פסק דין תקדימי: גם נשים ישתתפו בתשלומי מזונות עבור ילדיהם

בית המשפט העליון קבע כי במקרה של משמורת משותפת האשה והגבר יהיו שותפים להוצאות ולא רק הגבר כפי שהיה עד היום.

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/07/17 12:09 כה בתמוז התשעז

פסק דין תקדימי: גם נשים ישתתפו בתשלומי מזונות עבור ילדיהם
גירושין, צילום: shutterstock

בית המשפט העליון נתן היום פסיקה תקדימית לפיה הורים גרושים לילדים בגילאי 15-6 חייבים במזונות משותפים, בהתאם ליכולות הכלכליות שלהם. זאת בניגוד לנהוג כיום כי רק גבר משלם לאישה, גם במקרה של משמורת משותפת על הילדים וגם אם משכורתה גבוהה יותר.

עו"ד אמיר שי המייצג את אחד האבות אמר: "מדובר פסק דין החשוב ביותר בעשור הנוכחי לא רק בתחום המשפחה אלא בכלל. מעתה ואילך תיפסק האפליה לפיה אבות בלבד חייבים לשאת לבדם בכלכלת ילדיהם. מהיום יש לילדים בישראל שתי כתובות שחייבות לדאוג להם כמו בכל מדינה נורמטיבית. סביר להניח שעשרות אלפי אבות יציפו את בתי המשפט ויגישו בחודשים הקרובים תביעות להתאמת דמי המזונות לפי ההלכה החדשה של בית המשפט העליון".                

הפסיקה מתייחסת למצבים של משמרות משותפת וכששכרם זהה. עד היום, גם במצבים כאלה שחלוקת הנטל שווה בזמן ובמשאבים, על הגבר היה להעביר לידי הגרושתו תשלום מזונות חודשי קבוע בעבור ילדיו מגיל שש, עד גיל 15 וזאת מבלי לקחת בחשבון את מצבו הכלכלי. כתוצאה מכך היו מקרים בהם למרות שהגבר היה מתפרנס בסכום משמעותי נמוך מזה של גרושתו עדיין היה עליו להעביר מזונות, דבר שפגע ביכוחתו לספק לעצמו ולילדיו רמת חיים בסיסית. על רקע זה נטען כי הדין הקיים אינו שוויוני ומביא לפגיעה בילדים ובאבותיהם.      

עו"ד בתיה כהנא דרור מייסדת הארגון 'מבוי סתום' בירכה על ההחלטה ואמרה: "ערך השוויון שהינו מרכזי במדינה ליברלית (גם כשהיא יהודית) הוכר כערך מנחה בתשלום חובת המזונות של ההורים כלפי ילדיהם. החלטה זו עשויה להביא אף להורדת "הלהבות" במאבקי גירושין, מטרה ראויה כשלעצמה. אין ספק כי הצעד הבא והמתבקש יהיה החלת עקרון השוויון גם ביחס לעיקר דיני הנישואין והגירושין בישראל, דהיינו ביטול עליונותו של הגבר במתן הגט. 

לאחר שהמחוקק במשך שנים ארוכות כשל  במתן מענה לתיקון עוולת סרבנות הגט בהליכי גירושין, הגיע הזמן להתערבות בג"צ גם בנושא זה, אם בדרך של פתרונות אזרחיים ואם באמצעות אכיפת דרכים "הלכתיות" קיימות להשגת שיווין בין הצדדים ולאיזון כוחם בגירושין".

 

עו"ד אירית רוזנבלום, מייסדת ומנכ"לית 'משפחה חדשה': "זהו צעד חשוב בהשוואת מעמד האישה. הכרה בעובדה שאישה איננה רק סחטנית וטפילה אלא יש בכוחה להיות כוח שווה. הצעד הבא יהיה ביטול חזקת הגיל הרך, אותה חזקה המנציחה את מעמד האישה כעקרת בית.  רק כך ניתנת לגיטימציה לדרישה שווה בשכר הנשים".