חדשות כיפה

סניף בנ"ע ירוחם: ההורים התלוננו באגרסיביות על אפליה עדתית והסניף הושבת ליומיים

הורים בסניף ירוחם התלוננו על אפליה עדתית בשיבוץ המדריכים בסניף, אך רובם קיבלו את ההסברים. זוג הורים איימו על רכז המחוז והקומונרית והסניף הושבת ליומיים. בני עקיבא: "השנה הפעלנו רפורמה משמעותית בשיבוץ מדריכים"

סניף בני עקיבא

צילום: בני עקיבא

בתקופה זו של השנה נכנסים חניכי שבט "אורות" להדרכה בסניפי בני עקיבא בכל הארץ. כמו בשנים קודמות נושא הכניסה להדרכה מעורר הרבה רגשות וכעסים בקרב החניכים וההורים.

ל'כיפה' נודע כי בסניף ירוחם התגלעו חילוקי דעות משמעותיים בנושא בין ההורים לנציגי התנועה. הורים של חניכים שלא נכנסו להדרכה טענו כי בגלל שמשפחתם ממוצא מזרחי, העדיפה הקומונרית לא להכניס אותם להדרכה בסניף. גורם המעורה בנעשה אמר ל'כיפה' כי אלו האשמות שווא ושיקולי הקומונרית היו עניינים ולא נגעו בשום צורה למוצא של המועמדים להדרכה. "בסניף יש יותר חניכים ממוצא אשכנזי", הסביר הגורם, "ולכן באופן טבעי הוכנסו להדרכה יותר חניכים אשכנזים ממזרחיים".

"הורים שדיברו עם הקומונרית באופן אישי ופתרו מולה את הסוגיה ואף נעשו שינויים בהרכב ההדרכה בעקבות כך", מספר הגורם המעורה בנושא בסניף, "אבל היה גם מקרה ספציפי של הורים שפנו ישירות לרכז המחוז ולגורמים קהילתיים בעיר. נראה שהורים אלו היו מאוד אגרסיביים בטענותיהם, כי רכז המחוז והגורמים הקהילתיים החליטו להשבית את פעילות הסניף לכמה ימים לאות מחאה על כך ש"הורים התנהגו שלא לפי כללי המשחק", כך סיפר לכיפה הגורם המעורה בסניף.

עד השנה, היה מקובל בתנועה כי ההחלטה בדבר ההכנסה להדרכה הייתה בידי המדריכים. לאחרונה הועלו טענות מצד הורים וחניכים, כי לצוות ההדרכה יש לעתים שיקולים זרים ויש לבחון מחדש את השיטה. חניכים התאכזבו שלא נכנסו להדרכה, כעסו על המדריכים וניתקו קשר עם הסניף.

בתנועה הוחלט לנקוט בשורת צעדים שישנו את שיטת ההכנסה להדרכה כך שמבחינה חינוכית וערכית, מי שלא זכה להיכנס להדרכה לא יעזוב את הסניף, וגם על מנת למנוע מהחניכים וההורים להתעמת עם המדריכים ישירות. הוחלט כי הקומונריות הן שיחליטו סופית על הכנסה להדרכה, אמנם בשיתוף עם המדריכים, אבל להן יש זכות וטו. מדריך יכול בטופס רשמי להמליץ על חניך, וחניך יכול לערער על ההחלטה לגביו.

בנוסף, הוחלט שיוקמו בכל סניף עוד שני צוותים: צוות נחשון שאחראי על התנדבויות בתוך הסניף ומחוצה לו, וצוות ארגון שיסייע לקומונרית בכל עניין טכני ותחזוקתי בסניף. השיבוץ לצוותים אלו נעשה באותה הדרך כמו השיבוץ לצוות ההדרכה, כאשר המטרה היא שלכל חניך יהיה תפקיד משמעותי בסניף, וגם אם הוא לא מדריך, אין סיבה שיעזוב את הסניף ולא ימשיך לתרום לו. בני עקיבא חילקו חוברות בנושא לקומונריות וערכו ימי עיון והכשרות לקומונריות בנושא.

מתנועת בני עקיבא נמסר בתגובה: "לראשונה מאז היווסדה של תנועת בני עקיבא החלה בקיץ הנוכחי ליישם רפורמה גדולה ומשמעותית שנבנתה במשך שנתים בליווי וועדה ציבורית.בכל נושא תהליך השיבוצים של חניכי השבט החדש  בתפקידים השונים. במסגרתה, בין היתר, נבנה תהליך מוסדר שמובל לראשונה ע"י קומונרית הסניף לקראת תום השנה ולאחר הכרות מעמיקה שלה את החניכים בסניף. ההחלטה מתקבלת לאחר מכוונים של מדריכי השבט ובאמצעות קריטריונים ברורים ואחידים. בנוסף, נבנה מנגנון ערר חדש לבחינת ההחלטות ושינויים במידת הצורך. כמו כן, הוחלט כי השבט החדש ימשיך לפעול עד לתום כיתה יב באמצעות גיוס מדריכים נוספים, כשכל אחד מחברי השבט ישובץ באחד משלושה צוותים.

