צפו: סיפורו של הקיבוצניק מעין חרוד והרב קוק

כשצבי נור, קיבוצניק שלחם בשלל מלחמות ישראל, הגיע לסיור בבית הרב קוק הוא לא יכל שלא לספר על המפגש המעניין של אביו עם הרב בזמן מסע המושבות. מה שאל אותו הרב קוק ומה גרם לו לחייך?

חדשות כיפה משה ויסטוך 03/08/17 13:48 יא באב התשעז

צפו: סיפורו של הקיבוצניק מעין חרוד והרב קוק
הרב קוק, צילום: עריכת תמונה: משה נחמני, אור האורות

בשלושת מסעות המושבות שערך הרב אברהם יצחק הכהן קוק יחד עם רבנים נוספים, הוא ביקר בשורת קיבוצים ומושבים חילוניים במטרה לקרב אותם ליהדות. באחד המפגשים המעניינים הוא התארח בביתו של מזכיר קיבוץ עין חרוד, כפי שסיפר בנו צבי נור בסיור שקיים לאחרונה בבית הרב קוק.

הרב קוק יצא למסעות המפורסמים בשלושה מועדים שונים בשנים 1914, 1923 ו-1927. בעין חרוד הוא ביקר בשני המסעות האחרונים, כך שמועדו המדוייק של הסיפור לא ידוע.

נור (81), שמתגורר בעין חרוד עד היום, לחם כמפקד מחלקה במבצע סיני, היה מפקד פלוגה בקרב על ירושלים במלחמת ששת הימים, צלח כמג"ד את תעלת סואץ במלחמת יום הכיפורים ובהמשך התמנה למח"ט 55.

בעת שהדריך קבוצה בבית הרב קוק, הם נפגשו עם אחד הרבנים במקום שסיפר להם מעט על תולדות הרב קוק והמקום בו הם נמצאים. בשלב זה ביקש נור את רשות הדיבור וביקש לספר כי אביו, שהיה בזמנו מזכיר הקיבוץ, אירח את הרב בביתו וביניהם התנהלה שיחה מעניינת על כשרות, אורחות חיים ואמונה בבורא.

"בשנים הראשונות", סיפר נור, "אבא שלי היה מזכיר הקיבוץ. הרב קוק שדיברו על זה שהוא ניסה לקרב בין החילוניים לדתיים, בא לבקר בעין חרוד ואבא שלי אירח אותו. הרב קוק שאל: 'אתם מקפידים בכלים'. אז אבא שלי סיפר לו סיפור מהעיירה".

הסיפור שאביו של הקיבוצניק הוותיק סיפר לרב היה על יהודי באחת העיירות שנודע שהוא לא מקפיד על כשרות. כשרב העיירה שאל אותו האם הוא אינו מאמין בריבונו של עולם, ענה לו היהודי שהוא מאמין בהחלט ושהוא פשוט מאמין שהבורא הוא כל כך גדול "שעם השטויות האלה הוא לא מתעסק".

לדברי נור, על פי מה ששמע מאביו, הרב קוק "חייך, לא הגיב יותר ולא שאל. הבין את הרמז. אבל המשיך לעסוק בקירוב יהודים חילונים ודתיים ועל זה כל הכבוד".