על חודו של קול: חוק המרכולים אושר בכנסת

החוק שגרר אינספור סערות ומחלוקות אושר בקריאה שניה ושלישית, לאחר ליל דיונים ארוך. המשמעות: רשות מקומית שתרצה לפתוח בתי עסק בשבת תאלץ לקבל את אישור שר הפנים. המתנגדים: "חוק וירטואלי שהוזיל את מעמד השבת"

חדשות כיפה משה ויסטוך 09/01/18 07:44 כב בטבת התשעח

על חודו של קול: חוק המרכולים אושר בכנסת
על חודו של קול. חוק המרכולים עבר בכנסת, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

חוק המרכולים אושר הבוקר (שלישי) בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת, לאחר שהדיונים עליו וההסתייגויות נמשכו לאורך כל הלילה

בסופו של לילה מתוח עבר החוק, שהובילו הסיעות החרדיות, ברוב של 58 תומכים מול 57 מתנגדים. מי שנעדרו מההצבעה הם השרה סופה לנדבר מישראל ביתנו, וחברי הכנסת שרן השכל מהליכוד, טלי פלוסקוב מכולנו, יוסי יונה מהמחנה הציוני שיושב שבעה על אחיו ומוטי יוגב מהבית היהודי שמצוי באבל על אמו.

במהלך הדיונים העלו חברי האופוזיציה מספר הסתייגויות, שחלקן באופן מפתיע לא זכו להתנגדות מצד חלק מחברי הקואליציה מהבית היהודי, כולנו ואפילו הליכוד. לאחר שהצעת החוק חזרה לשולחן דיוני ועדת הפנים היא שבה למליאה וכאמור צלחה את ההצבעה.

לפי החוק, רשות מקומית שתרצה לפתוח עסקי מזון בשבת תצטרך לקבל על כך את אישורו של שר הפנים. יש לציין כי לאחר שבתחילת השבוע לא הושג רוב להצעה, הוחרגו ממנו חנויות הנוחות בתחנות הדלק, מה שגרם להסרת התנגדותם של חלק מחברי הקואליציה. עם זאת, הדרישה להסיר מהחוק גם את העיר אילת נתקלה בהתנגדות של הסיעות החרדיות.

מרוצים שהמשבר תם? ליצמן, נתניהו ודרעי

סימנו וי על חוק שיפגע בשבת? ליצמן, נתניהו ודרעיצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בקואליציית שבת שוויון תקפו בחריפות את אישור החוק ואמר כי "כעת נותר לשר הפנים להבטיח שהוא ימשיך בתפקידו כל עוד השבת קיימת".

מנכ"ל התנועה, רועי לחמנוביץ, מסר כי "בבוקר זה הקואליציה בהובלת המפלגות החרדיות והדתיות פגעו בעסקים קטנים, עובדים מוחלשים וכל מי שהשבת יקרה לו".

לדבריו, "כעת לאחר שהאובססיה לאישור חוק וירטואלי שרק יצר מציאות שהוזילה את מעמדה של השבת קיבלה מענה די צורכה אין לי אלא לקוות שכעת מתוך דאגה אמיתית לשבת יבחר שר הפנים ויתר שותפיו למפלגות החרדיות והדתיות להוביל מהלך של שיח חוצה מגזרים שיאפשר חקיקה המסדירה את השבת בישראל לתועלת כלל אזרחי ישראל".

מתנועת נאמני תורה ועבודה, המקדמת חקיקה להסדרת השבת על בסיס אמנת גביזון-מדן, נמסר כי "כמעט כל מי שהצביע בעד חוק המרכולים, כולל ראש הממשלה ויו"ר הקואליציה, אומרים ומודים שהחוק לא משנה דבר ומה שהיה הוא שיהיה. כך מטפלים בנושא כל כך חשוב ורגיש לעם היהודי כמו המרחב הציבורי בשבת? חוק זה רק הצית מאבקים ומלחמות מיותרות. אנו מצפים מכל מי שהשבת באמת יקרה לו להתחיל לקדם שיח ופתרונות אמיתיים לניהול החיים המשותפים של יהודים בעלי אמונות שונות בישראל ולהפסיק להפקיר את השבת לגחמות של פוליטיקאים חסרי אחריות".

מנכ״ל תנועת ישראל חופשית, אורי קידר, תקף גם הוא את אישור החוק אך מזווית שונה. לדבריו, "ללא מאבק ציבורי מרשים בעוצמתו, החוק הפסול הזה היה עובר כבר מזמן, אבל קיבלנו הוכחה נוספת לכוחו של הציבור הישראלי להיאבק על עמדתו, והמאבק לא מסתיים, הוא רק מתחיל".

עוד הוא אמר כי "חוק המרכולים הוא יריית הפתיחה לבחירות המוניציפליות ולבחירות הכלליות, שבהן יכריע הציבור אם הוא מעוניין בנציגים שילחמו עבורו או ילחמו נגדו. אנחנו נזכיר לכולם מי בחר לתמוך בישראל מגוונת וחופשית ומי התקפל בפני הלחץ החרדי ומכר את המצביעים שלו. מי שנכנע ואיפשר את ההעברה של חוק המרכולים על חודו של קול יצטרך בקרוב לחפש תעסוקה חדשה. הציבור לא יבחר שוב את מי שמכר אותו בזול".