צפו: כיצד ניתן לכבות את הגז בחג גם ללא 'חגז'

ברשת פורסמה לאחרונה שיטה חדשה לכיבוי הכיריים במהלך החג, גם למי שאין ברשותו 'חגז'. הרב אברהם סתיו: "מדובר במצב קל אפילו יותר מגרמא רגילה. משום כך נראה שמותר לכבות את האש באופן כזה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 17/09/17 11:48 כו באלול התשעז

צפו: כיצד ניתן לכבות את הגז בחג גם ללא 'חגז'
מותר הלכתית?, צילום: צילום מסך מיוטיוב

לקראת ראש השנה, נפוצה לאחרונה ברשת דרך לכבות את הכיריים בחג גם ללא שימוש או התקנת 'חגז'. חלק מהרבנים אסרו זאת, אך יש גם מי שלא פסל את השיטה החדשה.

גופים מקצועיים והלכתיים על כיבוי הגז באמצעות כף: לא בטיחותי ולא הלכתי

חלקים גדולים מהציבור הדתי והמסורתי משתמשים בחגים ב'חגז', שעון גז מכני שמסדיר את השימוש בגז במועדים ומאפשר למעוניינים לבשל במהלך החגים. עם זאת, לאחורנה פורסמה דרך חדשה שבה ניתן לכבות את הגז במהלך החג והיא על ידי הנחת כף בין הלהבה לחיישן, כפי שניתן לראות בסרטון הבא:

"אזהיר מראש שאיני יודע מה אומרים על כך המומחים לבטיחות במטבח", כתב היום הרב אברהם סתיו בדף הפייסבוק שלו, "אך נשאלתי מה אומרת על כך ההלכה".

הרב, שמשמש כחוקר וחבר ארגון 'צהר' הוסיף כי "לדעת רוב הפוסקים כיבוי על ידי גרמא הותר ביום טוב, ונהגו להקל ולהסתמך על כך לצורך בישול אפילו בדרך קבע. עם זאת, סגירה ישירה של הגז אסורה לדעת רוב הפוסקים, ואינה נחשבת לגרמא, והאחרונים נחלקו אם סגירת ברז הגז הראשי מותרת (בין המקילים: הרב ליאור, הרב רבינוביץ', הרב מלמד)".

הרב סתיו ציין כי "במקרה שלנו מדובר במצב קל אפילו יותר מגרמא רגילה. זאת משום שהכף רק מונעת מן החום של האש למנוע מן החיישן לכבות את האש. הדבר דומה לסגירת הדלת בפני הרוח שמפריעה לאש לבעור, פעולה שמותרת אפילו בשבת, למרות שהיא תגרום בעקיפין לכך שהאש תבער בעוצמה רבה יותר. כמו כן, יש שיהוי של כמה שניות בין הנחת הכף לכיבוי, כך שוודאי לא מדובר בפעולה ישירה אלא לכל היותר בגרמא.

משום כך נראה שמותר לכבות את האש באופן כזה, והוא עדיף על פני הדרך הישנה של הנחת כלי גדוש במים על גבי האש".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן