קיש וסמוטריץ': משחק מכור של בג"ץ בחוק ההסדרה

ראשי שדולת ארץ ישראל תקפו את החלטת השופטת חיות להוציא צו על תנאי לחוק ולחייב את המדינה לנמק מדוע לא לבטל אותו מחמת אי חוקתיות, "החלטה תמוהה והפניית עורף בוטה להזדמנות הפז שהכנסת העבירה- לחדול מהרס ועקירה מיותרים ואכזריים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 04/12/17 16:02 טז בכסלו התשעח

קיש וסמוטריץ': משחק מכור של בג"ץ בחוק ההסדרה
חברי השדולה בישיבה, צילום: שדולת ארץ ישראל

ראשי שדולת א"י בכנסת תקפו את בג"ץ על הוצאת הצו על תנאי נגד חוק ההסדרה וטענו כי המשחק של בית המשפט היה "מכור" לאורך כל הדרך.

ראשי השדולה, ח"כ יואב קיש מהליכוד וח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי, אמרו כי "החלטת בגצ החריגה להוציא צו על תנאי לחוק ההסדרה ללא כל דיון בטענות כבדות המשקל שהוצגו, הן בתשובת הממשלה - הן בתגובת הכנסת, ואפילו בחלקים מתשובת היועץ המשפטי לממשלה - מעידה כאלף עדים שמבחינתו המשחק מכור".

 לדבריהם, "בהחלטה תמוהה זו העמיד בג"ץ את עצמו בשורה אחת עם העותרים, תוך זלזול מופגן בטיעוני המשיבים, ותוך הפניית עורף בוטה להזדמנות הפז שהכנסת העבירה לידו - לחדול מהרס ועקירה מיותרים ואכזריים כמו זה המתרחש בימים אלה בנתיב האבות".

מוקדם יותר הוציאה נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, צו על תנאי שמחייב את המדינה לנמק מדוע חוק ההסדרה לא צריך להיות מבוטל ולהפריך את הטענה נגדו שמדובר בחוק שאינו חוקתי, כפי שטען היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

לצד זה, הדגישה חיות כי מטרת הוצאת הצו היא אינה נקיטת עמדה של בית המשפט במחלוקת אלא דרך לייעול הדיונים בנושא במטרה להגיע לבירורו בהקדם.

החלטתה של חיות באה לאחר קבלת התגובות המקדמיות ובלא לקיים דיון במעמד הצדדים. בכך ממשיכה חיות את הקו הפרוצדורלי של קודמתה, מרים נאור, אשר בנושאים מרכזיים היא נטתה להוציא צווים על תנאי כדי לחסוך דיונים פרונטליים ולזרז את ההכרעה.