שיבולת - יישוב חדש בגליל התחתון

קבינט הדיור אישר היום את הקמתו של היישוב 'שיבולת' בגליל התחתון. ייחודו של היישוב, שמתוכנן לקום בצמוד לבית-רימון, הוא בשילוב בעלי צרכים מיוחדים כחלק מאוכלוסיית היישוב. השר אורי אריאל: "מגשימים את חזון הציונות"

חדשות כיפה יהונתן קליין 13/08/18 12:38 ב באלול התשעח

שיבולת - יישוב חדש בגליל התחתון
בית רימון. שיבולת יקום בצמוד אליו, צילום: shutterstock

בישיבהת קבינט הדיור היום (ב'), הוחלט על הקמת יישוב חדש - שיבולת. היישוב שיבולת יוקם בצמוד לבית רימון ויפעל תחת המסגרת המוניציפלית של המועצה האזורית גליל תחתון. ייחודו של היישוב שיבולת הוא יישוב קהילתי ייחודי המיועד לאוכלוסייה בעלי צרכים מיוחדים במשולב וכחלק בלתי נפרד מהאוכלוסייה הכללית. היישוב יוקם על ידי החטיבה להתיישבות ומשרד השיכון.

הקמתו של היישוב אושרה בממשלה כבר בשנת 2000, והיא נמצאת בתכנון כבר משנת 2011, אז עלה היישוב על הקרקע כאתר קראוונים במיקום זמני, ובניגוד לדעת החברה להגנת הטבע, שטענה אז שהעלייה לקרקע היא פיראטית ודרשה את פינויו. 

עם השנים השתנה מיקומו המיועד של היישוב בוועדות התכנון השונות, כאשר במקור הוא יועד להיות יישוב צמוד-דופן לבית רימון, ובהמשך הוצע להעבירו לשטח אחר הסמוך לכפר טורעאן, הצעה שזכתה להתנגדות חריפה מתושבי טורעאן בטענה כי מדובר בעתודות הקרקע של הכפר. תושבי טורעאן אף דרשו לקראת הדיון הבוקר בקבינט הדיור, באמצעות 'המרכז לתכנון אלטרנטיבי', שלא לקבל החלטה על הקמת היישוב מבלי להכריע בסוגיית המיקום, כך פורסם הבוקר ב'דה-מארקר'. מנגד, גופי התכנון טענו שהקמת היישוב במיקום החדש המוצע תהיה זולה יותר מהקמתו בצמוד לבית רימון.

ההחלטה שהתקבלה בקבינט הדיור היא שהיישוב אכן יוקם כיישוב צמוד-דופן לבית רימון, על פי ההצעה המקורית.

השר אורי אריאל, הממונה על החטיבה להתיישבות מסר: "וּפְדוּיֵי ה' יְשֻׁבוּן וּבָאוּ צִיּוֹן בְּרִנָּה, וְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל רֹאשָׁם, שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּ, וְנָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה" (ישעיהו ל"ה י'). אנו מגשימים את חזון הציונות לשנת 2018! הקמת היישוב החדש שיבולת, הוא אינו רק יישוב הוא בונה קהילה שלמה, הוא בונה אמונה. זהו ההמשך שלנו כעם יהודי השוכן בארצו רק 70 שנה לאחר 2,000 שנות גלות. בזכות עבודה הנמרצת של החטיבה להתיישבות יחד עם משרד השיכון אנו מפתחים את הארץ הברוכה. מי ייתן ונחנוך את ערים ויישובים רבים, כאן, בארץ ישראל."

רכס טורעאן

רכס טורעאןצילום: shutterstock

גאל גרינוולד, ראש החטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית העולמית אמר: "מודל היישוב שיבולת הוא ייחודי במינו בקנה מידה בינלאומי. היכולת שלנו כחברה נמדדת ביחס שלנו לחוליות החלשות בה והשאיפה של מובילי החזון בישוב שיבולת לשלב בעלי מוגבלויות באופן מלא ושוויוני בקהילה-  הינה מופת וסמל לכולנו. החטיבה להתיישבות תסייע ככל הנדרש בהקמת התיישבות חשובה זו."

בדברי ההסבר של הצעת המחליטים בקבינט הדיור נכתב כי: "פרויקט שיבולת הינו מיזם ומודל חברתי ייחודי, השוזר בין תחומי הרווחה, החינוך וההתיישבות, על ידי הקמת כפר שילוב לאנשים בעלי צרכים מיוחדים, החיים בתוך קהילה נורמטיבית כחלק בלתי נפרד ממנה. דגם נוסף של ישוב משולב עתיד לקום בישוב דניאל בו ישולבו בעלי מוגבלויות ואנשי סגל מהמוסד השיקומי "עלה נגב".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן