שופט בעליון: "משחקים כדורגל בשבת עשרות שנים? יש מסורת ותורה 5,777 שנים"

בדיון שהתקיים בבג"ץ בנושא משחקי הכדורגל בשבת, מתחו השופטים סולברג ומלצר ביקורת על הסחבת מטעם המדינה שביקשה לדחות את ההחלטה לחודש נובמבר. יו"ר ההתאחדות: "החלטה שאין כדורגל בשבת אומרת שלא יהיה כדורגל"

חדשות כיפה משה ויסטוך 18/09/17 16:27 כז באלול התשעז

שופט בעליון: "משחקים כדורגל בשבת עשרות שנים? יש מסורת ותורה 5,777 שנים"
מתח ביקורת על המדינה, צילום: פלאש 90. יוסי זמיר

הדיון בנושא משחקי הכדורגל בשבת התקיים היום (שני) בבג"ץ, במהלכו מתחו השופטים ביקורת על כך שהמדינה לא ממהרת לפעול בנושא ולא חותרת לפתרון, זאת למרות שהנושא נידון כבר תקופה ארוכה.

במהלך הדיון פנה השופט חנן מלצר לנציגי המדינה ושאל מדוע בפרק הזמן הרב שניתן למדינה הועדה המיוחדת בנושא התכנסה רק פעמיים. השופט נעם סולברג התייחס לטענה שעלתה בדבר המסורת ארוכת השנים לפיה משחקים כדורגל בשבת ואמר : "אתם אומרים שמשחקים כדורגל בשבת עשרות שנים, אבל אתם שוכחים שיש מסורת ותורה 5,777 שנים".

בדיון ספרו נציגי השחקנים לשופטים כי עד כה חתמו 312 שחקני כדורגל על רצונם להעביר את המשחקים מיום השבת, ביניהם כמאה מליגת העל שהיא הליגה הבכירה בישראל. המדינה חזרה על בקשתה לדחות את מתן ההחלטה בנושא עד שהוועדה הבין משרדית המיוחדת תגבש את מסקנותיה במהלך חודש נובמבר. השופטים הודיעו כי הם ישקלו את העניין.

פרופ׳ אביעד הכהן ועו״ד משה יפה, שייצגו בדיון את הקליניקות המשפטיות במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, טענו כי זוהי זכותם של "האנשים השקופים", לנוח בשבת: לא מדובר רק בכדורגלנים, שגם רבים מהם היו מעדיפים לשחק בימות החול ולהיות עם בני משפחותיהם בשבת, אלא גם בשומרים סדרנים, מאמנים, אפסנאים, רופאים שנאלצים - בעל כורחם - להתנתק ממשפחותיהם".

חושב שהעברת המשחקים תחסל את ענף הכדורגל. עופר עיני

חושב שהעברת המשחקים תחסל את ענף הכדורגל. עופר עיניצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

לדבריהם, "עם רצון ניתן להעביר את רוב המשחקים, אם לא את כולם לימות החול. אשר לסחבת שבה נוקטת המדינה בפתרון הסוגיה אמר עו״ד הכהן: אנחנו כבר לא בזמן פציעות אלא בתום ההארכה ובעיטות העונשין. זו לא רק עתירה שבה יצא צו על תנאי אלא התנהלות של צב על תנאי שמזה שנים נוקט בסחבת ובה בעת החוק מופר בריש  גלי".

מוקדם יותר אמר יו"ר ההתאחדות לכדורגל ויו"ר ההסתדרות לשעבר עופר עיני במסיבת עיתונאים מיוחדת כי "באופן אישי לא היה אכפת לי שלא ישחקו בשבת". עם זה הוא סייג ואמר כי "אם אם בג"צ יחליט שלא ישחקו בשבת, אין לנו מספיק איצטדיונים לקיים את הליגות המקצועניות. החלטה שאין כדורגל בשבת אומרת שלא יהיה כדורגל. בשלישי רביעי או חמישי אי אפשר לשחק. נשאר לנו מספר ימים מוגבל. אין חצי ליגה, יש או ליגה שלמה או כלום. הסוגיה לא פשוטה, אולי דרכה נסדיר חלק גדול מהעניין. נניח שהיה פתרון טכני, יש הסכם זכויות שידור. יש גם ערך כספי".