בהתייחס למקרה סניף ירוחם הגיבו בתנועה ואמרו: "גם בסניף בירוחם החלוקה והשיבוץ נעשו על בסיס מקצועי בלבד וכל שינוי נעשה תוך בחינת טובת הסניף והחניכים. לפני כשלושה שבועות בעקבות איומים חמורים כלפי קומונרית הסניף הוחלט להשעות את פעילות הסניף עד לבירור וטיפול בעניין וזאת כאמירה ערכית שלא איפשרה לתנועה לעבור על כך לסדר היום.

לאחר בירור וליבון הדברים הסניף חזר לאחר יומיים לפעילות סדירה ומלאה".

06.08.2017

1. בסניף ירוחם יש רוב אשכנזי??? (אסתר)

בטח זו תוצאה של "הגרעינים" לדורותיהם... איך יתכן שבישוב שבו רוב התושבים מזרחיים - בסניף בני עקיבא יש רוב אשכנזי???
זה בעיני תמצית הכישלון של הגרעינים. במקום להעצים את אוכלוסיית הישוב הם מהווים קבוצה מתנשאת סנובית המנצלת את משאבי הישוב לתועלת עצמה.
אמנם זו הכללה גסה ובודאי פה ושם יש פעילות מועילה. אבל הגרעין נמצא שם בשביל עצמו (אחלה פתרונות דיור לזוגות צעירים סרוגים) ולא בשביל המקומיים. צריך לצרוח את זה מפני שזה אומר שהמלך עירום ואין הצדקה לתמיכה הממשלתית שהם מקבלים כביכול הפעילות היא אידאליסטית טהורה.
מתקרבים ימים של חשבון נפש, ויפה שעה אחת קודם

דווח על תגובה לא ראויה
07.08.2017

2. המון טעויות בשיטה החדשה! (סניף לוד)

בסניף לוד הקומונרית הכניסה. קבעה לפי שיקולים חיצוניים ומי שעושה יותר רעש. לא התייעצה עם המחנכים של החניכים, ועם אנשים נוספים שמכירים אותם. למדריכים לא היה מספיק שיקול דעת. רכז המחוז בכלל לא מכיר את החניכים- איך הוא יכול לקבוע?
כששאלנו שאלות ענו בצורה לקונית: תמלאו טופס.
ברור שקבעו לפי משפחות, וזה ידוע בסניף שמשפחות מסוימות בטוח ייכנסו להדרכה.
בסניף לוד מכניסים ל-3 סניפים, אבל את הקומונרית עניין רק הסניף שלה. לא היה שיקול דעת של הכנסה של שלושה צוותים מאוזנים ומשמעותיים.
ברגע האחרון הרכז הודיע שיפתחו עוד שבטים- וגם זה נעשה בלי שיקול דעת מעמיק ובלי לתת מקום לצוותי ההדרכה.
הרבה שחצנות ומעט מחשבה. עצוב...

דווח על תגובה לא ראויה
07.08.2017

3. גם אותי לא הכניסו להדרכה (גלוי וידוע)

היינו שבט גדול יחסית, להדרכה נכנסנו מי אם לא בנות הרבנים....

דווח על תגובה לא ראויה
07.08.2017

4. שום דבר לא השתנה מלפני 60 שנה - בני עקיבא פשטה את הרגל בכל הקשור לייחסם לעדות המזרח... (שרון פנגלה)

בסניף יש יותר חניכים ממוצא אשכנזי,ולכן באופן טבעי הוכנסו להדרכה יותר חניכים אשכנזים ממזרחיים"
מלבד הסכמתי לדבריה של אסתר (מתגובה 1) הייתי רוצה להוסיף מס' דברים:
1. אם השיקולים הם מקצועיים בלבד מה משנה הרכב אוכלוסיית החניכים להרכב אוכלוסיית המדריכים, וכי לא ייתכן שיהיו רוב חניכים אשכנזים ורוב מדריכים מקצועיים ממוצא מזרחי ?
או שאלה יותר כללית, אם השיקולים הם מקצועיים בלבד למה היה צריך להוסיף ה"גורם" משפט זה המוכיח שאכן ישנם שיקולים על בסיס מוצא ? ? ?
2. כאשר המצב היה הפוך מעולם לא הפריע לבני עקיבא שישנם רוב ברור של חניכים מזרחיים אך המדריכים היו רובם ככולם ממוצא אשכנזי ואפילו "ייבאו" לפריפריה מדריכים אשכנזיים לא מקומיים (מישיבות תיכוניות או אולפנות / בנות שרות). כך היה הדבר במצפה רמון של שנות ה90 בה גדלתי.
3. אך הדבר עמוק יותר ממוצאם של המדריכים או חניכים, כל הקו החינוכי של בני עקיבא מושתת על הלך רוח של היהדות האשכנזית, זה לא משנה מה מספר החניכים ממוצא מזרחי תמיד התפילות יהיו בנוסח אשכנז או ספרד (שהוא חסידי במקורו ושמו משמש כקרדום לומר שהנוסח זה מאחד למרות שאין בינו לבין הנוסח הספרדי שום קשר), תוכן הפעולות מושתת בעיקר על רבנים אשכנזים ובראשם הרב קוק כאילו לעדות המזרח וצפון אפריקה אין רבנים משמעותיים בעולם היהדות (זה לפחות המסר המוצג כשמציגים רק רבנים אשכנזים ), וכאילו אן לעדות המזרח רבנים ציוניים בקנה מידה לאומי והגות ייחודית ויצירתית הראויה להישמע בכל בית ובכל מוסד ציבורי... (הרב כלפון הכהן, הרב יוסף משאש ועוד...)... אז יש ! רק לא בבני עקיבא !
4. בקיצור, בני עקיבא עדיין חיה בשנות השישים בו הייתה התייחסות אך ורק לתרבות האירופאית בעולם הדתי ומאז אפילו לא התקדמה...
5. עוד הבהרה: כשאני מתכוון אשכנזים אני לא מתכוון רק לאשכנזים במוצאם, אלא גם לאשכנזים בתרבותם, כאלה שהשילו מעליהם את תרבות בית אבא המזרחית ואימצו את התרבות האשכנזית אם מתוך רגשות נחיתות ואם מתוך בוז ואם מתוך סתם הרגל כמי שגדלו במוסדות הציונות הדתית-אשכנזית.

הגיע הזמן לשנות !

דווח על תגובה לא ראויה
07.08.2017

5. ומה עם קירוב? (אור)

פעם התארחתי אצל זוג מהגרעין בירוחם ובאותו זמן התארחו על שולחנם עוד שני זוגות מהגרעין. וחשבתי לעצמי, בטח כייף לכם ביחד, אבל בשביל זה הגעתם עד ירוחם? יכולתם לשבת יחד גם בירושלים או בפתח תקווה... מה עם קירוב? איפה השכנים שלכם? למה אין על שולחן השבת שלכם אף חייל בודד/ שכנה קשישה ערירית / עולים חדשים/ יהודים "מתחזקים" או בעלי תשובה טריים שרוצים לחוות סעודות שבת בקדושה?
האם אתם כאן בשליחות? או שסתם הסתדרתם בחיים במחירים יותר נוחים מירושלים ופתח תקווה?

דווח על תגובה לא ראויה
10.08.2017

6. למגיב 6 (מתמטיקה)

נראה לי שהכוונה היא שסטטיסטית, אם מספר החניכים האשכנזים *בשבט שנכנס להדרכה* גבוה יותר, אז הגיוני שייבחרו יותר אשכנזים ממזרחיים.
לא חושבת שהם התכוונו להגיד שחניכים אשכנזיים צריכים מדריכים אשכנזיים ולהיפך.

דווח על תגובה לא ראויה
10.08.2017

7. היכן הגרעין? (e/s)

נראה לי כי לב הבעיה אינה השאלה מי יבחר כמדריך, אלא, שאין המשכיות בתנועה לאילו שאינם נבחרים.
התנועה אינה נותנת להם פתרון חברתי.

דווח על תגובה לא ראויה
10.08.2017

8. מס 1 צודק במאה אחוז!!! (מיכל כהן)

דווח על תגובה לא ראויה
11.08.2017

9. אנשי הגרעינים שבאו לירוחם ספוגים באהבת ישראל- אני מוחה על התגובות המרושעות והשקריות (דודי)

שנכתבו כאן.
גם אם יש חבר גרעין שיכולותיו החברתיות פחות טובות מחבריו, וקשה לו ליצור חברות אמת עם תושבי העיירה (הנפלאים והחביבים) בגלל הבדלי מנטליות שקיימים בין דתי אשכנזי מהמרכז למזרחי מסורתי מהפריפריה, הוא עדיין בא לירוחם כדי לתרום.
הוא עדיין אוהב כל אדם מישראל גם אם הוא שונה ממנו.
הוא משלם מיסי עירייה, והוא שולח את ילדיו לסניף ולבית ספר המקומי. הוא תורם !!
בנוסף..ישנם אינספור מקומות קרובים יותר למרכז שאדם זה יכל להתיישב בהם ולהינות ממחירים זולים בדיור וחינוך מאשר ירוחם הרחוקה והדרומית
אני התגוררתי בעבר בירוחם ואני יודע שכל חבר גרעין שבא לשם הוא אדם נפלא שרוצה לתרום לחברה הישראלית..
מגיבים 6 ו- 7 - הימים הנוראים מתקרבים. ממליץ שתעשו תשובה על מה שכתבתם.

דווח על תגובה לא ראויה
13.08.2017

10. אז מה הורים יקרים? רציתם להוכיח שהאפליה מוצדקת?... (יעקב, בית שמש)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר