אושר לקריאה ראשונה: רבנים ראשיים יוכלו להתמודד לכהונה נוספת

עד כה הוגבלו הרבנים הראשיים לכהונה אחת בלבד. הצעת החוק החדשה מבקשת לאפשר כהונה רצופה, ללא הגבלה, של שתי קדנציות מלאות

חדשות כיפה אורי פולק 27/02/12 14:12 ד באדר התשעב

אושר לקריאה ראשונה: רבנים ראשיים יוכלו להתמודד לכהונה נוספת
Lior Golgher-cc-by-sa, צילום: Lior Golgher-cc-by-sa

ועדת החוקה של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה ראשונה את הצעת החוק שתאפשר לרבנים הראשיים לישראל להתמודד לתקופת כהונה שנייה רצופה. עד כה, בשל תיקון שהוכנס בשנת 1983, נמנעה התמודדות נוספת לרבנים ראשיים מכהנים.

מדובר בהצעת חוק שהגיש ח"כ לשעבר אלי אפללו יחד עם קבוצה של חברי כנסת ממספר סיעות, אשר ביקשה לבטל את הסעיף הקובע כי "רב ראשי לישראל, לא יהיה מועמד בבחירות, לתקופה הסמוכה לכהונתו".

ח"כ ציון פיניאן, מיוזמי החוק, הסביר בדיון כי ההצעה קשורה לזכות החוקתית לבחור ולהיבחר. "בעבר, רבנים ראשיים, יכלו להתמודד שנית. אולם, החוק שונה והחוק הנוכחי מאפשר כהונה שנייה, רק לאחר הפסקה של כהונה אחת. יש חשיבות רבה לכהונה רצופה ללא הפסקה". לדבריו, הצעת החוק זוכה לתמיכה מכל סיעות הבית.

יו"ר הועדה, ח"כ דוד רותם, הציע לקבוע כי הרבנים הראשיים יפרשו לגמלאות בהגיעם לגיל 70, ככל תפקידי השיפוט בשירות המדינה. בנוסף, רותם הציע, כי התיקון לחוק, יחול רק על הרבנים הראשיים שיבחרו בבחירות הקרובות, ולא על הרבנים המכהנים היום. ח"כ בן ארי התנגד להצעתו של רותם וציין כי "רבנים מגיעים לשיא גדולתם ופריחתם התורנית, רק בגיל מבוגר. ההצעה עלולה גרום לפרישת רב ראשי, לאחר כהונה קצרה, זאת אם נבחר לקראת גלי 70".

ההצעה אושרה כעת להצבעה בקריאה ראשונה, כאמור, על ידי חברי הכנסת ציון פיניאן, אברהם מיכאלי ומיכאל בן ארי ובהתנגדות ח"ד דוד רותם. ח"כ יצחק הרצוג, נמנע בהצבעה.

הצעת החוק רלוונטית בעיקר להמשך כהונתו של הרב הראשי שלמה עמאר, שכן הרב יונה מצגר כבר העיד כי אין בכוונתו להמשיך לכהונה נוספת בתפקידו. "לגביי זה לא רלוונטי אלא אם כן יורו לי רבותי גדולי ישראל להתמודד לכהונה נוספת", אמר הרב מצגר לפני מספר חודשים.

עכשיו בפייסבוק: איזה רב הייתם רוצים לראות בתפקיד הרב הראשי