פרסום ראשון: קריאה אחרונה לשר שטייניץ לפעול למינוי דיינים חדשים לפני עתירה לבג"ץ

התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית, שהצליחה להביא למינויים של עשרות דיינים בשנה שעברה, טוענת כי יש מחסור נוסף של 18 דיינים. במכתב ששיגרה ליו"ר הועדה לבחירת דיינים, השר שטייניץ, היא התריאה כי "לציבור המתדיינים נגרמים נזקים בלתי הפיכים בדיני נפשות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 16/10/17 18:41 כו בתשרי התשעח

פרסום ראשון: קריאה אחרונה לשר שטייניץ לפעול למינוי דיינים חדשים לפני עתירה לבג"ץ
השר שטייניץ בסבב מינוי הדיינים הקודם, צילום: פלאש 90. יעקב כהן

התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית שיגרה לפני כשבוע מכתב התראה ליו"ר הועדה לבחירת דיינים, השר יובל שטייניץ, בדרישה שיפעל בהקדם לסיום הליך בחירת 18 דיינים חדשים. לטענתה חלה סחבת בנושא, משיקולים פוליטיים, שמשפיעה על מאות אלפי אנשים ובמידה והנושא לא יטופל בקרוב היא תעתור על כך לבג"ץ.

לפי המכתב, שנשלח גם בשמם של עורכי דין העוסקים בענייני משפחה ומתדיינים רבים העושים שימוש בשירות בתי הדין הרבניים, כבר כיום חסרים 12 דיינים ובמהלך השנה הבאה המספר עתיד לקפוץ ל-18 תקנים שאינם מאויישים.

עוד נכתב כי מבין 33 הצוותים, שאמורים למנות שלושה דיינים בכל צוות, ב-10 מתוכם יש מחסור של דיינים מה שמצריך את ניודם של חלק מאנשי הצוותים האחרים כך שהפגיעה במערך הדיינות חולשת כמעט על המערכת כולה.

שולחי המכתב טענו כי לא מדובר בקושי אמיתי למינוי הדיינים, אלא בעיכוב הנובע ממניעים ושיקולים זרים. "למרשיי נודע", כך כתב עו"ד אורי ישראל פז המייצג את התנועה, "כי בימים אלה ישנה תכונה רבה של גורמים שונים המכהנים בוועדה למינוי דיינים שתכליתה לעכב ככל האפשר את בחירת הדיינים החדשים למערכת, מסיבות פוליטיות".

לטענתם, הרבנים הראשיים ניסו לחדש את ההליך ולמרות שהראיונות עם המועמדים הסתיימו לפני כחצי שנה, אין כל התקדמות ונראה כי "גרירת הרגליים הפסולה מנהלתית ממשיכה כדרכה אף בימים אלה".

בתנועה ציינו כי "בעקבות מחסור חמור בהרכבי הדיינים, בפועל לא ניתן כיום לקבוע דיונים בפרק זמן סביר, ולציבור המתדיינים נגרמים נזקים בלתי הפיכים ב'דיני נפשות' הכרוכים בענייני משפחה". מאחר ובתי הדין גובים אגרה על כל פתיחת תיק במכתב הובהר כי ניתן יהיה להגיש על כך תובענה ייצוגית במטרה להשיב את הכספים שנגבו.

הדיינים במשכנם החדש

קורסים תחת העומס? דיינים בבתי הדיןצילום: דוברות בתי הדין

כזכור, לפני כשנה הורה בג"ץ למדינה על מינויים של 32 דיינים חדשים, מתוכם 10 בבית הדין רבני הגדול, בעקבות הליך משפטי שניהלה התנועה מול שרת המשפטים ומשרדה. לבסוף אף פסקו השופטים כי על המדינה לשלם את הוצאות המשפט בסך של 75 אלף שקלים.

במכתב, שנשלח גם לשר לשירותי דת דוד אזולאי ולשרת המשפטים איילת שקד, נדרש השר שטייניץ להורות על פרסום הודעה בדבר הצורך בדיינים, פרסום שמות המועמדים שהוצעו וכן כינוס מיידי של הוועדה לבחירת דיינים כדי לקדם את הליך הבחירה. במידה והוא לא יעשה כן עד סוף חודש אוקטובר הבהירו בתנועה כי בכוונתם לעתור לבג"ץ ולהעביר את ההתנהלות לזירה המשפטית.

מהתנועה למדינה יהודית ודמוקרטית נמסר כי "מחסור התקנים בבתי הדין הרבניים פוגע בתפקוד בתי הדין הרבניים וביעילותם. אי אפשר מצד אחד לבקר את בתי הדין על אי יעילות ומן הצד השני לא לתת לבתי הדין את הכלים הבסיסיים לצורך כך".

לדבריהם, הדיינים עושים את מלאכתם נאמנה אך קורסים תחת העומס הרב המונח על שולחנם. אנו קוראים ליו"ר הועדה השר שטייניץ לאייש את התקנים בהקדם, לטובת המתדיינים ולטובת כל הנזקקים לשירותי בתי הדין. אסור שבתי הדין יהיו החצר האחורית והמוזנחת של הרשות השופטת".

על אף פניית 'כיפה', מלשכתם של השרים יובל שטייניץ, איילת שקד ודוד אזולאי טרם נתקבלו תגובות.