הרב לאו: "להוסיף את ברכת 'ועננו' בתפילה"

בעקבות המשקעים המועטים מאז תחילת החורף, פרסם הרב הראשי לישראל מכתב שבו קרא לציבור להוסיף את הברכה לירידת גשמים. "כבר חלף ראש חודש כסלו ועדיין לא נתברכה ארץ ישראל", כתב

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/12/17 15:32 טו בכסלו התשעח

הרב לאו: "להוסיף את ברכת 'ועננו' בתפילה"
גשם, צילום: shutterstock

הרב הראשי לישראל, דוד לאו, קרא היום (א') להוסיף את התפילה להורדת גשמים. במכתב שפרסם כתב הרב כי "כבר חלף ראש חודש כסלו ועדיין לא נתברכה ארץ ישראל בגשמים, על כן קורא אני לציבור קודם כל להרבות רחמים אלו על אלו, וכן להוסיף את התפילה שנוהגים לומר בעת עצירת גשמים".

עוד כתב הרב לאו כי "בני ספרד יאמרו בשבתות בעת פתיחת ההיכל את תפילת 'אל חי יפתח' ואם יכולים יאמרו כן גם בשני ובחמישי, אם אין טורח ציבר". לבני אשכנז כתב הרב כי יוסיפו את ברכת 'ועננו בורא עולם' בברכת 'שומע תפילה', ובסוף התפילה את פרק ק"ל בתהילים ("שיר המעלות ממעמקים קראתיך ה'").

בסיום מכתבו צירף הרב לאו את נוסח תפילת "ועננו":

ללתץ. "וַעֲנֵנוּ בּוֹרֵא עוֹלָם בְּמִדַּת רַחֲמֶיךָ, בּוֹחֵר בְּעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל, לְהוֹדִיעַ גָּדְלוֹ וְהַדְרַת כְּבוֹדוֹ. שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה, תֵּן טַל וּמָטָר לִבְרָכָה עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה, וְשַׂבַּע אֶת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ מִטּוּבֶךָ, וּמַלֵּא יָדֵינוּ מִבִּרְכוֹתֶיךָ וּמֵעֹשֶׁר מַתְּנַת יָדֶךָ. שָׁמְרָה וְהַצִּילָה שָׁנָה זוֹ מִכָּל דָּבָר רָע, וּמִכֹּל מִינֵי מַשְׁחִית וּמִכָּל מִינֵי פוּרְעָנוּת, וַעֲשֵׂה לָהּ תִּקְוָה וְאַחֲרִית שָׁלוֹם. חוּס וְרַחֵם עָלֵינוּ וְעַל כָּל תְּבוּאָתָהּ וּפֵרוֹתֶיהָ, וּבָרְכָהּ בְּגִשְׁמֵי רָצוֹן, בְּרָכָה וּנְדָבָה וְחַיִּים וָשֹׂבַע וְשָׁלוֹם, כַּשָּׁנִים הַטּוֹבוֹת. וְהָסֵר מִמֶּנּוּ דֶּבֶר וְחֶרֶב וְרָעָב, וְחַיָּה רָעָה וּשְׁבִי וּבִזָּה, וְיֵצֶר הָרָע, וָחֳלָיִים רָעִים וְקָשִׁים וּמְאֹרָעוֹת רָעוֹת וְקָשׁוֹת. וּגְזוֹר עָלֵינוּ גְּזֵרוֹת טוֹבוֹת מִלְּפָנֶיךָ, וְיָגֹלּוּ רַחֲמֶיךָ עַל מִדּוֹתֶיךָ וְתִתְנַהֵג עִם בָּנֶיךָ בְּמִדַּת רַחֲמִים, וְקַבֵּל בְּרַחֲמִים וּבְרָצוֹן אֶת תְּפִלָּתֵנוּ".