שקד על נתניהו: "מצד החוק אם יוגש כתב אישום הוא לא צריך להתפטר"

שרת המשפטים סבורה שהחקירות נגד ראש הממשלה רחוקות מלהבשיל לכתב אישום, אך אם זה יתממש, "ישבו כל מפלגות הקואליציה ויחליטו מה לעשות". על פרשת אזריה: "יש מקום להקל בעונשו"

חדשות כיפה משה ויסטוך 06/08/17 07:51 יד באב התשעז

שקד על נתניהו: "מצד החוק אם יוגש כתב אישום הוא לא צריך להתפטר"
השרה איילת שקד, צילום: תקשורת ודוברות דינה אברמסון 

שרת המשפטים איילת שקד מהבית היהודי התייחסה אמש (מוצאי שבת), להתפתחויות החדשות בחקירות נגד ראש הממשלה ובצורך שלו להתפטר במקרה ויוגש נגדו כתב אישום.

 שקד התראיינה לערוץ 2 ואמרה כי יש הבדל בין שר לראש ממשלה שמוגשים נגדם כתבי אישום, "חוק יסוד הממשלה מתייחס למצב שראש ממשלה מורשע ובמצב כזה הוא צריך להיות מודח. היתה פסיקה בתקופתו בזמן דרעי שמדברת על שרים, לא דובר על ראש ממשלה".

לשיטתה, "מצד החוק אם יוגש כתב אישום הוא לא צריך להתפטר. יש את הצד הערכי וזאת שאלה שמפלגות הקואליציה צריכות לשאול את עצמן, אם נגיע ליום הזה. אבל אנחנו רחוקים משם. הדרך היא עוד ארוכה. בעיתונים רואים ספקולציות וכותרות אבל אנחנו לא נמצאים שם. צריך לתת לממשלה לעבוד".

בהמשך היא סיפרה כי למרות שגם בסביבתה טוענים להחלפתו של נתניהו, ההליך הנכון מבחינתה הוא בצורה דמוקרטית, "חברים שלי שאלו אותי בימים האחרונים, 'אם ראש ממשלה נחקר זה כבר לא בסדר'. ואני אומר שזה הפוך. בדמוקרטיה מחליפים ראש ממשלה בקלפי, לא בחקירות".

לדבריה, "עד שאין כתב אישום אין על מה לדבר. אלה ספקולציות מסוכנות. לגרור מדינה לבחירות או להזיז פוליטיקאי מהמקום שלו בגלל חקירות זה דבר מסוכן. בן אדם חף מפשע עד שלא תוכח אשמתו. אני לא מתעסקת בקווים אדומים. אני מקווה שזה יסתיים בלי כתב אישום. אם זה יסתיים בכתב אישום ישבו כל מפלגות הקואליציה ויחליטו מה לעשות".

 

מדבר על החלטות הקבינט. נתניהו

מדבר על החלטות הקבינט. נתניהוצילום: פלאש 90. Ohad Zweigenberg

על חומרת החשדות והאשמות הבהירה שקד כי "כשהפרקליטות והמשטרה פונות לבית המשפט הן שמות בפנייה את העבירה הכי חמורה ולכן הן שמו שוחד. זה לא אומר שראש הממשלה יורשע בשוחד".

על תפקודו של ראש הממשלה בתנאי החקירות היא אמרה כי "אי אפשר לנהל ככה מדינה ולהפריע בתפקוד ולמנוע ממנו לתפקד על בסיס שמועות וחקירה. צריך לתת לממשלה לעבוד, עד שלא נדע את כל העובדות. אני יכולה להגיד שהייתי עם רה"מ לאחרונה בשלוש ישיבות בנושאים שונים, הוא היה במאה אחוז ריכוז".

את עד המדינה החדש ומקורבו של נתניהו, ארי הרו, היא מכירה ועליו היא אמרה כי הוא ב"בחור מקסים, נעים הליכות, ערכי. אני יודעת שהוא מאוד התקרב לראש הממשלה. הוא בהחלט היה איש אמון".

שרת המשפטים טענה כי לבית היהודי אין כל אינטרס ללכת כעת לבחירות, "אני תמיד אמרתי שהממשלה הזאת טובה ולולא כל העניינים האלה, אם הם לא יבשילו לכתב אישום, הממשלה תחזיק מעמד עד סוף 2019. צריך להמשיך ולנהל את המדינה הזאת. הליכה לבחירות יש לה השלכות מאוד חמורות. לנו אין רצון ללכת לבחירות, הממשלה הזאת טובה ויציבה".

על הצעתו של ראש הממשלה לחילופי שטחים היא אמרה כי "זה רעיון בלתי סביר לחלוטין. עכשיו יש בלגן ביפו, אז נחזיר את יפו?".

אזריה ואמו בכניסה לאולם הדיונים

אזריה ואמו בכניסה לאולם הדיוניםצילום: פלאש 90. אבשלום ששוני

על החלטתו של אלאור אזריה לבקש מהרמטכ"ל המתקה בעונשו היא אמרה: "אני חושבת שהוא עשה בשכל שהוא לא פנה לעליון והוא פנה לרמטכ"ל".

לדבריה, "טוב יעשה הרמטכ"ל אם ישקול ברצינות ובכובד ראש את הבקשה ויש מקום להקל בעונשו של אזריה. בסופו של דבר הרמטכ"ל צריך להסתכל על המדינה, הצבא וגם על החייל ועל מה שעבר בחודשים האחרונים. צריך לשקלל את כל הנתונים. הרמטכ"ל צריך להסתכל ברצינות על כל המכלול של הפרשה, על מה שזה עושה לצה"ל ולמדינה".

שקד ציינה שחנינות צבאיות הן אינן בתחום אחריותה אך הוסיפה כי "משפחת אזריה עברה תקופה מאוד קשה ואני לא רוצה לשפוט אותה. אני מתעסקת בחנינות בתחום האזרחי. אני לא חושבת שזה מסוכן, הדרך שבה כל הנושא הזה נוהל זו דרך מכובדת ומראה על החוזק של המדינה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן