אגודת הסטודנטים בטכניון: לא מעוניינים בשירותי הכשרות של רבנות חיפה

אגודת הסטודנטים בטכניון הודיעה כי תנתק משירותי הכשרות של הרבנות חיפה ותסתפק בשירותיו של רב הטכניון. ברבנות חיפה מאשימים את הרב וטוענים כי כל הדרישות שלהם על פי הנחיות הרבנות הראשית

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 30/06/15 14:53 יג בתמוז התשעה

אגודת הסטודנטים בטכניון: לא מעוניינים בשירותי הכשרות של רבנות חיפה
shutterstock, צילום: shutterstock

אגודת הסטודנטים של הטכניון בחיפה הודיעה כי תפסיק לשלם לרבנות חיפה על תעודות הכשרות של עסקי המזון בבית הסטודנט. בהודעה של האגודה נאמר כי הפיקוח על הכשרות בעסקי בית הסטודנט יימשך, אך מעתה ואילך הוא יתבצע תחת השגחתו של רב קריית הטכניון ולא על ידי הרבנות המקומית, בדומה ליתר העסקים בקמפוס שנמצאים בחסות רב הטכניון מזה שנים רבות.

הרקע למאבק הוא מתחם "בית הסטודנט" בטכניון שנפתח לפני כ-5 שנים, עד אז כאמור רב הטכניון העניק את הכשרות לבתי העסק במתחם הקמפוס אך במתחם החדש החלה הרבנות חיפה לטפל בנושא הכשרות.לטענת הרב אלעד דוקוב, רב הטכניון היו בעיות חמורות עם משגיח הרבנות חיפה הן מבחינת הכשרות והן מבחינת ההתנהלות כשאיים על בתי עסק ולטענת הרב דוקוב ניתן היה להגדיר את המסעדות תחת השגחת הרבנות כלא כשרות פשוטו כמשמעו "לא הייתה לי ברירה אלא לעצור את ההשגחה של הרבנות" הוא אומר ל'כיפה'.

לטענת אנשי אגודת הסטודנטים הנושא המרכזי הוא מחירי השגחת הכשרות של רבנות חיפה שגבוהים בכ-96% ממחירון ההשגחה של רב קריית הטכניון, זאת על אף שלטענתם סטודנטים דתיים רבים סירבו לאכול בעסקים אלו משום שלדעתם השגחת הכשרות מטעם הרבנות לא הייתה ראויה.

אלון כהן נזנין, יו"ר אס"ט הנכנס מסר אמר בהודעת האגודה: "איננו יכולים לשבת על הגדר כשדווקא העסקים הפועלים תחת חסותה של אס"ט, אשר שואפת להוזיל מחירים למען הסטודנטים ומחויבת לרווחתם, נאלצים לשלם עלויות מופרזות על השגחת כשרות שמגולגלות על הסטודנטים! נפגשתי באופן אישי עם הרב הראשי לחיפה והסברתי לו שאנחנו בסה"כ רוצים להיכנס תחת המטריה של רב קריית הטכניון, כמו כל העסקים האחרים בקמפוס".

לפני כשנה הכריזה הנהלת הטכניון כי בכוונתה להעסיק משגיח כשרות נוסף מטעמה שיהיה כפוף לרב קריית הטכניון ויפקח על העסקים בבית הסטודנט ע"פ מחירון זהה לשאר המסעדות בטכניון. הרבנות, מצידה, סירבה להכיר במשגיחי הכשרות הטכניונים הודיעה על ביטול תעודות הכשרות והטילה על בית הסטודנט קנסות בלתי חוקיים בגובה אלפי שקלים. הקנסות ניתנו בגין "זיוף תעודת כשרות", על אף שבאישור שהנפיק רב קריית הטכניון מצוין מפורשות כי תעודה זו אינה תעודת כשרות של הרבנות.

