סמוטריץ' מסמן את המטרה הבאה: יוזם חוק שייאסור על היועמ"ש להופיע מול בג"ץ נגד עמדת הממשלה

לח"כ סמוטריץ' נמאס שלעתים המדינה צריכה לא רק להתמודד מול בג"ץ, אלא גם עם היועץ המשפטי שלה, "היועץ, בכיר ככל שיהיה, לא יכול להופיע נגד הגוף בשמו הוא פועל"

חדשות כיפה משה ויסטוך 15/06/17 17:25 כא בסיון התשעז

סמוטריץ' מסמן את המטרה הבאה: יוזם חוק שייאסור על היועמ"ש להופיע מול בג"ץ נגד עמדת הממשלה
ח"כ סמוטריץ' בדיון בכנסת, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

כשעמדות ממשלה נידונות בבג"ץ, לרוב היועמ"ש מגן עליה בפני השופטים. עם זאת, לא פעם קרה מקרה הפוך שבו הוא ייצג דווקא את העמדה הנגדית. ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי, מנסה לשים לזה סוף.

ביום ראשון הקרוב, תעלה לועדת שרים לחקיקה הצעת חוק האוסרת על היועמ"ש להופיע בפני ביהמ"ש נגד עמדת הממשלה והכנסת.

בדברי ההסבר של ההצעה, אותה יזם ח"כ סמוטריץ' נכתב בין היתר כי "תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה הוא אחד התפקידים החשובים ביותר במערכת המשפט הישראלית. למרות שהסוגיות הכרוכות במעמדו של היועץ המשפטי לממשלה והיקף תפקידיו וסמכויותיו מעסיקות את הציבור ואת הקהילה המשפטית מאז קום המדינה, החקיקה הנוגעת לתפקידו ולסמכויותיו בתחום הייעוץ והייצוג, דלה עד מאוד".

בהמשך נכתב כי בחלוף השנים סמכויותיהם של היועמ"שים רק הלכו וגדלו וכשנוצר "פער בין עמדת היועץ המשפטי לממשלה לבין עמדת הממשלה או שריה, ההסדר החוקי הנוכחי אינו נותן מענה לסיטואציה מעין זו".

הצעת החוק, שנכתבה בסיוע התנועה למשילות ודמוקרטיה, "מאפשרת מנגנון לפיו אם סבר היועץ המשפטי לממשלה כי מבחינה מקצועית משפטית לא ניתן להגן או לייצג את עמדת הממשלה, תיוצג העמדה בידי עורך דין שאינו נציגו של היועץ".

יוזם ההצעה ח"כ סמוטריץ' אומר כי "האבסורד חייב להיפסק. החוק הזה אמור להיות טריוויאלי במדינה מתוקנת. היועץ כמו כל פקיד אחר, בכיר ככל שיהיה, לא יכול להופיע נגד הגוף בשמו הוא פועל. היועץ המשפטי לממשלה אמור לייעץ לממשלה ואף לייצג אותה".

לדבריו, "באם קורה שהיועץ סבור שהוא לא מסוגל לייצג את הממשלה שיתכבד וישב בבית, תוך שאת עמדת הממשלה ייצג עו"ד אחר שהממשלה תבחר לשם כך. מציאות בה היועמ"ש מבקש לתקוף את עמדת הממשלה בבית המשפט היא בלתי מתקבלת על הדעת במדינה דמוקרטית מתוקנת".