צה"ל החליט מיהו לוחם

בצבא דירגו את המשרתים לפי מספר קטגוריות שבראשן יעמדו "לוחמי החוד", שיזכו למעמד ייחודי ולהטבות בלעדיות. בנוסף ייעשה שינוי בתנאי השירות של היחידות הלוחמות. הרמטכ"ל: "הדבר החשוב בצה"ל הוא הלוחמים. זו אמירה ערכית"

חדשות כיפה משה ויסטוך 14/09/17 10:51 כג באלול התשעז

צה"ל החליט מיהו לוחם
איזנקוט בטקס סיוםקורס קצינים, צילום: דובר צה"ל

בצה"ל החליטו לחדד את ההבדלים בין תפקידי הלחימה בצבא ויצרו את המושג "לוחם חוד", שכל מי שיוגדר תחת הכינוי החדש יזכה למעמד שונה ולהטבות ייחודיות. בנוסף הצבא מתכוון לבצע מהפכה משמעותית בכל נושא היחידות המיוחדות.

בתדרוך כתבים צבאיים חשף אתמול (רביעי) הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, את ההיררכיה מבחינת הגדרת הלוחמים בצה"ל, כפי שהדבר ישתקף בהטבות השונות שכל חייל יהיה זכאי להן.

בראש הפרמידה יעמדו לוחמי החוד" קרי הלוחמים שתפקידם לבוא במגע ישיר עם האויב ,"במערכים מתמרנים". מי שייחשבו כך הם לוחמי היחידות המיוחדות כגון השייטת וסיירת מטכ"ל ולצדם גם לוחמי חטיבות החי"ר גבעתי, גולני, צנחנים, נח"ל וכפיר. כמו כן יכללו בהגדרה החדשה גם לוחמי השיריון והתותחנים. חייילים אלו יזכו לשלל הטבות ייחודיות כמו כרטיס הטבות נטען בשווי אלף שקלים, נסיעה חינם בתחבורה ציבורית גם לאילת בלבוש אזרחי.

הקטגוריה הבאה תכלול את כל הלוחמים שמבצעים פעולות המסכנות חיים כגון אנשי מג"ב, הגדודים המעורבים, יחידות האיסוף ולוחמי כיפת ברזל. גם הם, כמו "לוחמי החוד, יהיו זכאים לקבל החל מחודש נובמבר הקרוב 2,000 שקלים לחודש בשנת השירות השלישית.

הבאים בתור הם תומכי הלחימה כדוגמת אנשי מערך ההגנה האווירית וחיילים המשרתים ללא סיכון חייהם באזורי פעילות המוגדרים כ-"רמת פעילות א" בנוסף אליהם יכנסו לקטגוריה השלישית החיילם העורפיים שיחידותיהם לא מיועדות לשרת בפעילות מבצעית.

בצה"ל החליטו לשנות לחלוטין את תנאי השירות של לוחמי היחידות המיוחדות, סיירת מטכ"ל, שלדג, שייטת 13 ויחידת החילוץ 669. המשרתים ביחידות הנל ידרשו להאריך את שירותם בשלוש שנות קבע, מעבר ל-32 חודשי הסדיר,ובתמורה הם יקבלו שנתיים לימודים אקדמאים על חשבון הצבא בכל תחום שבחרו.

מטרת המהלך היא סינון קפדני עוד יותר של המעוניינים לשרת ביחידות המיוחדות, העלאת רמת הידע והמקצועיות של הלוחמים ואיתור איכותי יותר של המועמדים לשירות ארוך טווח. "נספק את ההכשרה לאנשים מעולים שכל אחד מהם יכול להיות מ”פ, מג”ד או מח”ט", אמר איזנקוט והוסיף כי "כל אחד ילמד מה שהוא רוצה, מי שחשב להיות רופא, יעשה שנתיים רפואה וימשיך בזה, הכל פתוח. לא חייבים ללמוד היסטוריה. זה פחות גיוסים, פחות גיבושים, פחות הכשרות, יותר מקצועיות. זה כבר יצא לדרך".

 

בהמשך הוא ציין כי "הדבר החשוב ביותר למימוש המשימות והייעוד של צה"ל הוא הלוחמים. יש פה אמירה ערכית, אבל לבד זה לא מספיק, ולכן נקטנו שורה של צעדים שגם הם לא המצאת הגלגל אבל הם מעבירים את המסר על הוקרת הצבא את לוחמיו. כל צעיר וצעירה צריכים להתגייס, וכשיתגייסו כל אחד צריך לעשות כמיטב יכולתו, לתרום תרומה משמעותית ככל האפשר. אבל הדבר החשוב ביותר לצבא זה הכוח הלוחם שלו שמבצע משימות ומסכן את חייו. אי־אפשר להביא חיילים ליחידות הלוחמות, לסכן את חייהם ולתת 700 שקל. השיבוץ הרצוי לצעירים הוא קודם כל לחוד הלוחם של צה"ל, ואחרי זה יש את המרכיבים האחרים שבאים לתמוך בשפיץ הזה".