הרב מרדכי אברומבסקי, רבה של זכרון יעקב והממונה מטעם הרבנות הראשית על מערך הכשרות של רבנות חיפה אמר ל'כיפה' כי הטענות שמושמעות על ידי אגודת הסטודנטים אינן מדויקות. "ההתנהלות שלנו מול הטכניון היא על פי נהלי הרבנות הראשית כפי שהרבנות הראשית אף אישרה במכתב מפורש, כולל הסכומים של משכורות המשגיחים ושעות ההשגחה", אומר הרב אברמובסקי.

לטענתו, הסכומים נקבעו על פי הנחיות משרד הדתות הקובעות 37 ₪ לשעה כפול שעות ההשגחה הנדרשות ומזכיר כי בשטח הטכניון ישנם 30 עסקים שכל אחד דורש שעות שונות. "הגעתי לחיפה כדי לטפל בנושא הכשרות שדרש התמודדות וסדר מחודש. כיום יש למעלה מ-500 עסקים בחיפה תחת השגחת הרבנות. קבעתי לי למטרה שאני מטפל באופן אישי דבר דבר וכך הגעתי לטפל גם בנושא הטכניון וקבעתי נהלים ברורים של שעות ההשגחה לכל עסק על פי צרכי הכשרות ועל פי המלצת גורם חיצוני מקצועי המוערך גם על רב הטכניון", אומר הרב אברמובסקי ומוסיף שכמו שהמשגיחים לא אהבו את החלטותיו שהקשו עליהם ושינו את שעות עבודתם כך גם גורמים בטכניון לא אהבו אותם.

לטענת הרב אברמובסקי בביקור פתע שערך בעבר במקום נכח בבעיות כשרות חמורות כמו אי ניפוי קמח, שימוש בירקות עלים שאינם נקיים מתולעים, בישול עכו"ם ועוד בעיות נוספות ולכן הוא נדרש לעניין כדי לשפר את רמת הכשרות ולהעלות אותה על דרך המלך. הוא מזכיר כי על פי החוק בישראל הרבנות המקומית היא היחידה שמוסמכת להעניק תעודות כשרות בכל מקום כולל בשטחי הטכניון ומכאן המכתבים של הרבנות הראשית והקנסות שהוטלו על הטכניון.

רב הטכניון טוען בתגובה כי בעיות הכשרות היו אך ורק בעסקים שתחת השגחת הרבנות וכי בעסקים שנשארו תחת אחריותו המצב היה טוב ועל פי ההלכה.

לטענת גורמים בכירים ברבנות חיפה כבר לפני כחצי שנה הוסברו לאנשי אגודת הסטודנטים בצורה מפורטת מדוע נצרכים שעות ההשגחה והוסברו העלויות תוך כדי הבטחה לקצץ ככל הניתן כדי לא לייקר את עלויות המזון לסטודנטים אך כשהעניינים התקדמו רב הטכניון, הרב אלעד דוקוב "שם רגליים" לעניין ומנע את ההתקדמות זאת למרות שברבנות הציעו חודשיים ניסיון כדי לבחון בשטח את הצרכים בצורה מדויקת יותר.

"ניסיתי להיפגש ולשוחח פעמים רבות עם הרב אברמובסקי כדי לדון בדברים", טוען הרב דוקוב ואומר כי עד לפני פחות מחצי שנה אישר לו הרב אברמובסקי לפעול בצורה חופשית ועל פי ההלכה ורק לאחר חג הפסח חל שינוי בעמדת הרבנות הראשית שהחלה לקנוס את בתי העסק זאת למרות שמבחינה חוקית אין לכך הצדקה שכן כאמור על התעודה מצוין כי אינה תחת אחריות הרבנות הראשית. "אני מעוניין לחזור לכשרות על פי ההלכה תחת אחריותי כרב הטכניון ומבלי שמניעים זרים מלבד הכשרות וההלכה יעמדו לנגדי", אומר הרב דוקוב.