אושרה פה אחד כניסת ישראל ביתנו לממשלה

לאחר סאגה ארוכה ומתיחות פוליטית אושרה הרחבת הממשלה פה אחד והשרים אישרו את כניסת ישראל ביתנו לממשלה ומינוים של ליברמן, לנדבר והנגבי לשרים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 30/05/16 12:22 כב באייר התשעו

אושרה פה אחד כניסת ישראל ביתנו לממשלה
Yonatan Sindel/Flash90, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שרי הממשלה אישרו הבוקר (ב') פה אחד לאחר הסכם הפשרה עם הבית היהודי את מינויו של אביגדור ליברמן לשר הביטחון ואת מינויה של סופה לנדבר לשרת הקליטה. זאת במסגרת ההסכם בין הליכוד לישראל ביתנו שיאפשר הרחבת הממשלה - אשר מונה כעת 66 חברים.

האישור התאפשר כאמור לאחר שנפתר המשבר בנושא הקבינט הביטחוני, והדרישה של נפתלי בנט כי יוצמד לחברי הוועדה מזכיר צבאי שיעניק להם את המידע הביטחוני הנדרש. כזכור, תיווך השר יעקב ליצמן בין ראש הממשלה לשר החינוך והביא לאישור הבית היהודי להכנסת ישראל ביתנו לממשלה.

הערב יושבעו ליברמן ולנדבר בכנסת ויכנסו לתפקידם. השרים אישרו גם את מינויו של ח"כ צחי הנגבי לשר בלי תיק במשרד ראש הממשלה.

להסכם גם משמעויות כלכליות לא קטנות. במסגרת ההסכם בין הליכוד לישראל ביתנו, יוקצו 1.4 מיליארד שקל לטובת הרפורמה בפנסיה בפריסה של ארבע שנים. כמו כן, יוקצו 150 מיליון שקל לדיור ציבורי. בנוסף, סיעות הליכוד וישראל ביתנו יפעלו להקמתו של קבינט קליטה ועלייה. שר מטעם סיעת ישראל ביתנו יכהן כיו"ר הקבינט. עוד הוסכם: "הממשלה תגבש הצעת חוק ממשלתית שתאפשר הצבעה של ישראלים השוהים בחו"ל ביום הבחירות לכנסת".

כמו כן, יוקם צוות שרים לגיבוש נוסח של חוק יסוד: ישראל: מדינת הלאום של העם היהודי. בנוסף התחייב ליברמן לא לתמוך בהצעות חוק בתחום התקשורת בלא אישור שר התקשורת (בנימין נתניהו). בעניין עונש מוות למחבלים, הצעת הדגל של ישראל ביתנו, נכתב: "בסעיף 165א של צו בדבר הוראות ביטחון (נוסח משולב) (יהודה ושומרון) (מס' 1651) תש"ע- 2009, יימחקו המילים: 'וגזר הדין ניתן פה אחד'". כלומר, לא תידרש החלטה פה אחד כדי לגזור מוות, כפי שהחוק מחייב היום.

בעניין נושאי דת ומדינה מתברר כי לליברמן הנושא יותר חשוב אפילו מאנשי הבית היהודי, כשדרש שכל חקיקה תצטרך להיות באישורו. "יוקם צוות בראשות השר יריב לוין, אשר יכלול את נציגי כל הסיעות החברות בקואליציה, לנושא חקיקת דת ומדינה. חוקים הנוגעים לדת ומדינה לא יקודמו, לא יאושרו ולא יחוקקו אלא אם כן אושרו פה אחד על ידי נציגי כל סיעות הקואליציה. אם תוגש הצעת חוק בניגוד לאמור לעיל, יצביעו כל חברות הקואליציה נגדה ותופעל משמעת קואליציונית להסרתה מסדר היום הן בוועדות הכנסת והן במליאה", לשון ההסכם.

עדיין לא ברור לאיזה תפקיד ימונה זאב אלקין שעוזב את משרד הקליטה לטובת לנדבר אך לנתניהו יש בסל עוד כמה תיקים בהם הוא מחזיק וסביר להניח שבקרוב יוחלט איזה משרד יקבל אלקין.