פקודת מטכ"ל חדשה בצה"ל: קבורה צבאית חילונית

בחדו"ש טוענים כי צה"ל עדכן את פקודת המטכ"ל בנושא לוויות צבאיות בעקבות דרישתם וכעת הוא מאפשר לערוך טקסי קבורה צבאיים גם בבתי קברות אזרחיים וללא סממנים דתיים, "השלב הבא- קבורה דתית לא אורדותוקסית". דו"צ: "מדובר במדיניות הנהוגה בצה״ל מזה מספר שנים שעוגנה כעת בפקודות הצבא"

חדשות כיפה משה ויסטוך 25/06/17 13:48 א בתמוז התשעז

פקודת מטכ"ל חדשה בצה"ל: קבורה צבאית חילונית
צה"ל יאפשר קבורה חילונית הלוויה צבאית, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

בצה"ל החלו לאפשר קבורה חילונית וולא כל סממן דתי. לפי פקודת מטכ"ל המעודכנת, "שאיר הבשר רשאי במהלך תאום הלוויה, לבחור האם ברצונו לקיים את הסממנים הדתיים של טקס הלוויה".

עד היום לכל חייל או חיילת שנפטרו במהלך שירתם הצבאי, נערכה הלוויה צבאית לפי כללי ההלכה. מי שביקשו לקבור את יקיריהם בקבורה חילונית, יכלו לעשות זאת אך רק בבית עלמין אזרחי וללא התוספות הטקסיות הצבאיות כמו נשיאת הארון, הנחת זרים, משמר כבוד והספד רשמי.

לפי הפקודה החדשה, ניתן יהיה לערוך טקס קבורה חילוני בבית קברות אזרחי, בתוספת כל הסממנים הצבאיים. מי שיחפוץ בכך, יוכל לוותר על הטקסים הדתיים לרבות, אמירת קדיש, קריאת פסוקים מזמורי תהילים, תפילת 'אל מלא רחמים' ובקשת המחילה על ידי רב או חזן צבאי. 

בעמותת חדו"ש טוענים כי שינוי הפקודה נעשה בעקבות דרישתם ובעקבות עתירה שהוגשה בנושא. מנכ"ל העמותה, הרב עו"ד אורי רגב, אמר: "אנחנו מברכים על הצעד החשוב שנעשה על ידי רשויות הצבא במענה לדרישתנו, וההתקדמות לכיוון חופש דת בצה"ל. הפקודה החדשה מהווה מהפך אמתי בתחום כה רגיש, אשר מזה עשרות שנים היה בשליטת הרבנות הצבאית האורתודוכסית, ללא שיהיה לכך כל צידוק".

עם זאת, הוא הוסיף: "לצערנו עצר הצבא באמצע הדרך, ללא שהוא מאפשר חלופות ראויות של טקס הלוויה חילוני או דתי לא-אורתודוכסי ומתאר כל שינוי כחריג הדורש אישור הקצונה הבכירה או הרבנות הצבאית. לא נשלים עם המשך הפגיעה ולפיכך אנחנו דוחים את טענת הפרקליטות הצבאית כאילו בתיקונים שהוכנסו יש ‘מענה מלא’ לדרישותינו ונעמוד על המשך הדיון בעתירה".

למרות טענת חדו"ש, לפיה השינוי נעשה ביוזמתה,  גורמים צבאיים אומרים כי המדיניות החדשה ועבודת המטה לעיגונה בפקודות הצבא, נערכו ביוזמת צה"ל ולא בעקבות פנייה של אף גורם חיצוני. לפי אותו גורם, מדיניות צה"ל בנושא הוצגה לחדו"ש ואף נמסר לה כי עדכון הפקודה הקיימת נמא על הפרק. בעקבות השלמת תיקון הפקודה, עדכנו בצה"ל את העמותה והביאו לידיעתה את השינויים שהוכנסו בה.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "לאחרונה הושלם עדכון לפקודת המטכ"ל בנושא לוויות צבאיות, לפיו ניתן יהיה לערוך טקס לוויה צבאי בבית קברות אזרחי, בהתאם לבקשת שארי החלל או אם הביע את רצונו טרם מותו מתוך רגישות לצרכי ורצון המשפחות השכולות.  מדובר במדיניות הנהוגה בצה״ל מזה מספר שנים שעוגנה כעת בפקודות הצבא".