פתיחת המרכולים בת"א בשבת: מתגבשת פשרה עם החרדים

לאחר פסיקת בג"צ כי אין לאסור פתיחת מרכולים בתל אביב בשבת, מתגבשת פשרה בקואליציה ולפיה החרדים יוותרו על חקיקה בנושא, ובתמורה שר הפנים יקבל סמכות אכיפה על דיני העבודה בשבת

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/11/17 14:40 כו בחשון התשעח

פתיחת המרכולים בת"א בשבת: מתגבשת פשרה עם החרדים
שר הפנים אריה דרעי, צילום: אלכס קולומויסקי POOL

בעקבות פסיקת בג"ץ כי אין לאסור פתיחת מרכולים בתל-אביב בשבת, בקואליציה מגבשים פשרה עם החרדים. הפשרה המסתמנת היא, שהחרדים יוותרו על חקיקה רטרואקטיבית שתאסור גם את פתיחת המרכולים בתל אביב בשבת, ובתמורה יקבל משרד הפנים שבשליטתו של יו"ר ש"ס, אריה דרעי, סמכות לאכוף את דיני העבודה ביום המנוחה. בנוסף, הקואליציה תקדם הצעה ממשלתית שלפיה, כדי שהסטטוס-קוו יישאר על כנו, לא תאושר פתיחת עסקים בימי מנוחה ברשויות המקומיות.

בישיבה שהתקיימה בתחילת השבוע, דרש דרעי כי ינוסח תזכיר חוק שלפיו תינתן סמכות, לא רק לפקחי משרד העבודה, אלא גם לפקחי משרד הפנים, לאכוף את דיני העבודה בשבת. הסמכות הבלעדית תילקח מחיים כץ, שר העבודה והרווחה. בסביבתו אמרו כי כץ הסכים לכך באופן עקרוני - אך בלשכתו של כץ הבהירו כי "אין הסכמות" וכי "הנושא עדיין בהתדיינות". גורם פוליטי אמר כי "זהו הפתרון המסתמן, אם יהיה צורך, נתניהו יכפה זאת על כץ".

חיים כץ

חיים כץ צילום: Kobi Gideon / FLASH90

אם שר הפנים דרעי יקבל סמכות זו, החרדים מאמינים כי יהיה להם את היכולת לצמצם את חילול השבת בפתיחת המרכולים בתל אביב, אך לא להביא לסגירתם. עם זאת, בתמורה לכך שיוותרו על החקיקה הרטרואקטיבית, תקדם הממשלה חוק לפיו כדי למנוע מקרים עתידיים של פתיחת עסקים בערים נוספות כפי שקרה בתל אביב, לשר הפנים תהיה סמכות על רשויות מקומיות בפתיחת עסקים בשבת או בימי מנוחה ברשויות, כך שהסטטוס-קוו לא ייפגע. 

בליכוד מקדמים יחד עם החרדים נוסח בחקיקה, שבין השיקולים שינחו את שר העבודה בבואו לתת היתרי עבודה בשבת, יובאו גם שיקולים של "התחשבות במסורת ישראל", הפגיעה במרחב הציבורי ועוד. דרישה זו היא ברקע סערת עבודות הרכבת בשבת ברחבי הארץ.

החרדים לא הצהירו באופן רשמי כי יסכימו לפשרה המתגבשת, ובתגובות רשמיות של שרים וחברי כנסת בש"ס וביהדות התורה הם אומרים כי "הדברים לא סגורים". ח"כ משה גפני מיהדות התורה הוא היחיד שמתנגד. ועדת השרים לחקיקה הייתה אמורה לדון השבוע בהצעתו הפרטית שתאסור באופן גורף את פתיחת העסקים בשבת - גם בתל אביב, אך לבסוף הדיון עליה נדחה לאור הדיונים שהתקיימו בישיבת ראשי הקואליציה.

גפני הודיע לראשי סיעות הקואליציה כי לא יצביע על פי עמדת הממשלה עד לקידום הצעת החוק ולא יופיע להצבעות במליאה עד להודעה חדשה.

גורם בקואליציה אמר כי "ההצעה הזו מעוררת קשיים פוליטיים ומשפטיים וגפני עושה בה שימוש כדי לקבל את מבוקשו".