פתרון יצירתי: המח"ט הסרוג מנע מחייליו החרדים שמיעת 'שירת נשים'

ללוחמי פלוגת 'תומר' החרדית, לא הייתה כל בעיה לשמוע שירת נשים בערב הגיבוש של חטיבת גבעתי. לאל"מ דדו בר כליפא, היו תכניות אחרות והוא קבע להם בזמן המופע שיחת מח"ט. אחד החיילים: "אותי באופן אישי זה עצבן". דו"צ: "מדיניות אליה התחייב צה״ל כלפי המתגייסים החרדים, לפיה לא ישתתפו באירועים בהם מתקיימת שירת נשים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 16/08/17 13:17 כד באב התשעז

פתרון יצירתי: המח"ט הסרוג מנע מחייליו החרדים שמיעת 'שירת נשים'
מח"ט גבעתי, אל"מ בר כליפא, צילום: דובר צה"ל

רוב חיילי פלוגת 'תומר' החרדית מחטיבת גבעתי, תככנו להגיע לערב הגיבוש החטיבתי ולקחת חלק באירוע שבמסגרתו הייתה שירת חיילות. מה שהם לא ידעו זה שמפקד החטיבה החדש, אל"מ דדו בר כליפא בן הציונות הדתית, כבר חשב עבורם ואירגן להם בזמן המופע שיחת מח"ט.

בידיעה שהתפרסמה על ידי מנדי ריזל ברדיו 'קול ברמה', דווח כי בשבוע שעבר התקיים ערב גיבוש ללוחמי חטיבת גבעתי. בחטיבה החליטו לאפשר לחייל הפלוגה החרדית להישאר בבסיס ולא להגיע לערב שכלל שירת חיילות. החיילים החרדים הצביעו ברגליים ורק 8 מהם החליטו להישאר, בעוד רוב הפלוגה, 92 לוחמים, בחרו לקחת חלק בערב המיוחד.

בחטיבה התלבטו כיצד למנוע מהחיילים לקחת בחלק באירוע, גם בזמן שהחיילות יעלו לבמה, ולבסוף לאחר שאפשרות הושבתם בקצה רחבת הקהל נפלה החליט המח"ט לנקוט ביוזמה יצירתית.

לוחמי פלוגת תומר בפעולה

לוחמי פלוגת תומר בפעולהצילום: דובר צה"ל

אל"מ בר כליפא התייעץ עם נציגי אכ"א והרב הצבאי הראשי ולבסוף קבע על פי הפקודות לערוך להם אירוע נפרד שבמהלכו הוא קיים עמם שיחת היכרות, זאת בזמן ששאר החיילים נהנו מהערב ומהופעת הלהקה המעורבת.

בשיחה הוא סיפר להם על עברו בחטיבה, אליה עבר בשנת 2002 מחטיבת גולני, והודה בפניהם כי רק לאחרונה הוא נחשף לעובדה שבגבעתי משרתת פלוגה חרדית. בנוסף, לפי חלק מהנוכחים, הוא ביקש מהם להקפיד ולשמור על אורח חייהם הרגיל גם בזמן השירות הצבאי.

אחד החיילם שנכח בשיחה, התרעם על המהלך של המח"ט ואמר כי לו וליתר החיילים "לא היה אכפת להשתתף בשירת נשים, אבל פתאום הודיעו לנו שאנחנו צריכים ללכת עם בר כליפא לשיחה בבית כנסת סמוך". החייל ציין כי אותו זה הרגיז שצה"ל חשב בשבילו, "אותי באופן אישי זה עצבן, כי אם לא אכפת לי להגיע לטקס, אז למה הצבא מוציא אותי משם כשיש שירת נשים?".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "מסלול תומר, מסלול גיוס לחיילים חרדים, מקיים מדיניות אליה התחייב צה״ל כלפי המתגייסים לשורות המסלול, לפיה לא ישתתפו באירועים בהם מתקיימת שירת נשים, על מנת לאפשר לכלל חיילי המסלול לקיים את אורח חייהם ואמונתם".

בצה"ל הוסיפו כי במקרה המדובר "לאור המדיניות עליה התחייבנו, ועליה אנו מקפידים בשגרת היום באימונים וכן בעצרות ובאירועים, התקיימה עבור החיילים במסלול פעילות מופרדת ומותאמת בהשתתפות מפקדיהם אשר כללה בין היתר גם שיחה עם מפקד החטיבה".