צפו: טענות ביום עיון למחנכות נגד גיוס בנות: "הצבא עובד עליכן בעיניים"

בכנס מחנכות, שעסק בהכוונת בנות דתיות, אמר הרב יוני מילוא כי תפקיד נשות החינוך הוא להציף את המורכבות שבשירות הצבאי, "הצבא מספר סיפורים מאוד מאוד לא מדוייקים". אחת הבנות ששירתה בצה"ל שיבחה את המחנכת שלה שליוותה אותה לקראת הגיוס, לעומת המחנכת של אחותה שאמרה לה "שהיא מאוכזבת ממנה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/07/17 19:59 ג באב התשעז

צפו: טענות ביום עיון למחנכות נגד גיוס בנות: "הצבא עובד עליכן בעיניים"
הרב מילוא בכנס המחנכות, צילום: צילום מסך

על הרקע השיח הלוהט סביב גיוס בנות דתיות לצבא, נערך במסגרת  ב'בנין שלם' כנס מיוחד, שעסק בתפקיד המחנכות בהכוונת הבנות דווקא לשירות הלאומי.

לכנס הגיעו מחנכות מרשת צביה ששמעו מפי הדוברים והדוברות על חשיבות השירות הלאומי לעומת המורכבות הגדולה שיש בשירות צבאי.

https://youtu.be/0JHlmYSqwOw

בשיחה עם 'כיפה' אומר אחד המארגנים, הרב יוני מילוא, כי באירוע בהחלט היה קו ברור להכוונה לשירות לאומי, אך לצד זה ניתן מקום גם לנושא הגיוס לצה"ל. "מטרתנו הייתה לאזן מעט את השיח שנוצר בתקופה האחרונה ולהסביר שגם בשירות הלאומי, עם כל הבעיות, יש אתגרים חשובים".

בכנס עצמו פנה הרב מילוא לנוכחות וציטט בפניהן קצין צבא שהתייחס לנושא העמותות שמעודדות את הבנות להתגייס, "בנות יקרות עובדים עליכן בעיניים. הצבא עובד עליכן בעיניים. הוא מספר סיפורים מאוד מאוד לא מדוייקים ומנסה לצייר ציור דמיוני ולא אמיתי של מה זה צבא ומה זו משמעת ואווירה צבאית".

לדבריו, תפקיד המחנכות הוא להציף את המורכבות הרבה שבשירות צבאי, "הצבא הוא לא המקום שהדימיון הצבאי משדר לנו. תפקידנו הוא בעדינות ברגישות ובתבונה לשדר לבנות שהמציאות היא הרבה יותר מורכבת".

במהלך הכנס נערך פאנל מיוחד בו אמרה אחת הבנות ששירתה בצה"ל כי למחנכות יש תפקיד מרכזי גם אם תלמידתם החליטה להתגייס. היא סיפרה שכשהודיעה למחנכת שלה שהחליטה להתגייס, ניסתה מורתה לברר עימה שזה אכן רצונה וכששתכנעה "היא עזרה לי לברר ולמצוא את המקום הטוב ביותר עבורי. לעומת זאת, המחנכת של אחותי הגיבה בצורה שונה ואמרה לה, אחרי שהחליטה להתגייס, שהיא מאוכזבת ממנה".

לדבריה, על נשות החינוך לפעול ברגישות ולברר עם הבנות האם הן אכן רוצות להתגייס לצבא ובמידה שזה אכן כך, אסור "להתעמת איתה אלא לעזור לה ולנסות לשכנע אותה ללמוד לפני השירות הצבאי במכינה או מדרשה".

צעירות דתיות מדברות בפאנל

צעירות דתיות מדברות בפאנלצילום: צילום מסך

רבנית אולפנת להבה שבקדומים, הרבנית  שלומית בן שעיה, הדגישה את העובדה שבפועל במערכת החינוך נדרשים להתחבטות הבנות מאוחר מידי, "מדברים על שמיניסטיות, אבל את הצו הראשון הבנות מקבלות לקראת גיל 17, כלומר בתחילת כיתה י"א, ואילו אנחנו מתחילות לדבר איתן על ההתלבטות במידה ויש רק בכיתה י"ב".

משתתפת נוספת בכנס התלוננה על כך ש-"הבנות היום לא מחוברות לערך ולמשמעות של העשייה החברתית ושל השליחות גם בדברים הקטנים".

לטענתה, "מדברים היום על הזוהר והנוצץ שבצבא או אפילו בשירות לאומי שכל הבנות רוצות להציל את העולם בעבודה עם נוער בסיכון, אך הן לא מבינות שגם בעבודה בבית ספר יסודי ושגם בדברים הקטנים והלא נוצצים אפשר לתרום".

מנכ"ל עמותת השירות הלאומי האגודה להתנדבות, ירון לוץ, הדגיש את החשיבות שבשירות הלאומי לעומת השירות הצבאי. לדבריו, "השירות הלאומי היום זה החוסן האזרחי של מדינת ישראל לא פחות מהחוסן הצבאי. החברה זקוקה לבנות השירות הלאומי. הצבא משקיע מיליונים רק בשיווק ולשירות הלאומי אין את האפשרות הזאת".