"אמרו לי לשלם 135 אלף דולר בשביל גט"

הרבנות בישראל ממשיכה להתעלל במסורבות הגט, כך עלה בדיון מיוחד שהתקיים בכנס לציון יום העגונה הבין לאומי. ח"כ עליזה לביא, יוזמת הדיון: "מצוקת העגונות פתירה, דרוש אומץ הלכתי"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 20/02/13 14:48 י באדר התשעג

"אמרו לי לשלם 135 אלף דולר בשביל גט"
ורד פרידמן, מכללת אמונה, צילום: ורד פרידמן, מכללת אמונה

הבוקר התקיים במשכן הכנסת דיון מיוחד לציון יום העגונה הבין לאומי, שהתקיים ביוזמתה של ח"כ ד"ר עליזה לביא (”יש עתיד“) ובשיתוף פעולה עם קואליציית עיקר - הקואליציה הבינלאומית לזכויות נשים עגונות. הדיון התקיים בנוכחות מאה משתתפים בהם שלושה עשר חברי כנסת ממספר סיעות, נציגי ארגוני נשים, רבנים ומסורבות גט.

"מאז שעלינו לארץ חושקה ההלכה היהודית על ידי הקמת מוסדות שנמכרו במחירים פוליטיים, ומוחזקים כיום על ידי אנשים לא ראויים“, אמרה היום ח“כ לביא, שהדגישה כי ”מצוקת העגונות פתירה. דרוש אומץ הלכתי, שיתוף פעולה אזרחי. השתתפתי בעבר בלא מעט דיונים בכנסת שעסקו בנושא, ולא זכורה לי נוכחות מרשימה כזו של חברי כנסת. הכנסת התשעה עשרה מביאה איתה בשורה אך גם אחריות ומחוייבות, לפתור בקדנציה הנוכחית את בעיית מסורבות הגט בפרט ואת נושאי הדת והמדינה בכלל שקובעו. זה בנפשה של המדינה ובנפשו של כל ישראלי המכבד את יהדותו-שלו ואת יהדותה של מדינתו“.

שרי זיסקינד, מסורבת גט בעבר, סיפרה בדיון את סיפורה האישי כאישה חרדית שהגיעה לבית הדין על מנת להתגרש. ”גיליתי שהתנהלות בתי הדין אינה תואמת את ערכי היהדות עליהם גדלתי. אחד הדיינים אמר לי שבמהלך ארבעים השנים בהם הוא מכהן כדיין הוא מעולם לא חייב גט, כמו כן מעולם לא התקיים בתיק שלי דיון בהרכב מלא. באחת הפעמים לקחו אותי הצידה והציעו לי לשלם 135,000 דולר ובתמורה לכך אקבל גט תוך יום".

ח"כ הרב אלי בן דהן (”הבית היהודי“), שכיהן בעבר כמנכ"ל בתי הדין הרבניים, אמר כי הוא ”מודע לקשיים הרבים של העגונות ופועל להתיר עגונות כבר למעלה מ20- שנים. יש להעביר את כובד המשקל מהרכב של שלושה דיינים להרכב של דיין אחד ובכך לקצר את התליך. בנוסף הגשתי הצעת חוק להחיל את הסכמי ההסגרה על בעלים שבורחים לחו"ל, ולהגדיל את זמן הכפייה למעצר מ-5 ל-10 שנים".