צעיר התאבד דקות לאחר ששוחח עם איש שב"כ

בשיחה האחרונה שקיים א' עם מפעילו הוא אמר לו שכרך סביב צווארו חבל תליה. עם זאת, לטענת משפחתו של הצעיר, איש השב"כ לא פעל כנדרש ודקות לאחר מכן בנם שם קץ לחייו. עורך דינם: "רשלנות פושעת". שב"כ: "גורמים אינטרסנטים משתמשים במותו של המנוח"

חדשות כיפה משה ויסטוך 16/05/18 21:15 ב בסיון התשעח

צעיר התאבד דקות לאחר ששוחח עם איש שב"כ
הצעיר שהתאבד ואמו, צילום: באדיבות המשפחה

א', צעיר ממרכז הארץ שהתגורר בחוות גלעד, שפ קץ לחייו מספר דקות לאחר ששוחח בטחפון עם מפעילו בשב"כ, זאת למרות שאמר לו כי חבל תליה מונח על צווארו. כך נחשף הערב (רביעי) על ידי פרקליט המשפחה עו"ד איתמר בן גביר.

משפחתו של הצעיר לא הייתה מודעת לכך שהופעל על ידי השב"כ, ולאחר שהאזינו לשיחתו האחרונה עם איש שירות הביטחון הכללי הם נדהמו לגלות שאיש הביטחון לא שעה לאותות המצוקה שבנם שידר.

מפרטי השיחה, שנערכה לפני כחודשיים וכפי שטען בא כוחה של המשפחה, שוחחו א' ואיש השב"כ כ-50 דקות והצעיר סיפר לבן שיחו על האהבה הנכזבת שחווה. לאחר שהמפעיל ניסה לעודד את רוחו של הצעיר בשלב מסויים אמר א' כי חבל תליה מונח על צווארו, אך איש השב"כ לא פעל ולא הזעיק את הגורמים הרלוונטים שהיו עשויים להציל את הבחור.

טענות כי איש השב"כ לא פעל להצלתו

טענות כי איש השב"כ לא פעל להצלתוצילום: באדיבות המשפחה

מספר דקות לאחר שהשניים סיימו לשוחח שם א' קץ לחייו ומשפחתו החליטה לתבוע את השב"כ בסף שלושה מיליון שקלים בטענה שנציג פעל "ברשלנות פושעת".

עו"ד בן גביר פנה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, וכתב לו כי בשיחה "נשמע המנוח מוסר באריכות  לאיש השב"כ כי הגיע לביתו אך פירט את התסכול ואת הקושי  - לאחר מכן נשמע שוב ושוב מתאר את העולם כמקום רע שאין לו רצון לחיות בו יותר ומוסר כי הוא רוצה למות.

"מן הראוי לציין שאמנם איש השב"כ מנסה לנחם את המנוח  ולעודד אותו, אולם יחד עם זאת בשלב מסוים נשמע המנוח  מוסר לאיש השב"כ כי ברבע שעה האחרונה ישב עם חבל על צווארו (!!!) ואיש השב"כ עונה לו בשוויון נפש: 'תעיף את הדבר הזה, תפסיק עם השטויות האלו'. מלבד זאת, לא עשה איש השב"כ דבר. לא עירב את הגורמים הרלוונטיים, לא ביצע כל פעולה אחרת, לא הזעיק משטרה וכוחות ביטחון, לא הזעיק כוחות הצלה".

איתמר בן גביר

איתמר בן גבירצילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד כתב עו"ד בן גביר ליועמ"ש כי "לקראת סיום השיחה כאשר המנוח  מסר לאיש השב"כ כי העביר לחברתו מסרון בה כתב לה בפעם האחרונה כי הוא אוהב אותה ושתזכור זאת לא מצא לנכון איש השב"כ לעשות דבר מלבד לסכם 'שידברו בבוקר'. זאת ועוד, במהלך השיחה מביע המנוח מספר רב של פעמים את כוונתו לשים קץ לחייו ולא לקום למחרת בבוקר, הדברים נאמרו בצורה מפורשת, ברורה,  אולם גם דברים אלו הותירו את איש השב"כ באדישותו".

לסיום טען פרקליט המשפחה כי "הכתובת הייתה על הקיר. כעבור דקות ספורות שם המנוח  ז"ל קץ לחייו בתלייה – באמצעות אותו החבל המדובר בהתנהלות קשה ביותר, רשלנות פושעת של איש שב"כ שבמקום לערב את כלל הגורמים הרלוונטיים לא מוצא לנכון לעשות דבר ולמעשה רשלנותו גורמת למותו של המנוח,   כל אדם סביר היה פועל בצורה שונה ולכל הפחות היה מזעיק כוחות או לחלופין מגיע בעצמו – אלא שהמפעיל גרם למותו של המנוח".

משירות הביטחון הכללי נמסר כי הארגון "אינו מוסר מידע אודות פעילותו האופרטיבית ואין בכך בכדי לאשר את המידע שפורסם. מכלל המידע שברשותנו עולה כי המנוח החליט לשים קץ לחייו נוכח סיבות אישיות מצערות".

עוד נמסר בהודעת התגובה: "אנו משתתפים בצער המשפחה ומצרים על כך כי גורמים אינטרסנטים עושים שימוש במותו של המנוח כדי לתקוף את השירות, כחלק מניסיון לפגוע בשירות ובפעילותו. שירות הביטחון הכללי ימשיך לפעול למימוש ייעודו למען ביטחון המדינה".

מבקש לדייק בטרמינולוגיה. סמוטריץ

סמוטריץ'צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

ח"כ סמוטריץ' התייחס לפרשה ואמר כי "מדובר באירוע טרגי ומצער. את המחלקה היהודית בשב"כ צריך לסגור. נקודה. כבר שנים רבות שמתגלים עוד ועוד כשלים בפעילותה של המחלקה היהודית בשב"כ. מאז הפעלת הסוכן המדיח אבישי רביב המכונה 'שמפניה' בתקופה שקדמה לרצח רבין ועד למקרה הטרגי האחרון".

לדבריו, "מדובר במחלקה כושלת שפועלת בסטנדרטים לא מקצועיים בעליל ומתמחה בהפעלת מניפולציות ללא פיקוח וללא בקרה. התוצאות הקשות של פעילותה מחייבות את סגירת המחלקה היהודית ולכל הפחות את הוצאתה מן המחשכים והכנסתה למשטר של פיקוח ובקרה אפקטיביים.

 "ניצול מצוקה של בחור צעיר כדי לגייס אותו כסוכן ולגרום לו לפעול נגד חבריו שאיתם הוא חי למעלה מעשר שנים מאחורי גבם, באופן שגורם לו לזהות כפולה ולמשברים נפשיים היא שיטה בזויה ובלתי מתקבלת על הדעת במדינה דמוקרטית מתוקנת". 

עוד אמר סמוטריץ' כי "שימוש בשיטות פעולה שהן אולי רע הכרחי במאבק מול הטרור של אויבינו, והפעלתן כנגד אזרחים נורמטיבים הוא פסול מיסודו וחייב לעבור מן העולם. בימים הקרובים אדרוש לזמן בעניין דיון דחוף בכנסת".