איילת שקד: "אפשר היה אולי למנוע את ההתנתקות אם המפד"ל היו פורשים"

ח"כ ציפי לבני לא הגיעה לפאנל המתוכנן יחד עם שרת המשפטים אילת שקד שפירטה את הלקחים שלה מהגירוש בגוש קטיף:"נבחר ציבור צריך לדעת לעמוד על העקרונות שלו"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 02/08/16 16:21 כז בתמוז התשעו

איילת שקד: "אפשר היה אולי למנוע את ההתנתקות אם המפד"ל היו פורשים"
דוברות השרה, צילום: דוברות השרה

"בהתנתקות עצמה הייתי בחופשת לידה בבית, רציתי לראות בעיניים מה קורה" אמרה היום שרת המשפטים, איילת שקד, ביום גוש קטיף שנערך היום בכנסת. "השארתי את הבן שלי עם בעלי ונסעתי לגוש, הייתי שב"חית. זה היה האירוע שבו אמרתי 'עד כאן' ובעקבותיו נכנסתי לפוליטיקה" מספרת שקד.

"אחרי ההתנתקות ישבתי ארוכות עם ענת רוט, שגם קראתי את הספר שלה, כדי לנתח את כל המהלכים הפוליטיים שהובילו להתנתקות ולהבין איך היה אפשר לעצור את זה והיה אפשר לעצור את זה כמה פעמים" מדגישה שקד. "זה התבצע בגלל שרים שפחדו לעמוד על עקורונתיהם מול ראש ממשלה דורסני. אריק שרון רמס את תוצאות משאל המתפקדים. היה אפשר למנוע את המהלך הזה בין אם זה בהתחלה- כששרון רק העלה את הרעיון, אם המפד"ל והאיחוד הלאומי היו פורשים אז אולי זה היה מונע את ההתנתקות ובין אם זה בנקודות זמן אחר כך".

על השאלה איך מונעים התנתקות נוספת השיבה השרה שקד: "פשוט אומץ של נבחרי ציבור. מאז ההתנתקות חוקקנו את חוק משאל עם. הוא רלוונטי רק לשטחים בריבונות ישראל אבל הוא צעד חשוב. אני חושבת שבסופו של דבר צריך הרבה מאוד אומץ של נבחר ציבור לדעת לעמוד על שלו בנקודות קריטיות שבהם הכי קל ללכת עם הזרם. נבחר ציבור צריך לדעת לעמוד על העקרונות שלו ולמנוע כאלה מהלכים מסוכנים".

"הייתה פגיעה קשה וחמורה בזכויות אדם. כל מי שהיה צריך לעמוד על המשמר, משרד המשפטים, המשטר והממשלה, היו צריכים לתחקר את האירוע הזה ולהודות שהייתה פגיעה. הייתה שם פגיעה בזכויות עצורים, פגיעה בזכויות קטינים" אמרה שקד. בעניין טיפול במשפחות המגורשים, ביניהם עדיין 180 משפחות שטרם התיישבו בבתי קבע, אמרה שקד "המדינה התרשלה, עד היום יש משפחות שלא הגיעו ליישובי קבע".

שקד הביאה ציטוטים של חברי כנסת מהשמאל, מתקופת טרום ההתנתקות, שהתייחסו בזלזול לאזהרות שרי הימין "מאיר שטרית אמר 'יש טענה שיהיה איום על היישובים בנגב. עוד לא שמעתי טענה מגוחכת כזאת'. ציפי לבני, שהייתה אמורה להיות כאן עכשיו אמרה 'שוב הימין מהלך עלינו אימים. מדברים על טילי קטיושות על באר שבע ונתיבות'". לעומתם, אומרת שקד, ח"כים מהימין התריאו על קטיושות ארוכות טווח ואפילו היו כאלה שהזהירו מבעיה של מנהרות.

"זו הזדמנות נדירה שיש לנו ממשלת ימין" מדגישה שקד. "אבל גם כממשלת ימין בסופו של דבר אנחנו מתקשים לבנות בנייה נרחבת ביהודה ושומרון. בונים אבל לא מספיק. ראש הממשלה הוא זה שמאשר כל תכנית בנייה, התיישבות מחדש ביישובי צפון השומרון מצריכה מהלך רחב יותר".

"אני חושבת שזה שהכנסת מציינת את האירוע זה חלק מהזיכרון וזה חשוב. אני היום רואה משקים ויישובים חזקים ומוצלחים שקמו, בעיקר בדרום, בנייה וצמיחה לאחר ההרס, החקלאות של יישובי גוש קטיף שחלקה השתקמה. צריך להסתכל גם על הצד החיובי, את מה שבן גוריון רצה 'להפריח את השממה', חלק גדול מתושבי גוש קטיף עשו".

מרכז קטיף, ועד מתיישבי גוש קטיף וכנסת ישראל ציינו היום את יום השנה ה-11 לעקירה מגוש קטיף וצפון השומרון בהשתתפות חברי כנסת רבים ביניהם ח"כ יצחק הרצוג, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ח"כ אורי אריאל.

בסיום האירוע היה אמור להתקיים פאנל בהשתתפות שרת המשפטים איילת שקד וח"כ ציפי לבני, לבני בחרה לבסוף שלא להגיע לאירוע.