עבודה לחופש? בני נוער מהמרכז גוייסו לעזור בפינוי בתים ביצהר

כוחות הביטחון ניסו לפנות שני בתים ביצהר ובמקום טענו לאלימות מצד חלק מהשוטרים וגיוס בני נוער במסווה של "עבודה בחופש". "האלימות המשטרתית והניצול הציני של בני הנוער לגירוש והריסת בתי מתיישבים, צועקים לשמיים". משטרת ישראל: "נושא כוח האדם לא קשור כלל למשטרה". המנהל האזרחי: "פונו יבילים שהוצבו בניגוד לחוק"

חדשות כיפה משה ויסטוך 22/08/17 09:07 ל באב התשעז

עבודה לחופש? בני נוער מהמרכז גוייסו לעזור בפינוי בתים ביצהר
כוחות המשטרה ביצהר, צילום: הקול היהודי

מאות שוטרים הרסו הלילה (שלישי) באופן חלקי שני בתיים ביישוב יצהר. חלק מהנוכחים טענו לאלימות קשה מצד מספר שוטרים ואף דיווחו כי עם כוחות הביטחון הגיעו עשרות תלמידי תיכון ממרכז הארץ שבאו במסגרת "עבודה לחופש".

מדובר בשני בתים בשכונת 'קומי אורי' שבחלק הדרומי של יצהר ובאתר 'הקול היהודי' דווח כי באחד מהבתים מתגוררת אשה המצויה בחודש התשיעי להריונה.

לפי הדיווח למקום הגיעו עשרות מתושבי יצהר שבאו במטרה למחות באופן פסיבי נגד פעולת ההרס. לאחר מספר שעות עזבו אנשי כוחות הביטחון את המקום ולפי טענת התושבים מבלי שהשלימו את מלאכתם.

חלק הנוכחים במקום טענו למספר מקרים בהם הופעלה אלימות קשה מצד חלק מהשוטרים, שכללה גם פגיעה מכוונת באיברים אינטימיים. גורמי ביטחון שנכחו במקום טענו מנגד כי במהלך האירוע הופעלה אלימות נגד הכוחות והובערו צמיגים.

טענה נוספת שעלתה מצד אנשי יצהר, היא שעשרות בניננוער מראשון לציון הגיעו עם כוחות הביטחון לאחר שהובטח להם כי מדובר בעבודת חופש שגרתית שהייתה אמורה לכלול אריזת ציוד המשפחות המפונות. לדברי התושבים רבים מהצעירים סירבו לשתף פעולה עם המעשה.

כוחות המשטרה ביצהר

כוחות המשטרה ביצהרצילום: הקול היהודי

גורם משפטי בהתיישבות שצוטט ב'קול היהודי', הצביע על כך ששני הבתים, ממוקמים בשטח B, המוגדרים תחת שליטה מוניציפלית של הרשות הפלסטינית, ולמעשה המנהל האזרחי כלל לא הוציא צווי הפסקת עבודה או צווי הריסה למבנים, מאחר ואין לו סמכויות אכיפה במקום.

גורם אחר המעורה בנעשה אמר ל'כיפה' כי המבנים הוצבו מחוץ לתב"ע של הישוב, על אדמות פרטיות והתפיסה בוצעה בהתאם לנוהל תפיסת יבילים.

"האלימות המשטרתית והניצול הציני של בני הנוער התמימים לגירוש והריסת בתי מתיישבים, צועקים לשמיים", אמרו הבוקר ביצהר והוסיפו כי "בצומת הכניסה ליישוב ניצב כבר שנים רבות מסגד בלתי חוקי שהוצא כנגדו צו הריסה. ליברמן והמנהל האזרחי לא מעזים להרוס אותו יחד עם אלפי בתים ערבים בלתי חוקיים, אבל אין להם בעיה לזרוק משפחות צעירות מביתן באישון לילה, בושה וחרפה".

ממשטרת ישראל נמסר כי "המשטרה תפקידה לשמור על הסדר הציבורי ולאפשר לצהל/מינהל או כל גורם אכיפה חוקי לבצע את תפקידו. כל נושא כוח אדם לא קשור למשטרה כלל. במידה וישנה הפרעה לכוח הפועל במקום אז נכנסת המשטרה לפעילות".

במנהל האזרחי אמרו בתגובה כי "הלילה בוצעה תפיסה ופינוי של שישה מבנים יבילים אשר הוצבו בניגוד לחוק וללא קבלת האישורים הנדרשים בסמוך ליצהר".