שוב מחליטים לא להחליט: הדיון על חוק השבת נדחה בחודש

ועדת השרים לחקיקה החליטה שלא לדון בהצעת החוק לאחר שראשי המפלגות החרדיות איימו בהטלת וטו. נאמני תורה ועבודה: "גרירת רגליים ופספוס הזדמנות". ליב"ה: "אפילו הרב מדן מתנגד להצעת החוק"

חדשות כיפה 07/05/17 17:17 יא באייר התשעז

שוב מחליטים לא להחליט: הדיון על חוק השבת נדחה בחודש
חוק השבת, הרב מדן, רות גביזון, צילום: נאמני תורה ועבודה

הדיון על חוק השבת יידחה בחודש, כך החליטו היום (ראשון) בועדת השרים לחקיקה. ההחלטה הגיע על רקע התנגדותם הנחרצת של הסיעות החרדיות לתת יד לקידום הצעת החוק.

הצעת החוק נועדה להסדיר את נושא השבת במרחב הציבורי, תוך חלוקה בין המקומות שעתידים להיסגר לצד אלה שימשיכו לפעול גם ביום המנוחה. ליוזמה עליה עמלו חברי הכנסת מיקי זוהר מהליכוד, אלעזר שטרן מיש עתיד, רחל עזריה מכולנו ומנואל טרכטנברג מהמחנה הציוני, קמו לא מעט מתנגדים בראשם ראשי המפלגות החרדיות שטוענים כי חוק זה יפר בצורה גסה את הסטטוס קוו בנושא השבת במדינת ישראל.

לאחר שבועדת השרים לחקיקה הבינו כי על קידום ההצעה יוטל וטו מצד השרים החרדיים, הוחלט לדחות את הדיון עליה בחודש. בתנועת נאמני תורה ועבודה לא אהבו את ההחלטה ואמרו כי "הממשלה ממשיכה לברוח מהכרעות בנושא השבת". לטענתם, "גרירת הרגליים בפעם הקודמת הביאה להחלטת בג"צ בנושא המרכולים בשבת, והפעם מדובר בפספוס הזדמנות של ממש לקדם הצעה שתביא לצמצום המסחר בשבת ברוח אמנת גביזון מדן. אנו קוראים לכל מי שהשבת חשובה לו, לבוא ולהתאחד סביב הצעת החוק של ארבעת הח"כים שנולדה ביוזמת התנועה".

במרכז ליב"ה מנגד מברכים על הדחיה, מאחר ומבחינתם מדובר בהצעה שמבטלת את השבת הציבורית במדינת ישראל. "מבלי קשר להתנהגות הפרטית של כל אחד ואחד", אומר במרכז, "עם ישראל רוצה שבמדינת ישראל תישמר השבת במרחב הציבורי. השבת היא אבן יסוד באופיה היהודי של המדינה". לדבריהם, "במשך עשרות שנים השכלנו יחד חילונים ודתיים ליצור הסכמות לאומיות על קווי יסוד ולחיות יחד חיים משותפים של כבוד הדדי למסורת ישראל. עצוב שיש חברי כנסת שמנסים לקדם כפייה חילונית בחקיקה ולהפר את האיזונים המיוחדים בחברה הישראלית".

לטענת אנשי ליב"ה "בניגוד לרושם שמנסים ליצור, גם הרב יעקב מדן מסתייג מהצעת החוק ומזהיר מפני הסכנה למעמד השבת הציבורית". כסימוכין לדבריהם הם מציינים את דבריו בעת דיון שנערך בקיץ 2016 בוועדת הכנסת. "המסחר הוא בעיקר אינטרס של בעלי ממון", אמר בדיון הרב מדן, שיחד עם פרופ' רות גביזון ניסח לפני 17 שנה אמנה מיוחדת בנושא. על החוק הוא אמר כי הוא "יגרום לכך שלשבת לא יהיה דימוי של שבת וכן שאנשים רבים ייאלצו לוותר על השבת שלהם בגלל פתיחת המסחר בשבת אחר-הצהריים כפי שמוצע בחוק".

בתנועה למדינה יהודית בירכו על הווטו אותו הטילו חברי הכנסת החרדים בעניין 'חוק השבת' שהיה אמור לעלות היום להצבעה ואמרו: "יוזמי החוק, טוענים כי החוק יפגע באופן מינימאלי בשבת, אבל אין דבר כזה " פגיעה מינימאלית" בשבת. מדינה יהודית לא יכולה לחוקק חוקים המאפשרים פגיעה בשבת, ובעניין זה, דין קלה כדין חמורה. ברצוננו לחזק את החלטת החכ"ים החרדים לעמוד מנגד לאותם כוחות המבקשים לנתק את העם היהודי מיהדותו ולהפוך את השבת לעוד יום חול ככל הימים".

בתנועה כינו את מאמצי הח"כים שפעלו למען החקיקה בשם "פופוליזם רגעי" ואמרו: "בשם הידיעה בעיתון הם פוגעים באותם עובדים זוטרים האמונים לתזרים המזומנים של מעסיקיהם רודפי הממון. אומה החפצה ביהדותה אינה יכולה להתפשר על שמירת השבת שהינה ערך עליון ביהדות".

 

"אנו בטוחים כי אם יוזמי החוק הנכבדים ישקיעו את מיטב מרצם למען ציבור העובדים וקדושת השבת, ופחות ביצירת כותרות, השבת תוכל לקבל את המקום הראוי לה במדינה היהודית אחרי אלפיים שנות גלות." כך בתנועה למדינה יהודית.