עקב דליפת המידע: חקירה ישראלית נגד פייסבוק

בעקבות הפרסומים על העברת מידע אישי מהרשת החברתית לחברת קיימברידג' אנליטיקס, הודיעה הרשות להגנת הפרטיות על פתיחת חקירה. ח"כ סויד: "מה שאנחנו דורשים מבנקים וקוסמטיקאיות חייבים לדרוש גם מפייסבוק"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/03/18 17:37 ו בניסן התשעח

עקב דליפת המידע: חקירה ישראלית נגד פייסבוק
פייסבוק, צילום: shutterstock

הרשות להגנת הפרטיות הודיעה היום (ה') לחברת פייסבוק על פתיחת חקירה מנהלית בעניינה, בעקבות הפרסומים הנוגעים להעברות המידע האישי מחברת פייסבוק לחברת קיימברידג' אנליטיקס, והאפשרות לביצוען של הפרות חוק נוספות במידע אישי של ישראלים.

לפי דיני הפרטיות, שימוש במידע אישי ייעשה רק למטרה שלשמה הוא נמסר וניתן להעבירו לגורם אחר רק אם ניתנה לכך הסכמה.

בהתאם לכך, הרשות תחקור אם נעשה שימוש בלתי חוקי במידע אישי של משתמשים ישראלים, באופן שפוגע בזכותם לפרטיות, ומפר את דיני הגנת הפרטיות בישראל.

במסגרת הפרשה התגלה כי חברת מחקר בשם קיימברידג' אנליטיקה העבירה מידע אישי של 50 מיליון גולשים למטה הבחירות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, בניגוד להסכם שלה עם פייסבוק.  

בפוסט שפרסם אמש התייחס מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, למקרה, והודה שנעשו טעויות ביחס לקיימברידג' אנליטיקה וביחס לאלכסנדר קוגן, החוקר שעל בסיס האפליקציה שפיתח נשאב המידע האישי שהגיע לידי החברה החיצונית. 

לדברי, צוקרברג מאז 2014, פייסבוק מגבילה את היכולת לשאוב מידע אישי של משתמשים באמצעות פיתוח אפליקציות. עם זאת, האפליקציה של קוגן פעלה טרם ההסכם, והוא חלק את המידע עם חברת המחקר, בניגוד להסכם השימוש שלו.

הוא הוסיף כי ב-2015 גילתה פייסבוק שהחברה עדיין מחזיקה במידע, ודרשה ממנה למחוק אותו. קיימברידג' אנליטיקה נענתה לבקשה, אך המידע לא נמחק, והגיע לבסוף לידי מטה הבחירות של טראמפ.

רויטל סויד

רויטל סוידצילום: Hadas Parush/Flash 90

ח"כ רויטל סויד, סגנית יו"ר השדולה למרחב הוירטואלי, התייחסה לפרסום ואמרה כי "החקירה היא אצבע בסכר אובדן הזכות לפרטיות שנפרץ מזמן. מה שאנחנו דורשים מבנקים וקוסמטיקאיות חייבים לדרוש גם מפייסבוק - המעצמה שאוגרת עלינו מידע".

לדבריה, "פייסבוק וענקיות הרשת מתנהלות בשטח הפקר ללא מגבלות החוק. הן אוספות עלינו מידע, אוגרות אותו וסוחרות בו לכל המרבה במחיר. אך בעוד שכל בעל מאגר מידע חייב לעמוד בדרישות החוק והתקנות ובסטנדרטיים טכנולוגיים קשיחים שיאפשרו שמירה על המידע, פייסבוק וחברותיה מתחמקות בטענה שאינן 'יושבות בארץ'". 

עוד אמרה ח"כ סויד כי חייבים לעגן כזכות יסוד את זכותו של כל אדם שהמידע האישי שלו יישמר לדאוג לכך שכל מי שמנהל מידע אישי לרבות ענקיות הרשת לא רק יוכפפו לחוק הישראלי אלא יוגבלו בהעברת המידע, המסחר בו והיקף המידע שנאגר יצומצם ויהיה שקוף".

חברת המחנה הציוני אף פנתה בנושא ליועמ"ש אביחי מנדלבליט "בדרישה להחיל אתמול הגנת הפרטיות והתקנות על פרטיות מאגרי מידע על מעצמות הרשת. משרד המשפטים חייב לשנות גישה ולהבין שחברה שפועלת בארץ בעברית ומפיקה רווחים כפופה לחוק".