סקר חדש: הנשים בישראל יותר אופטימיות, לאומיות ולוחמניות

ממדגם של המרכז לחקר הביטחון הלאומי עולה, כי מידת האופטימיות של הציבור בישראל במגמת עליה וכי הפחד מטרור עדיין גבוה אך בקרב היהודים הוא יורד בעקביות. ומה רמת האמון במערכת הפוליטית?

חדשות כיפה משה ויסטוך 06/06/17 09:58 יב בסיון התשעז

סקר חדש: הנשים בישראל יותר אופטימיות, לאומיות ולוחמניות
נשים עטופות בדגל בכותל, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

הנשים בישראל הן יותר אופטימיות, יותר לאומיות ויותר לוחמניות מאשר הגברים, כך עולה מנתוני מדד החוסן הלאומי של ישראל לשנת 2017 שפורסם היום (שלישי).

מדד החוסן הלאומי נערך ע"י המרכז לחקר הביטחון הלאומי באוניברסיטת חיפה בראשות פרופ' גבי בן־דור. מטרתו היא לבחון בקרב הציבור בישראל את רמת האושר, החשש מטרור ומידת האמון שהוא רוחש לחלק ממוסדות המדינה.

2,000 הנשאלים שהיוו מדגם מייצג של אוכלוסיית ישראל, נתבקשו לדרג את תשובותיהם בסולם שנע בין 6, שהיא המדרגה גבוהה ביותר, לרמה נמוכה, 1. בקרב האוכלוסיה היהודית מדד האופטימיות עלה לשיא של 4.86 ואילו בקרב המגזר הערבי עמד המדד על 3.66. בשני המקרים מדובר בעליה משמעותית ביחס לשנת 2010.

הפחד מטרור ומתקפות בטחוניות על ישראל נותר גבוה לעומת השנה שעברה, אך בכל זאת הצביע על ירידה. בקרב הציבור היהודי חלה ירידה מ-4.82 ל-4.7 ואילו באוכלוסיה הערבית חלה ירידה מ-4.5 ל-4.38. יש לציין כי לפי ממצאי המחקר, ב-17 השנים האחרונות רמות הפחד מטרור של היהודים והערבים מתקרבות זו לזו, ובעוד שאצל היהודים חלה ירידה משמעותית מאז שנת 2000, בקרב הערבים חלה עלייה.

נתונים מעניינים נוספים הראו, שבניגוד למדינות רבות ברחבי העולם, נשות ישראל הן יותר פטריוטיות, אופטימיות ומיליטנטיות מאשר הגברים. רמת הלאומיות בקרב הנשים עמדה השנה על 4.68, לעומת 4.38 אצל הגברים, מידת האופטימיות שלהן הצביעה על 4.7, לעומת 4.5 של הגברים ואילו מידת הלוחמיות של הנשים עמדה על 3.77 לעומת 3.69 של בני המין הזכרי.

בכל הנוגע לאמון במערכת המשפט, קיים שיוויון בין היהודים לערבים (4.1) ואילו במידת האמון של הציבור במערכת הפוליטית, חל מהפך כשלראשונה הציבור הערבי מאמין פחות למוסדות הפוליטיים עם רמה של 2.9 לעומת היהודים שרמת אמונם במוסדות הללו התייצב על 3.1.