הרוחני.

בחוות דעת שיצאה מבית המדרש ההלכתי של ארגון בית הלל בנושא (חוברת מס' 7, סיוון תשע"ד), נכתב כי הארגון רואה חשיבות ערכית - דתית ולאומית - בכך שכל אישה במדינת ישראל תיקח חלק פעיל בשירות משמעותי, מבחינה איכותית ומבחינה כמותית, למען עם ישראל ומדינת ישראל, במסגרת השירות הלאומי או בשירות צבאי.

המציאות כיום היא שגיוס נשים דתיות לצבא הינו עובדה קיימת. כמות הנשים הדתיות המתגייסות עולה משנה לשנה ועומדת נכון להיום על אלפים מדיי שנה, על אף הסתייגותם של רבים ממוסדות החינוך הדתיים. קיים צורך הכרחי שנשים צעירות אלה יקבלו הדרכה והכנה לשירות הצבאי, ולתמיכה רוחנית-דתית במהלך שירותן. הנגשת ההדרכה לפני גיוס תסייע לנשים צעירות אלה למצוא מקום מתאים לשירותן ולהכין עצמן כראוי מבחינה רוחנית ודתית. מתן סיוע בין כתלי המוסד החינוכי יחזק את הקשר בין הנשים המשרתות בצה"ל לבין מוסדות החינוך שבהן למדו וייתן להן גב ותחושת בית.

לפי דעות רבות בהלכה שירות הנשים בצבא, בתנאים מסוימים, לא זו בלבד שאיננו אסור, אלא שיש בו גם קיום מצוות רבות, כמו בגיוס גברים. שמירה על קיום המדינה וביטחון תושביה היא מצווה גדולה וגם נשים חייבות להטות שכם ולהשתתף באתגרי מלחמת המצווה. המחלוקת בין פרשני ההלכה על אופי השירות הראוי לנשים לא מטשטשת את העובדה כי הזרם המרכזי של פוסקי ההלכה רואה בנשים שותפות מלאות לחובת המאמץ הלאומי-ביטחוני. נשים המשרתות בצבא מממשות ערכים של שותפות עם כלל הציבור, חיזוק הביטחון והחוסן החברתי הפנימי.

ראוי שגם לדעות אלה יהיה מקום בחינוך הממלכתי דתי, ועלינו כמחנכים להיזהר מלהשמיע קול אחד שאינו כולל בתוכו את מגוון הדעות בהלכה ובציבור. הירתמותו של משרד החינוך למשימת ההכנה לשירות הצבאי תבטא הפסקה של עצימת העיניים והכרה במציאות, ותוביל לבוגרות המוכנות יותר לקראת האתגרים הערכיים והדתיים שיעמדו לפניהן.

הרב מאיר נהוראי, הוא רב מושב משואות יצחק ויו"ר ארגון רבני ורבניות בית הלל

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן