תלמידים בשומרון מצאו פריטים ארכיאולוגיים מתקופת האבן

במהלך חפירות סמוך ליישוב ברקן מצאו תלמידי בית הספר בן ציון נתניהו מטבעות וקטעי פסיפס. גולת הכותרת הייתה חשיפת חוד חנית מלפני 10,000 שנה

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/01/18 09:13 טו בטבת התשעח

תלמידים בשומרון מצאו פריטים ארכיאולוגיים מתקופת האבן
תלמידים בחפירות ארכיאולוגיות ליד ברקן, צילום: רועי חדי

תלמידי בית הספר בן ציון נתניהו ביישוב ברקן שבשומרון זכו לאחרונה להיות שותפים לרגע מרגש. במהלך חפירות ארכיאולוגיות באתר גתות ברקן הסמוך למוסד הלימודים, חשפו התלמידים מטבעות וקטעי פסיפס, אך גולת הכותרת הייתה חשיפת חוד חנית שמתוארכת לתקופת האבן מלפני 10,000 שנה.

התלמידים חשפו במקום גם ממצאים מתקופת התלמוד, ובין היתר נמצאו מטבעות וכמויות אדירות ויוצאות דופן של פסיפס. הממצאים מביאים את החוקרים לחשוב שככל הנראה התנהלו במקום חיי יוקרה וכי ייתכן כי המקום אף הווה סוג של מרכז שילטוני בתקופה זו.

"זה ללא ספק אחד הממצאים המרשימים והמרתקים שנמצאו במקום וככל הנראה העדות הראשונה לקיום חיים בשומרון כבר בתקופת האבן", אמר אחיה כהן תבור, הארכיאולוג המלווה את חפירות הילדים במקום שמתקיימות בשיתוף עם אוניברסיטת אריאל.

"כמות הפסיפס באזור יוצאת דופן. טרם חשפנו את רצפת המקום. יש לשער כי יש במקום שרידי פסיפס. ובאם הפסיפס לא שרד אנחנו משערים שבמקום חיו חיי יוקרה שכן הפסיפס היה יקר מאוד מאוד באותה עת", הוסיף כהן.

מטבע שנמצא בחפירות ליד ברקן

מטבע שנמצא בחפירות ליד ברקןצילום: רועי חדי

"מדובר בתגלית מרשימה ומרגשת", אמר ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן. "המועצה שמה בראש סדר העדיפויות שלה את נושא החינוך מעל מחצית מתקציב המועצה מושקע בחינוך ואנחנו בטוחים שהתלמידים שנחשפו לפרויקט ולחפירות לומדים לא רק אהבה למחקר ולידע אלא גם מתחברים רגשית אל האדמה הזו. ואין דבר חשוב מזה".

מנהלת בית הספר, יעל איילון, והמורה שמובילה את פרויקט החפירות, מלכה רוטשילד, אמרו כי: "מעבר לתגלית המרגשת הדבר החשוב באמת שקרה כאן הוא שהילדים רואים שניתן למצוא עניין וניתן ללמוד ולחקור גם מחוץ לגבולות הכתה. הילדים מבקשים ללמוד עוד על הנושא מעבר לשעות בית הספר, ונראה שפרצנו את אחד הדברים החשובים בתחום החינוך עוררנו את הסקרנות שלהם לעולם סביבם לחקר ולאהבת המדע".

עדן ג'אן, תלמידת כיתה ד' בבית הספר אמרה: "החלום שלי הוא להיות ארכיאולוגית. אני ממש נהנית להיות כאן. זה הרבה יותר כיף ומעניין מללמוד בכיתה. למרות שכאן אין כיסאות ומזגן, טוב לנו ללמוד כאן".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן