"עדיין יש קהילות שקשה להן לקבל לקהילה אמהות יחידניות"

ארגון 'קיימא' התומך באמהות יחידניות דתיות יקיים מעגל שיח בכנס קולך העשירי. הכנס, שיתקיים מחר בירושלים, יעסוק השנה בנושא "70 פנים לפמיניזם הדתי". באילו אתגרים, הלכתיים וקהילתיים, נתקלות אמהות יחידניות? ואיך ניגשים לנושא רבני המגזר?

חדשות כיפה יעל צלניק אבנרי 17/10/17 14:00 כז בתשרי התשעח

"עדיין יש קהילות שקשה להן לקבל לקהילה אמהות יחידניות"
כנס קולך, צילום: קולך

"אני אם יחידנית לשלושה ילדים, הגדול בן 19 ועוד תאומים בני 15. הגעתי לגיל 35 כשאני עדיין לא נשואה וכבר שנים לפני אמרתי לעצמי שאם לא אתחתן עד גיל 35, אני רוצה ילדים בכל מקרה. במשך השנים שקדמו התעניינתי בנושא גם מבחינה הלכתית וגם מבחינה מעשית. אמנם היו לי חברים תומכים אבל לא הכרתי עוד נשים כמוני". כך מספר ד"ר דבורי רוס, אם יחידנית דתיה וממייסדות ארגון קיימא.

מחר, כ"ח תשרי, 18.10 בבנייני האומה, ייערך כנס קולך העשירי, והשנה בנושא 70 פנים לפמיניזם הדתי. הכנס יעסוק במגוון נושאים אקטואליים כמו חינוך לשוויון מגדרי ומיניות בריאה, מנהיגות נשית ציבורית, שרות נשים בצבא ובשירות לאומי, פגיעות מיניות ושיימינג, נישואין וגירושין ופתרונות לסרבנות גט ולעגינות, ממזרות, אימהות יחידניות, להט"ביות, מאבק באלימות נגד נשים, מאבק בזנות ועוד.

אחד ממעגלי השיח בכנס, שכותרתו היא: "חשבת להיות אמא ואת רווקה דתיה? כל מה שרצית לדעת ולא ידעת את מי לשאול", יתנהל על ידי מנהלות קיימא, ד"ר דבורי רוס, יעל יוקליס ודינה פיינר.

כנס קולך 2016

כנס קולך 2016 צילום: קולך

ד"ר דבורי רוס, מהו ארגון קיימא?

"קיימא הוא ארגון לתמיכה ועזרה לאמהות יחידניות דתיות, או כאלו שרוצות להיות אמהות יחידניות ומתלבטות. הארגון מעניק לנשים תמיכה הדדית ופתיחות. אנו מעוניינות לעודד את הפתיחות בקהילות ונותנות עזרה טכנית לנשים. הנשים שמגיעות אלינו רוצות לשמוע מבחינה הלכתית ומעשית אם הבאת ילד לבד בחברה הדתית הוא מעשה ריאלי,  ויש גם צורך בתמיכה בטיפולי פוריות שבגילאים מבוגרים הם לא קלים ולוקחים זמן. וכמובן, הנשים רוצות לדעת שיש עוד נשים כמוהן והן לא לבד".

נראה שבשנים האחרונות יש יותר אמהות יחידניות במגזר.

"זה הולך ומתגבר. אני בת 54 ויש בשכבת גיל זו יותר נשים עריריות. יש לי חברות שלא חשבו על זה בזמנו. אחת מחברותי אמרה לי כשהייתה בת 35 שהיא מעדיפה קודם זוגיות, וכשהגיעה לגיל 40 ומשהו והחליטה שהיא רוצה להפוך לאמא, היא כבר הייתה זקוקה לתרומת ביצית. היום יותר ויותר נשים רואות בזה אפשרות ריאלית. עדיף להיות אמא יחידנית ולא רווקה כל החיים. גם הרב שרלו כתב כך וגם הרב בני לאו מאוד תומך בנו. יש לי חברה שהרב ריסקין אמר לה 'חבל שלא תהיי אמא'".

מהן הבעיות ההלכתיות שנשים המעוניינות להיות אמהות יחידניות נתקלות בהן?

"אין כאן יחסי מין מחוץ לנישואין ולכן אין בעצם בעיה הלכתית. כן יש שאלה של הייחוס של הילד. מהסיבה הזו עדיף שאבי הילד יהיה גוי, הרב שרלו ועוד רבנים חושבים כך. היום אין בעיה לדעת בוודאות שהתורם גוי, במיוחד אם התרומה מגיעה מבנק זרע בחו"ל.עם זאת, עדיין יש נשים שמאוד מפריע להן שהתורם יהיה גוי, והרב בני לאו וגם רבנים נוספים תומכים בנו לגמרי גם אם התורם הוא יהודי".

כנס קולך 2016

כנס קולך 2016 צילום: קולך

מה את חושבת על הדעה שאומרת שהקפאת ביציות לרווקות מבוגרות היא מבורכת אבל לא להפרות אותן אלא להשתמש בהן כשתימצא זוגיות?

" זו הדעה של מכון פועה. החל מגיל מסוים הביציות כבר לא במצב המאפשר להקפיא אותן וזה ממש להשלות את הנשים. הם לא רוצים שיהיו אמהות יחידניות ולכן תומכים בדעה הזו. אין לי התנגדות שאשה בגיל 30 תקפיא ביציות, זה בהחלט יכול לעזור לה, אבל מעל גיל 35 אם רוצים להפוך לאמא זה כבר בעייתי".

ההתנגדות שלהם לא נובעת מתוך ההלכה?

"אני שמעתי את הרב בורשטין אומר שהילדים יהיו מסכנים כי הם לא יגדלו בתא משפחתי נורמטיבי, אבל לא שמעתי ממנו שום נימוק הלכתי. במפגשים שלנו אנו מסבירות לנשים מדוע הטענה הזו איננה נכונה".

נשים שהן אמהות יחידניות, מתמודדות פעמים רבות עם אתגרים שאינם הלכתיים דווקא אלא נוגעים בחיי הקהילה: "יש בעיות במקומות עבודה, במיוחד למורות באולפנות, והיו נשים שפיטרו אותן ואז אנחנו מפנים אותן לגורמים שיכולים לעזור להן. קשה גם לנשים שגרות במקומות יותר מרוחקים אבל הבעיה הזו הולכת ונפתרת כי התופעה מתרחבת. כל אדם דתי בארץ כבר מכיר או שמע על אם יחידנית. עם זאת, עדיין יש קהילות שקשה להן לקבל לקהילה אמהות יחידניות". 

הכנס מתעסק בפמיניזם. למה להביא ילד לבד, ועוד במגזר הדתי, זה פמיניסטי?

"המחשבה שאשה יכולה לעשות משהו לבד ולקחת את גורלה בידיה היא מחשבה פמיניסטית. לנהל משפחה בלי גבר בסביבה, גם מבחינה כלכלית, זה מעשה פמיניסטי. נשים לעתים לא יודעות שהן פמיניסטיות כי זה לא מה שמוביל אותן אבל המעשה הוא פמיניסטי. ההתנגדות לכך היא שוביניסטית". 

 

לתוכנית הכנס ולהרשמה לחצו כאן

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן