"סחבת של בנט": מחזה שמציג חיילים כרוצחים עדיין בסל התרבות

"ההודאה" שעוסקת בכיבוש טנטורה במלחמת העצמאות ממשיכה להיות מוצגת בפני תלמידי בתי הספר. ח"כ בוקר דרשה משר החינוך "למנוע את הפצת השקרים המתמשכת הזו". לשכת בנט: "מנכ"ל המשרד יקים וועדה". לפני 3 חודשים נמסרה הודעה דומה

חדשות כיפה משה ויסטוך 22/01/18 10:50 ו בשבט התשעח

"סחבת של בנט": מחזה שמציג חיילים כרוצחים עדיין בסל התרבות
ההצגה עדיין בסל התרבות. שר החינוך, צילום: פלאש 90

מחזה "ההודאה", שנכתב על כיבוש הכפר הערבי טנטוּרה במלחמת העצמאות ובו מוצגים חיילי צה"ל כרוצחים, ממשיך להיות בסל התרבות של משרד החינוך, זאת למרות שהשר בנט הורה על בדיקת הנושא כבר לפני 3 חודשים.

בסוף השבוע שיגרה ח"כ נאווה בוקר מהליכוד מכתב הנושא לשר החינוך ובו כתבה בין היתר כי "העלילה מציגה את הנרטיב השקרי ועלילת הדם לפיה חיילי צה"ל כבשו במהלך מלחמת עצמאותנו את הכפר הערבי טנטורה וזאת תוך מעשי טבח וגירוש תושבי הכפר".

בוקר דרשה להסיר לאלתר את ההצגה מסל התרבות ובכך למנוע את הצגתה לתלמידי כיתות יא'-יב' בתיאטרון יפו.

לדבריה, "בימים בהם מדינת ישראל מתמודדת עם שקרים מצד גורמים עוינים באשר לאי מוסריותו של צה״ל, בימים בהם תנועות הקוראות לסרבנות מרימות ראשן ומנסות לפורר את סלע קיומנו - צה"ל, 
בימים אלה מחובתנו להחשיך כל מסך המציג מצג שווא שמטרתו להוציא דיבתנו רעה. מחובתנו למנוע את הפצת השקרים המתמשכת הזו".

הצטרפה לדרישה להסיר את ההצגה מסל התרבות

הצטרפה לדרישה להסיר את ההצגה מסל התרבותצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

מלשכתו של שר החינוך, נפתלי בנט, נמסר כי הוא "הנחה את מנכ"ל משרדו להקים וועדה שתבחן את הימצאותו של המחזה 'ההודאה' בסל התרבות הארצי של משרד החינוך. לכשתגובש המלצת גורמי המקצוע, הנושא ייבחן על ידי השר ותתקבל החלטה בנושא".

בסביבתה של ח"כ בוקר אמרו ל'כיפה' כי הסיבה ששיגרה לשר את המכתב נעוצה בעובדה שלדבריהם מתנהלת סחבת בנושא והשר לא מקבל כל החלטה. זאת למרות שקיבל בעבר דרישות דומות, בין היתר מהשרה מירי רגב, ואף הבטיח לבדוק את העניין ולפעול בהקדם.

"ההודאה" בבימויו של סיני פתר ובהשתתפותם של שחקנים כמו עודד קוטלר ויוסף אבו וורדה, עוסקת בכיבוש טנטורה בשנת 1948 "ובהשראת המחלוקת בין כמה היסטוריונים ישראלים לגבי האפשרות שבמהלך הכיבוש ביצעו חיילי צה"ל טבח בתושבי הכפר", כך נכתב בדף הבית של תיאטרון יפו.

"עם זאת", נכתב המשך, "כל הדמויות המופיעות במחזה וכל האירועים המתרחשים בו הם פרי דמיונו של המחזאי" וכי "המחזה איננו מנסה להכריע בין הנראטיבים השונים של כיבוש הכפר, ואיננו מנסה לקבוע עובדות היסטוריות חד משמעיות לגבי ההתרחשויות במהלך כיבושו".