פרסום ראשון: פנייה לרבני הציונות הדתית למנוע חוק ל"צמצום עבודות בשבת"

בקואליציית 'שבת שוויון' לא התרשמו משמו של החוק ומהדתיים שהגישו אותו, ופנו לרבני הציונות הדתית, ובראשם לרב דרוקמן, בדרישה לעצור את החוק שיתיר לדבריהם חילול שבת המוני: "שוב מתגלים הפוליטיקאים הדתיים והחרדיים כמי שלא מבינים כלום או כמי שעושים עצמם לא מבינים כלום"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/11/17 12:56 כג בחשון התשעח

פרסום ראשון: פנייה לרבני הציונות הדתית למנוע חוק ל"צמצום עבודות בשבת"
הרב דרוקמן בכנסת, צילום: באדיבות המצלם

מחר (ב') אמורה לעלות לדוכן הכנסת דיון בהצעת חוק שמטרתה "צמצום עבודות בשבת".  לכאורה כל מי שחרד לאופיה היהודי של מדינת ישראל ולשמירת השבת היה אמור לשמוח מחוק כזה אך בקואליציית שבת שוויון ממש לא התרשמו שהחוק יצמצם את חילול השבת הקיים כבר כיום במדינת ישראל. החוק הוא בעצם הוספת סעיף בחוק שעות עבודה ומנוחה לפיו " יתחשב השר ככל שניתן במסורת ישראל".

הסיכום להעלאת החוק הגיע על רקע לחץ ציבורי המופעל על פוליטיקאים חרדים מאז משבר עבודות הרכבת בשנה שעברה. בפגישת ראשי הקואליציה לפני חודש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הטיל על השר יריב לוין למצוא פתרון לסוגיה והסעיף בחוק הוא הפשרה שנמצאה.

בקואליציית שבת שוויון פנו לבכירי הרבני הציונות הדתית ובהם: זקן רבני הציונות הדתית הרב חיים דרוקמן, הרב אליקים לבנון, הרב יצחק הלוי, הרב שלמה בן חמו, הרב שמואל אליהו , הרב יעקב מדן, הרב דוד סתיו, הרב אלי סדן, הרב מיכה הלוי, הרב קלמן בר , הרב יצחק שלו, הרב שלמה לוי , הרב ישעיהו מייטליס, הרב יהושוע כץ והרב מרדכי נאגרי.

 

"ממשלת ישראל עתידה לקדם בשבוע הצעת חוק שמטרתה לכאורה צמצום העבודה בשבת" נכתב במכתב לרבנים, "בחוק יצויין 'יתחשב שר העבודה ככל שניתן במסורת ישראל'. הדבר מהווה חטא על פשע: החוק לא ישנה דבר בעבודות המקבלות גם כיום אישור" טיעון שני שהעלו בקואליצית 'שבת שוויון' הוא ש"החוק מתעלם לחלוטין מאלפי העובדים שעובדים בשבת כיום ללא אישור ואין אכיפה מצד המדינה".

בשבת שיוויון תהו ושאלו את הרבנים: "האם כך ראוי ששבת תשמר? האם לעת הזאת הגיעו למלכות? האם הדבר מקובל על כבודו השבת דורשת את כבודה וקוראים לכבוד הרב לומר פומבית את עמדתו".


בקואליציית שבת שוויון תוקפים בחריפות את כוונת סיעות הקואליציה להעביר חוק זה ואמרו ל'כיפה': "שוב מתגלים הפוליטיקאים הדתיים והחרדיים כמי שלא מבינים כלום או כמי שעושים עצמם לא מבינים כלום".

"שר העבודה יתחשב ככל שניתן במסורת ישראל?" תהו בקואליציה בציניות והוסיפו: "אנחנו מקווים שמאות אלפי האזרחים שהשבת חשובה להם בבחירות הבאות  יתחשבו ככל שניתן בחברי הכנסת והשרים שעשו למען השבת".


רועי לחמנוביץ מנכ"ל קואלציית 'שבת שוויון' הוסיף ואמר: "רמיסת השבת ורמיסת חוק שעות עבודה ומנוחה מתקיימת שבת אחרי שבת ולא על ידי גופים ממשלתיים שקיים ספק לנחיצות האישור שקיבלו. השבת נרמסת על ידי רשתות וגופים מסחריים שלעולם לא יקבלו אישור לעבוד בשבת ומצפצפים על החוק וגורמים לאלפים רבים שלא לקיים שבת ולקרוס כלכלית. כל אלה שקופים עבור חברי הכנסת והשרים המתיימרים לדאוג לשבת".

הצעת החוק תונח כאמור מחר (ב')  בתמיכת חברי כנסת מש"ס, יהדות התורה, הבית היהודי וליכוד. פוליטיקאי מ'יהדות התורה' שביקש לשמור על עילום שם אמר ל'הארץ': "זו הצעת חוק מינורית שלא כוללת כפייה דתית. בסך הכל אנחנו מכניסים את השבת למכלול השיקולים. עדיין יש לשר סמכות לאשר עבודות בשבת, אבל לא ייתכן שבמדינה יהודית לא תהיה התחשבות מינימלית בשמירת השבת".