"אם רבנים לא יתייחסו לסוגיית הפליטים הם יהפכו לא רלוונטיים"

מנכ"ל ארגון רבני צהר קורא לרבנים להתייחס לסוגיות כגון טבעונות, סוגיית הפליטים ועוד ומבהיר, "המנעות מסוגיות אלו יהפוך את היהדות ורבנים ללא רלוונטיים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 21/06/15 17:15 ד בתמוז התשעה

"אם רבנים לא יתייחסו לסוגיית הפליטים הם יהפכו לא רלוונטיים"
Sadik Gulec / Shutterstock.com, צילום: Sadik Gulec / Shutterstock.com

מחיר ההימנעות מעיסוק בסוגיות כגון מצב הפליטים או טבעונות הוא שהיהדות והרבנים יהפכו ללא רלבנטיים בהיבטים הערכיים האוניברסליים, אומר מנכ"ל ארגון רבני צהר, הרב ד"ר משה בארי, על רקע יום הפליט הבינלאומי אותו מציינת הקהילה הבינלאומית השבוע.

לדבריו, בעוד בעולם נתקלים בריבוי טרגדיות אנושיות בהקשר לפליטים, קול אחד חסר בנושא - הרבנים.

"ניתן להניח שתהיה התייחסות של אנשי משפט ואתיקה, מעצבי מדיניות ודעת קהל, מחוקקים וסופרים. אך קול אחד ככל הנראה יחסר, ניתן להעריך שההתייחסות התורנית לסוגיה זו תהיה מועטה" מציין הרב ומוסיף כי מחיר ההימנעות מעיסוק בסוגיות אלו הוא שהיהדות והרבנים יהפכו ללא רלבנטיים בהיבטים הערכיים האוניברסליים.

"המנהיגות הרוחנית", אומר הרב בארי "לא תוכל לשמש כמצפן מוסרי וערכי לעם ישראל ולעולם. "ההפסד ליהדות ולתורה הוא גדול שכן התורה תתכנס לה בקרן זווית של הנחיות הלכתיות, אך לא תוכל לשמש כבסיס הערכי של החיים".

בשיחה עם 'כיפה' מסביר הרב בארי כי כבר כיום ניתן לראות כיצד הרבנים לא מתייחסים לסוגיות נפיצות כגון צער בעלי חיים וטבעונות, וכן סוגיית הפליטים, דבר אשר הופך את היהדות ל-לא רלוונטית. “אין שאלה באשר להכאבה לבעלי חיים, וכולם מדברים על זה, אבל הרבנים לא עוסקים בשאלת הטבעונות למשל. בעיני היהדות היה תמיד מקובל שבעלי חיים הם משרתי האדם ואין מקום לדיון מתי, איך וכמה. המציאות היום יותר מורכבת וקמים קולות של טבעונים שאומרים שבעלי החיים זקוקים להתייחסות ערכית - שהאדם צריך לוותר על ההנאה שלו למען בעלי החיים".

על סוגיית הפליטים הוא מסביר, “לכולם ברור שאנחנו נגד התבוללות אבל חלק מהדברים יותר מורכבים. מה באשר לזכויות הפליט? האם אנחנו מוכנים ללת להם חינוך טוב למשל? בעולם המערבי ברור שצריך לתת להם חינוך ללא קשר לזהותם הדתיית או הלאומית, אבל השאלות אצלנו יותר מורכבות והרבנים לא מספקים התייחסות של ממש בנושא. הפער הזה ילך ויקצין וחייבים לקבוע גבולות, מנעד של מה מותר ומה אסור. הגיע הזמן שרבנים ידברו על הדברים הללו".

הרב בארי הוסיף עוד ואמר כי בני הקהילה לא יישארו אדישים לערכים אלו. "הם ימצאו את הדרך לגבש לעצמם עולם ערכים אלטרנטיבי שמבוסס על מקורות שאינם יהודיים. עולם שמבוסס על אנשי משפט אתיקה מוסר ומעצבי מדיניות ודעת קהל שמתבססים על תורות זרות ומקורות שאינם יהודיים. וכך ייווצר מצב מטריד שלעקרונות המוסר לא יהיה מקום בתורה. מעבר לכך הרי שהמסקנות אליהן יגיעו בני הקהילה שאינם מודרכים על ידי הרב, יהיו מסקנות מוטעות"

הרב בארי אומר כי הסיבות בגינן העולם התורני מתעסק פחות עם סוגיות אלו הן מגוונות "לוח האירועים היהודי נקבע על פי אירועים היסטוריים או על פי ציווי בתורה ואין לקבוע באופן אקראי יום בעל מעמד מחייב. החגים היהודיים עוסקים רק באירועים הנוגעים ישירות לעם היהודי, וסוגיית הפליט העולמי אינה נוגעת ישירות ליהדות"

לסיכום אומר הרב בארי כי הרבנים והעולם התורני חייבים להתעסק יותר בסוגיות אלו "חובה גדולה היא לאנשי ההלכה להרחיב ולהעמיק את הדיון בנושאים אלו. אמנם יש חלק מן הרבנים אשר תפיסת עולמם מנחה אותם להתמודד עם סוגיות אלו לאורך כל הדרך. ואולם אין די בכך ויש להרחיב את העיסוק בשאלות אלו. רבנים ומנהיגי קהילה צריכים להעלות את ההתלבטויות בשיעורים שבקהילותיהם. ישיבות צריכות לעודד את התלמידים המבוגרים להתמודד עם שאלות אלו. מכוני מחקר צריכים לדון בנושאים אלו. ספרים צריכים להיכתב ולהציג את ההיבטים ההלכתיים והכלליים שבעימות הערכים המתעוררים מסוגיות אלו. מנהיג קהילה שידע להציג תורה שלמה ודרכי התמודדות שלמים עם סוגיות אלו יוכל להוות את המצפן המוסרי של בני קהילתו ולהמשיך לפעול ולהציב את התורה כמעצבת מוסרית ראשונה במעלה שיש לפעול לאורה וברוחה"