פולין: שימוש בביטוי "מחנות השמדה פולניים" יגרור מאסר

הצעת חוק לשימוש בביטוי עברה בפרלמנט, ותעלה לאישור הסנאט והנשיא. החשש הוא מייחוס שגוי להקמת המחנות על ידי הפולנים עצמם. המבקרים חוששים מפגיעה בחופש הביטוי

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/01/18 18:57 יא בשבט התשעח

פולין: שימוש בביטוי "מחנות השמדה פולניים" יגרור מאסר
הפרלמנט הפולני, צילום: Fotokon / Shutterstock.com

הפרלמנט הפולני הצביע אתמול (ו') בעד הצעת חוק נגד השימוש בביטוי "מחנות השמדה פולניים" על ידי כלי התקשורת בעולם או אנשים פרטיים. על פי הצעת, שימוש בביטוי יהווה עבירה פלילית שדינה עד שלוש שנות מאסר בפועל.

הצעת החוק אושרה ברוב גדול בבית התחתון בפרלמנט, וכעת היא נדרשת לאישור מהסנאט ולאחר מכן לחתימתו של נשיא פולין, כדי להיכנס לתוקף.

בפולין חוששים כי השימוש בביטוי "מחנות ההשמדה הפולניים" יגרמו לצעירים להסיק באופן שגוי לשיטתם כי לפולין היה חלק בהקמת מחנות ההשמדה בשטחה.

"במקרים רבים, פשעים שביצעו הנאצים מיוחסים לפולנים. עד כה לא ניתן היה להילחם בצורה אפקטיבית בהעלבות האלה ככלפי העם הפולני", אמר סגן שר המשפטים, פטריק יאקי, לכלי התקשורת בארצו.

מבקרי הצעת החוק הביעו חשש מפגיעה בחופש הביטוי והחופש האקדמי בדיונים על ההיסטוריה, וכן מעידוד הימין הקיצוני בפולין.

אישור הצעת החוק גררה עימות בטוויטר בין יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, לשגרירות פולין בישראל. לפיד תקף את החוק וכתב כי "אף חוק פולני לא ישנה את ההיסטוריה", ובתגובה נענה: "טענותיך נטולות התימוכין מראות באיזו דחיפות נדרש חינוך על השואה, גם כאן בישראל. כוונת החוק הפולני היא לא לשכתב את העבר, אלא להגן על האמת מפני השמצות שכאלה".

השר לביטחון הפנים ולנושאים אסטרטגיים, גלעד ארדן, התייחס גם הוא לאישור החוק, ואמר: "‏החוק שאישר הפרלמנט הפולני הוא חוק איום ונורא שיפגע ביכולת לחנך כנגד שנאה וגזענות. אי אפשר להתכחש לחלקם של פולנים רבים לשואה ולסיוע לנאצים במעשי הרצח. אני קורא לממשלת פולין לפעול מיידית לביטול החוק המביש".

ח"כ איילת נחמיאס ורבין מהמחנה הציוני אמרה: "ראש הממשלה ושר החוץ חייבים להחזיר את השגרירה להתייעצות. התזמון של החלטה, שיש בה משום הכחשת שואה רשמית וניסיון לשכתב את ההיסטוריה, ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה - תמוהה. פולנים לקחו חלק ברצח יהודים, הן באופן פעיל והן בשיתוף פעולה עם המשטר הנאצי. מדינת ישראל לא יכולה להחריש אל מול מדינה שמקדמת חוקי הכחשת שואה.

"ראש הממשלה נתניהו שהעלה על נס את הידידות עם הממשלה הפולנית ואת הימנעותה של פולין בהצבעה באו"ם על ירושלים, צריך להבהיר לידידים בוורשה שלישראל יש אפס סובלנות להכחשת שואה למיניה, על אחת כמה וכמה כשהיא נעשית על ידי מדינה".

מי שעוד הצטרף לגינוי הוא יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, שאמר: "ההחלטה של ממשלת פולין מבישה ומסוכנת. הכחשת שואה היא הכשרה של הרגעים האפלים ביותר בהיסטוריה. רק הכרה עמוקה בעוולות העבר היא ערבון לקדושת החיים בעתיד".