עצומת רבנים על עליה להר הבית: לרווקות אסור, לנשואות יש להימנע

עשרות רבנים קוראים היום לעולים להר הבית לעשות זאת תוך הקפדה על הדרישות ההלכתיות. לראשונה הם מטילים האחריות על ראשי הקבוצות ומסמנים את מעמדם של הנשים במתחם, "אנו שוללים עליית רווקות מגיל מצוות והלאה". בנוגע לנשים נשואות הם אומרים כי "יש להימנע מכך"

חדשות כיפה משה ויסטוך 27/07/17 09:42 ד באב התשעז

עצומת רבנים על עליה להר הבית: לרווקות אסור, לנשואות יש להימנע
ביקור יהודים בהר הבית, צילום: Sebi Berens/Flash90

עשרות רבנים בציונות הדתית מוציאים הבוקר (חמישי) גילוי דעת הקורא ליהודים לעלות להר הבית. עם זאת הם מסייגים ומציינים את החשיבות לעמוד בדרישות ההלכה, וכן כותבים כי לנשים נשואות עדיף להימנע מלעלות ואוסרים כליל את העליה להר הבית על רווקות.

גילוי הדעת נכתב על רקע המתיחות הגואה בהר הבית ולאור החלטת הקבינט להסיר את אמצעי האבטחה שהוצבו לאחר הפיגוע הרצחני במקום לפני כשבועיים.

הרבנים, ביניהם הרב חיים דרוקמן, הרב נחום רבינוביץ', הרב דוב ליאור, הרב אליעזר ולדמן, הרב אליקים לבנון, הרב ישראל רוזן, הרב אליהו רחמים זייני, הרב אבי גיסר ועוד, מנסים ליצור מעין תו תקן הלכתי לעולים להר הבית.

 

"זכות גדולה היא לעלות ולהעלות להר הקודש כדי לדרוש לציון ולשם חיזוק אחיזתנו במקום קדוש זה", נכתב בתחילת המסמך. בהמשך הם מסמנים את ההגבלות והתנאים ההלכתיים לעליה "כשרה" להר הבית, "הננו מוצאים לנכון להבהיר כי על העולים מוטלת החובה והאחריות לעמוד בכל דרישות ההלכה - מותר לעלות להר הבית רק למי שטבל במקווה הכשר לטבילה שחיובה מן התורה, לאחר הסרת כל חציצה, ובשמירה על מורא מקדש והלכותיו".

על המקומות בהם מותר ללכת אומרים הרבנים כי "מותר להיכנס רק לאזור המוגדר כ'מחנה לויה' ולהתרחק מ'מחנה שכינה' ומהאזור המשוער של החיל. למעשה, יש ללכת בשביל הקבוע והמקובל ובשמירה על מרחק מהמדרגות המובילות לרָמָה".

צילום:

יש לציין כי לראשונה הרבנים מטילים את האחריות לעמוד בדרישות ההלכתיות לא רק על העולים עצמם, אלא אף על ראשי הקבוצות שמארגנים עליות המוניות, "מי שאינו עומד בתנאים אלו, אסור לו לעלות להר ובאחריות המעלה קבוצה לוודא שכל חבריה עולים כהלכה".

קביעה מעניינת נוספת היא ההתייחסות לעליית נשים למתחם הקדוש, "אנו שוללים עליית רווקות מגיל מצוות והלאה, כיוון שהיא עלולה ליצור פרצה חמורה ולהביא לתקלות רבות". בנוגע לנשים נשואות הם אומרים כי הדבר תלוי "בהלכות סבוכות ובספיקות שלא כאן המקום לפרטן. על כן, יש להימנע מכך".

מקורבים לרבנים אומרים כי הקריאה מגיעה על רקע התגברות הארגונים ואישי הציבור המעודדים עליית יהודים להר ללא הבחנה בין העולים להר על פי ההלכה לבין העולים להר ללא שמירה על כללי ההלכה.

תופעה נוספת אשר מטרידה את הרבנים הינה פרסומים הלכתיים מטעים בנוגע לעליית הנשים להר, אשר מסובכת מבחינה הלכתית יותר מעליית גברים. לדבריהם, "הרבנים שמחים על הצטרפות העולים הרבים להר, רואים חובה לחזקם ולעודדם, וקוראים לעליה להר אבל בטהרה, תוך שמירה על כללי ההלכה".

שר החקלאות אורי אריאל התייחס לגילוי הדעת ואמר כי "ככהן הדיוט אני מברך על הרחבת מעגל התמיכה הרבנית בעלייה להר הבית, בטהרה ולמקומות המותרים. אני קורא לראש הממשלה לשמוע לקולות ולאפשר לאלתר עליה חופשית להר ליהודים וח"כים".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן