אסור לחלק את הכותל: הרפורמים - "פארודיה של תפילה"

בכותל המערבי יש קדושה ושכינה שורה בו. אף אחד לא היה מתיר לנהוג בהר הרצל או באקדמיה כפי שהוא רוצה. למה הכותל צריך להיות יוצא דופן? הרב עמיחי אליאש מכוון את דבריו בעיקר לאורתודקסים שתומכים ברחבה לרפורמים

חדשות כיפה הרב עמיחי אליאש 08/11/16 09:58 ז בחשון התשעז

אסור לחלק את הכותל: הרפורמים - "פארודיה של תפילה"
Corinna Kern/Flash90, צילום: Corinna Kern/Flash90

ההבדל העיקרי בין שלומי אמוני ישראל לרפורמים והקונסרבטיבים אינו כמותי- במספר המצוות והמנהגים שהם מקיימים, אלא איכותי. אצל הרפורמים והקונסרבטיבים המצוות הן רק כלי ביטוי אנושיים לרגש הדתי של האדם, ואילו יראי ד' המאמינים בתורה מן השמים יודעים שהתורה, המצוות, הקדושה הם דברים ממשיים ואמיתיים, "ודבריו חיים וקיימים נאמנים ונחמדים".

כך קדושתם של ירושלים והכותל המערבי אינה נובעת מאיתנו ומרגשותינו, קדושתם היא אמת מציאותית ממשית, כי ירושלים היא עיר ד', "כי בחר ד' בציון אוה למושב לו", והכותל המערבי הוא המקום שלא זזה ממנו שכינה. וגם התפילה אינה רק פניה של האדם כלפי מעלה, אלא באמת אנו עומדים לפני ד' השומע את תפילותינו וגם מדריך אותנו על ידי חכמי תורתו כיצד להתפלל. ולכן ישנם בשולחן ערוך עשרות סימנים בהלכות תפילה, כי עבודת ד' לא נועדה לספק את צרכינו הרוחניים בדרך שמתחשקת לנו, אלא לעשות רצונו באמת.

מי שמאמין בזה באמת, שהשכינה שורה בכותל המערבי, ושהתפילה היא עמידה ממשית לפני ד', לא יכול שלא לחוש את החרפה והעלבון לכל קודש בכוונה לתת לרפורמים מקום תפילה בכותל המערבי. הלא אף אוניברסיטה לא תתן לשום קבוצה, חשובה ככל שתהיה, לחלק בתוכה תארים אלטרנטיביים לפי קריטריונים מפוברקים, ושום בית משפט לא יסכים שתתנהל בין כתליו מערכת משפטית שאינה מקבלת את חוקי המדינה, וזאת למרות שהן האקדמיה והן מערכת החוק והמשפט בנויות על הסכמות אנושיות המשתנות כל הזמן. ואיך במקום השכינה, שהיא אמת נצחית עליונה, ניתן לעשות פארודיה של תפילה שכולה חיקוי למנהגי הגויים ולעג לאורחותיה המקודשים של האומה בכל הדורות?!

אם אנשים הרואים עצמם כאורתודוקסים תומכים בהצעה זו- אות הוא שהם מושפעים עמוקות מרוחות זרות הרואות את עבודת ד' רק כפניה אנושית כלפי מעלה, ואינם שמים את ליבם לכך שיש כאן קדושה ממשית עובדתית, שאנו נתבעים לכבדה ולרוממה, ולהישמר מחילולה על ידי הנהגות זרות לרוח היהדות ולשכינת קדשה.

אכן ברור שהכותל המערבי שייך לעם כולו, ולא לשום פלג או מגזר, אך גם הר הרצל ביום הזיכרון שייך לכל עם ישראל, ואף על פי כן לא יעלה על דעת איש לומר שכל קבוצה יכולה לנהוג בו כרצונה. קל וחומר שהכותל המערבי שריד בית מקדשנו- כל יהודי, יהיה מי שיהיה, רשאי ומוזמן באהבה לבוא ולהתפלל בו, אך אין לאף אחד זכות לעשות בו כטוב בעיניו ולחלל את קדושתו, וכל הנהגתו צריכה להיות כפי המקובל בישראל מדורי דורות בקדושת בתי כנסת.