אחרי 30 שנה ביטל בית הדין גיור של הרב גורן

בית הדין הרבני בירושלים הפקיע למפרע גיור של אישה שביצע הרב גורן, ופסק שהיא איננה יהודייה. כעת בתה לא תוכל להינשא כדן וכדין. הרב אמסלם: "כשבורות בהלכה ורשעות ואטימות חוברות יחדיו"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 22/11/15 11:56 י בכסלו התשעו

אחרי 30 שנה ביטל בית הדין גיור של הרב גורן
פלאש 90, צילום: פלאש 90

שרית אזולאי נולדה לשני הורים יהודים, גדלה בישראל כיהודייה ושירתה בצבא. בגיל 28 כשביקשה להינשא, הודיע לה בית הדין הרבני שאינו מכיר ביהודתה ולכן לא תוכל להירשם לנישואין. הדיינים התבססו על חקירות של אם הכלה, והחליטו שהליך גיורה ב1983 לפני 30 שנה, בחסות הרב הראשי לישראל לשעבר, הרב שלמה גורן, אינו תקף היום והוא מבוטל למפרע. כך פורסם הבוקר בעיתון הארץ.

לאור זאת- נפסק כי האם גויה וכך גם בתה, שנולדה לאחר הגיור. פסק הדין בעניין אזולאי ניתן בבית הדין הרבני בירושלים ב2012 ורק השבוע התקיים דיון בערעור בבית הדין הרבני הגדול. בערעור נקבע כי הגיור של האם מבוטל וגם כי אזולאי אינה יהודייה. בפסק הדין אין נימוקים, אולם מהפרוטוקול ברור כי הוא מתבסס על חקירת האם בנוגע לאורחות חייה, שככל הנראה אינו נחשב לאורתודוקסי.

חברת הכנסת ד"ר עליזה לביא מיש עתיד אמרה בשיחה לכיפה, כי מדובר בהחלטה אומללה. "שרית אזולאי, אחותנו את. כואב לי לשמוע על ההחלטה של ביטול הגיור שנעשה על ידי הרב גורן" אומרת לביא. עוד ציינה לביא כי מדובר בסטירת לחי לכולנו: "הפקרנו את הגיור עשרים שנה, נכנענו ללחצים פוליטיים וזאת התוצאה. במציאות המעוותת שנוצרה, מה הפלא שזוגות צעירים רבים מצביעים ברגליים ונישאים מחוץ לרבנות. זו גניבה לאור יום. מדובר במאבק תרבותי וערכי".

ד"ר סוזן וייס ולי ועו"ד ניצן כספי שילוני מ'מרכז צדק לנשים' עומדות מאחורי התביעה של שרית אזולאי. וייס אמרה כי "התנהלות רשויות הדת, בתי הדין הרבניים, רושמי הנישואים והרבנות, מביאה לכך שאין גר שיכול ללכת לישון בשקט במדינת ישראל. בין אם גיורת מגיעה לבית הדין להתגרש, בין אם גר מגיע להירשם לנישואים, כל אחד מהם עשוי לעבור חקירה בעניין אורחות חייו ולעתים יוכרז כי הגיור בטל".

הרב חיים אמסלם הגיב גם הוא לפרסומים ואמר: "הגיור בוצע לפני שלושים שנה על ידי הרב הראשי לישראל הגר״ש גורן, ״ואין בודקין מן המזבח ולמעלה״, אלא שמדובר בשנוא נפשם של הליטאים והכל מותר. למרות שאין ביטול גיור למפרע בהלכה, בודאי ובודאי לא בגין טענת אי קיום מצוות חוץ מבדורנו המבולבל, המושפע מאלה שחושבים שרק הם יודעים ויכולים לפסוק הלכה, עושים דברים שמעולם הפוסקים לא עשו ולא ביטלו גיורים למפרע, להתיר למעשה אשת איש לשוק ולגרום לבעיית ממזרות חמורה, ובפרט בגיור שנעשה על ידי רב ראשי לישראל ובית דין כשר וכדין". הרב אמסלם הוסיף ואמר שבעיה נעוצה בהתנהלות המדינה: "לכן כשבורות בהלכה ורשעות ואטימות חוברות יחדיו אז הנה התוצאה. והמדינה שותקת ונותנת למעוותי הצדק הדין והאמת לחגוג. ובפני תם שואלים למה מקימים בתי דין שלא במסגרת הקיצונית המעוותת?"

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר בתגובה לכיפה כי "המקרה תלוי ועומד בערעור, אנו ממתינים להחלטות בעניין".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן