אורי אורבך מוביל בחיפושי גוגל לשנת 2015

מנתוני חברת גוגל עולה כי אורי אורבך ז"ל, נמצא בין המובילים בחיפושי הגולשים. האם יכול להיות שאורן חזן ובר רפאלי מעניינים יותר מהאירועים הביטחוניים?

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 23/03/16 09:31 יג באדר ב'

אורי אורבך מוביל בחיפושי גוגל לשנת 2015
אורי אורבך, צילום: אורי אורבך

איזה חדשות הישראלים מחפשים באינטרנט? מסתבר שלא את הסיפורים שקשורים למצב הביטחוני ומתקפות טרור.

במקום השלישי בראש טבלת החיפוש נמצא חבר הכנסת והעיתונאי לשעבר אורי אורבך ז"ל, שעקף את בר רפאלי, מתווה הגז והרצח של שירה בנקי במצעד הגאווה.

נתון מפתיע נוסף הוא דירוגו של ח"כ אורן חזן, שנמצא מקום אחד מתחת לאורי אורבך, המקום הרביעי. סדרת הפרקים הויראלים של "מגש הכסף" על התנהלות הטייקונים בישראל ופרשיית המועדון התל אביבי אלנבי 40, עקפו את אורבך והפכו לסיפורים המובילים. הציבור הישראלי כך מסתבר, מתעניין הרבה יותר בפרשיות מין, ואפשר לומר אפילו מתעלם מהדרדרות המצב הביטחוני.

הדירוג על פי כמות חיפושי הגולשים ב- Google בשפה העברית ב-12 החודשים האחרונים (מרץ 2015-מרץ 2016).

והנה הטבלה המלאה:

1. אלנבי 40
2. מגש הכסף
3. אורי אורבך
4. אורן חזן
5. רמה מסינגר
6. משה פרץ ועמר אדם (הראיון בישראל היום)
7. החתונה של בר רפאלי
8. גל בק
9. מצעד גאווה 2015 (שירה בנקי)
10. מתווה הגז
11. מאי פטאל
12. סמיר קונטאר

רועי כ"ץ, יו"ר הכנס במרכז הבינתחומי אמר כי סדר היום החדשותי באינטרנט, שונה מסדר היום בפלטפורמות אחרות, והוא מדאיג ביותר: "סדר היום החדשותי בפלטפורמה הדיגיטלית, כפי שבא לידי ביטוי בנתוני החיפוש של גוגל, שונה בתכלית מזה של התקשורת הממוסדת וצריך להדאיג מאוד את קברניטי גופי העיתונות בישראל. הנתק בין מה שהציבור הישראלי מחפש ובין מה שמציעה לו מדי יום התקשורת המסורתית משפיע על הרלוונטיות של העיתונות הישראלית בעידן של ביזור המידע".

רוני ארזי, מנכ"ל חברת הדיגיטל משרוקית אומר כי חיפושים בגוגל, קופצים גבוה כאשר הדמות נפטרת: "אפשר לראות שבן אדם מוכר נפטר אז מיד מחפשים אחריו מידע ונתונים, הם מחפשים חומר, זה אחד הדברים הידועים, וזה עוקף את רוב הנושאים. הקפיצה היא כל כך גדולה, זה יכול להסביר את החיפוש הרב אחר אורי אורבך".

עוד מוסיף ארזי כי יש הבדל בין חיפושי גוגל לשיח ברשת. לדבריו הטבלה משקפת חיפושי מידע מובילים ולא את השיח שמתרחש ברשתות החברתיות, אשר לטענתו, מראה כי הציבור מודאג מאוד מהמצב הביטוני: "הנושאים הביטחוניים הם במקומות הראשונים בשיח ברשת, כמו בסטטוסים בפיסבוק ובטוויטר. כל העולם הזה של השיח, מציב את הביטחון באחד מחמשת המקומות הראשונים. גוגל זה אינפורמציה ועולם אחר של תוכן, אז לומר שהציבור לא מתעניין בבטחוני אלא ברמה מסינגר יותר, זה לא נכון".

ארזי מציין כי החיפוש בגוגל נעשה גם על ידי קשישים וגם על ידי ילדים, ולכן הוא משקף מראה כללית, ולא ממוקדת. בניגוד לשיח ברשת, שמאופיין בעיקר ע"י חבר'ה צעירים: "אין לי ספק שאורי אורבך ברמת השיח ברשת לא נמצא במקומות הראשונים, כמו דונלד טראמפ או המצב הביטחוני. השיח ברשת ושותפות בשיח החברתי זה משהו שהוא יותר מורכב ומתאים רק לאוכלוסיית יעד מסויימת. ברור שיהיו דברים חופפים אבל הנושא הביטחוני הוא נקודה מעניינת, כי הוא מוביל בשיח אבל לא בחיפושים".