אביחי בוארון ל'כיפה': "היישוב היהודי ביו"ש סובל ממחלה ממארת"

על מתווה נכסי נפקדים: "מרטו לו את כל הנוצות.עוזר של שקד אמר לי: 'המתווה הוא בלוף'". על התכנית של בנט: "הגיע הזמן למעשים, לא לדיבורים"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 21/09/16 14:36 יח באלול התשעו

אביחי בוארון ל'כיפה': "היישוב היהודי ביו"ש סובל ממחלה ממארת"
פרטי, צילום: פרטי

על אף שנפתלי בנט ואיילת שקד טוענים כי הם שוקדים על תכנית אסטרטגית שתפתור את כל בעיית ההתיישבות ביהודה ושומרון, בעמונה מתקשים להאמין לדבריהם. אביחי בוארון, יו"ר מטה המאבק על עמונה מפקפק בדבריו של בנט, בעוד שעון החול של מקום מגוריו של בוארון הולך ואוזל, הוא מתעקש כי הפתרון היחיד להסדרת עמונה וההתיישבות כולה הוא חוק ההסדרה.

"גם נפתלי בנט וגם איילת שקד יודעים, שממתווה נכסי נפקדים, אחרי שמרטו לו את כל הנוצות, היכו בו וחבטו בו, לא נשאר כלום, הסיכויי להעביר אותו הוא אפסי. כמו שאמר אחד העוזרים של שרת המשפטים 'זה בלוף'. הדבר היחיד שיכול להציל את עמונה זה חוק ההסדרה ולא רק את עמונה אלא את עשרות היישובים, שכונות, בתים ביהודה ושומרון שסובלים ממעמד בלתי חוקי" אומר בוארון בראיון ל'כיפה'.

"היישוב היהודי ביהודה ושומרון סובל ממחלה ממארת. המחלה הזאת התפרצה בגבעת האולפנא ובמגרון והיא מתרפצת היום בעמונה. היא תתפרץ בעפרה ולאחר מכן בנתיב האבות, בעלי- שם יש 11 בג"צים, בכוכב השחר ובשילה. בקציר האיברים הזה כל פעם כורתים איבר אחר".

בוארון אומר כי על שקד ובנט לחבור לשרי וחברי הכנסת של הליכוד ולהציב אולטימטום בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו, "אם אין חוק ההסדרה אין תקציב. חד, פשוט וחלק. בלי לספר לנו על שלושה מתווים לפתרון אפשרי אסטרטגי. בלי לספר לנו על מתווה שאולי יצליח ו-99.9% שלא יצליח. הגיע הזמן שיקחו אחריות, יגלו מנהיגות ויהיו אמיצים. יסתכלו לעולם בעיניים ויגידו 'כן אנחנו דואגים לאזרחי מדינת ישראל שגרים ביהודה ושומרון ומסדירים להם את הבתים שלהם'. זאת האחריות המינימאלית שלהם כלפי אזרחי מדינת ישראל ובפרט לאזרחים ששלחו אותם לכנסת ולממשלה".

מתווה נכסי נפקדים היה הצעה שלכם, למה אתם מתנגדים לו?
"את מתווה נכסי נפקדים אכן אנחנו הצענו. מדהים שהמערכת לא טרחה להציע אותו. אבל אחרי שהצענו אותו באה המערכת ואיתה פקידים במשרד המשפטים ובמנהל האזרחי והרגו את הפתרון הזה, לאט לאט קילפו ממנו עוד קליפה ועוד קליפה. שקד, וגם נפתלי אומרים שהסיכוי למתווה נכסי הנפקדים שואף לאפס".

המנהל האזרחי שיתף פעולה עם הרשות הפלשתינית במתווה, אחד הדברים שלטענת בוארון חיסלו את האפקטיביות שלו. הרשות הפלסטינית פרסמה את המתווה על מנת להביא אנשים שידרשו בעלות על הקרקע, אלו כמובן, לא איחרו להגיע, גם ללא עם הוכחות לבעלותם. "ממצב של יישוב נורמאלי לא נשאר פה שום דבר, זה שיירים". במצב הנוכחי, אומר בוארון "אין פתרון כזה ולא יהיה גם. אנחנו לא צריכים להתנגד לו או לא להתנגד לו- הוא פשוט לא פותר את הבעיה". לרוב מוחלט של חלקות היישוב הגיעו דרישות לבעלות על הקרקע באמצעות הרשות הפלסטינית.

"החשש של בנט ושקד הוא שאם המתווה לא יעבור, במקום להרוג יתושים הם ייאלצו לייבש את הביצה. הגיע הזמן שייבשו את הביצה, הם אנשים צעירים, יש להם כוח, שיפעילו אותו, שידאגו למצביעים שלהם, שידאגו לתושבים ויצטרפו לשרים ולחברי הכנסת של הליכוד כדי לדאוג שיישאר יישוב יהודי ביהודה ושומרון. היום היישוב היהודי ביהודה ושומרון הוא חולה".

לדעתך לבנט באמת יש פתרון אסטרטגי שייפתור את בעיית ההתיישבות ביהודה ושומרון?
"אני חושב שהגיע הזמן למעשים, לא לדיבורים. אם יש שלושה פתרונות אסטרטגיים זה מצויין. אנחנו נסתפק באחד. הפתרון האחד והיחיד שנותן מענה לכל תושבי יהודה ושומרון, אלפי משפחות שמעל ביתם וראשם מרחף איום פינוי, הוא חוק ההסדרה. מספיק פתרון אחד- שורשי עמוק ולתמיד. לא צריך לבחון את זה בימים ובשבועות הקרובים ולהיכנס לדיונים פילוסופיים, זה מיותר, היינו שם".

"יש הצעת חוק של ח"כ שולי מועלם ובצלאל סמוטריץ', הצעת חוק נוספת של ח"כ יואב קיש. הן נמצאות בועדת השרים לחקיקה אצל שרת המשפטים. צריך להעלות את זה לשולחן הועדה, לקבל החלטה. יש רוב מוחלט בעד החוק, שישה שרים של הליכוד שתומכים בחוק בנוסף של אורי אריאל. ההצעה עוברת, השאלה היא רק אם שרת המשפטים תעלה אותה או לא, המחסום העיקרי האחרון הוא בנימין נתניהו. ברגע שמתעקשים ש'אם אין הסדרה אין תקציב' גם אותו זה יעבור". בוארון אומר כי יש לפעול כפי שעשו עם חוק רמת הגולן שהועבר בקריאה ראשונה, שנייה ושלישית באותו היום.

אתה לא מסכים עם בנט לגבי מציאת פתרון נקודתי לעמונה ופתרון אחר קבוע לשאר ההתיישבות?
"עמונה היא לא חלק מההתיישבות? לנתיב האבות ולעפרה גם כן יהיה פתרון אחר? אנחנו בנים חורגים? אנחנו רק 21 שנה על הקרקע".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן