אורי אורבך: חוק ´מוות במרשם רופא´ – חוק לחיסול חולים סופניים

מתגברת המחאה נגד חוק המתת החסד של ח"כ עופר שלח הצפויה לעלות בפני וועדת השרים לענייני חקיקה. השר אורי אורבך: אם מישהו רוצה להתאבד הוא לא צריך לעשות זאת באמצעות מערכת הבריאות".

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 26/01/14 09:30 כה בשבט התשעד

אורי אורבך: חוק ´מוות במרשם רופא´ – חוק לחיסול חולים סופניים
צילום מסך, צילום: צילום מסך

הצעת החוק של ח"כ עופר שלח צפויה לעלות הבוקר (א') לאישור וועדת השרים לחקיקה ומעוררת מהומה. השר אורי אורבך יוצא בחריפות נגד החוק ומגדיר אותו "חוק לחיסול חולים סופניים המתחזה לחוק הומני".

לדברי השר אורבך: "בעיניי זהו חוק לחיסול חולים סופניים שכמו עוד חוקים ליברליים, מתחזה לחוק הומני. התפקיד של הרופאים והרוקחים אינו להרוג את החולים, אלא להציל אותם".

באוקטובר 2013 הניח ח"כ עופר שלח את התיקון לחוק אשר מבקש לשנות את המצב היום האוסר על המתות חסד. על פי החוק הקיים, חולה הנוטה למות יכול לחתום על מסמך המורה לרופאים שלא לעשות בו טיפולים מצילי חיים בחצי השנה האחרונה לחייו. אך חולים סופניים הסובלים סבל רב שאמור להמשך על פני תקופה ארוכה יותר, או כאלו הרוצים ליטול את חייהם ללא שהיות, צריכים על פי החוק הקיים להמתין ולסבול. הבוקר (א') כאמור, צפויה הצעת החוק לעלות על השולחן של וועדת השרים לענייני חקיקה.

השר אורבך יצא הבוקר באופן חריף ביותר נגד החוק בסטטוס בדף הפייסבוק שלו לטענתו "אם מישהו רוצה להתאבד הוא לא צריך לעשות זאת באמצעות מערכת הבריאות שלנו".

"אם חלילה החוק יעבור את השלב הראשון", מצהיר אורבך. "אגיש ערר ואעשה הכול כדי למנוע את אישור החוק המסוכן הזה. למה שכדור-מוות ייחשב פחות הריגה מלירות בחולה או לחנוק אותו בכרית? כי זה עם חלוק לבן? כי זה פחות כואב? כי ככה זה בשווייץ?", תוהה השר.

"הטכנולוגיה מקדימה לא פעם את הדיון האתי. בדומה ולהבדיל, גם בסוגיית הפונדקאות ההמונית אין דיון הולם בעניין המוסרי (ניצול נשים עניות, סחר באיברים וכד'). כך גם בכדור המוות של סוף החיים: הטכנולוגיה מקדימה את האתיקה. החיים והמוות הופכים לעוד מוצר צריכה או שירות ללקוח המרוצה. וערכים אחרים? הם מוצגים כמיושנים וכמעכבים, כי העיקר הוא המימוש העצמי, ושימות העולם", מסכם השר אורבך את המהלך הבעייתי.

ביום חמישי האחרון שיגר ארגון רבני צהר נייר עמדה לחברי ועדת השרים לענייני חקיקה הקוראת להפיל את החוק ולא לאשרו. לדברי הרבנים, בנייר העמדה שנחשפה לראשונה ב'כיפה': "אין הרבה נושאים שבהם העמדה ההלכתית היא אחידה, חד משמעית ומקובלת על פוסקי דורנו כולם, כמו ההתנגדות הבלתי מסויגת לסיוע לאדם להמית את עצמו בדרך דומה לזו המוצעת בחוק זה"

"האיסור להתאבד הוא איסור חמור, הדומה לאיסור רצח אדם אחר", כתבו הרבנים. "איסור זה הוא גם במצב של חולה הנוטה למות, דהיינו במצב בו מותו הקרב של האדם הוא ודאי", ממשיכים הרבנים.

"אין מקום להבחין בין פעולה 'עדינה' כמו נטילת כדור לבין פעולה 'אלימה'. חומרת שניהם שווה. אסור לסייע לאדם לעבור עברה", הדגישו הרבנים ואמרו: "הצעת חוק זו פוגעת בערך קדושת החיים כערך".

רבני צהר הזהירו כי "קביעת מדד לערך החיים עלולה להכשיר את הקרקע ליצירת מדדים נוספים, לדוגמא: ערכך חייהם של הנמצאים בתרדמת או אפילו המוגבלים בגופם או בשכלם. הצעת חוק זו עשויה להוביל להתאבדויות במצבי מצוקה שונים ומגוונים, וכן קיים חשש שבני משפחה או אנשי צוות רפואי יפעילו לחץ, סמוי או גלוי, על חולים סופניים, על מנת שיבחרו במוות 'בכבוד' כדי להקל על הנותרים בחיים", כותבים הרבנים ומסיימים "תפקיד הרופא הוגדר מאז ומעולם להציל חיים ולשפר את אורכם ואיכותם בלבד. מתן זכות לרופאים לרשום מרשם מסיים חיים משנה את הדימוי של הרופאים בעיני עצמם ובעיני החברה. שינוי זה עשוי לגרום להשלכות מרחיקות לכת על תפקיד הרופאים ועל האמון בהם", לדברי הרבנים.