סוף הסיפור? התלמידות מגבעת שמואל יורשו השנה ללמוד מחוץ לעיר

לאחר מאבק ממושך נמחקה עתירת העירייה, לאחר שבית המשפט קיבל את הצעת ראש העיר, כך שהבנות יוכלו ללמוד באולפנת צפירה. עם זאת בשנים הבאות, קבע בית המשפט, על ההורים יהיה להישמע להוראות החוק ולא לעשות "דין לעצמם כפי שאירע במקרה הנוכחי"

חדשות כיפה משה ויסטוך 08/11/17 20:22 יט בחשון התשעח

סוף הסיפור? התלמידות מגבעת שמואל יורשו השנה ללמוד מחוץ לעיר
רוצות ללמוד בצפירה. ההורים ובנותיהם, צילום: ללא קרדיט

סאגת התלמידות בגבעת שמואל הגיע היום (רביעי) לסיומה, כשבית המשפט קיבל את הצעת ראש העיר למשוך את עתירת העירייה נגד החלטת ההורים לשלוח את בנותיהן לאולפנה מחוץ לעיר. התלמידות יוכלו להשלים את לימודיהן באולפנת צפירה, אך בית המשפט קבע כי ההחלטה מתייחסת לשנה זו בלבד וכי בשנים הבאות על ההורים יהיה לנהוג לפי חוק, קרי לקבל אישור לכך מהרשות המקומית.

משמעות ההחלטה היא שאמנם התלמידות יוכלו ללמוד השנה באולפנת צפירה שמחוץ לעיר, כפי שדרשו מלכתחילה הוריהן. עם זאת, מפסק הדין של שופט בית המשפט המחוזי בלוד עולה תמונה מעט יותר מורכבת.

בהחלטת השופט אילן ש' שילה נכתב כי ראש עיריית גבעת שמואל יוסי ברודני "הסכים שהעירייה תחזור בה מן העתירה כלפי המשיבים...ובלבד שיהיה ברור כי מדובר ברצון טוב וכדי לא לפגוע בתלמידות...שכבר החלו את לימודיהן באולפנת צפירה".

עוד נכתב כי "ראש  העירייה ביקש שיובהר כי מדובר אך ורק בתלמידות דנן, וכי בשנים הבאות יצטרכו כל הצדדים לפעול לפי החוק והתקנות, דהיינו ככל שתלמידה תרצה ללמוד מחוץ לרשות המקומית גבעת שמואל, יצטרכו הוריה לקבל את אישור הרשות או לערער למשרד החינוך ולזכות שם, ואם יידחו שם לפנות לבית המשפט".

השופט התייחס לכך שלא קיבל החלטה להכריע לכאן או לכאן בעתירה שעוררה מחלוקת "כי אין טעם לכך. יש להניח כי הוריהן של תלמידות בשנים הבאות שיחפצו בכך ינהגו לפי החוק ואם יידחו על ידי כל הגורמים לא יעשו דין לעצמם כפי שאירע במקרה הנוכחי".

לפני מספר חודשים קיבלו הוריהן של 47 תלמידות בנות 12 מגבעת שמואל מכתב מהעירייה שבו נאמר להם כי הם מחוייבים לשלוח את הבנות לאולפנה המקומית ולא לאולפנה שמחוץ לעיר, למרות שכבר נרשמו והתקבלו אליה. ההורים יצאו במאבק נגד מה שהם כינו אפליה מגדרית, מאחר ולתלמידים אין כל הנחיה כזו. בעיריית גבעת שמואל ציינו כי הדבר נעשה על פי חוק ולאור הנחיות משרד החינוך.

ההורים הקימו תחילה מסגרת אלטרנטיבית על בסיס ההורים ומורים חיצוניים, שנועדה לענות על צרכי הלימודים של הבנות וכדי שלא יווצר להן פער מבחינה לימודית. בהמשך אישרה העירייה לכ-10 מהבנות ללמוד באולפנת צפירה ובהמשך גם משרד החינוך נתן את אישורו ל-10 נוספות. שאר הבנות, 27 במספר, עדיין לא הורשו ללמוד שם, אך למרות זאת החליטו הוריהן להכניסן לאולפנה שמחוץ לעיר.

בעקבות המהלך הגישה עיריית גבעת שמואל עתירה לבית המשפט נגד נציגי ההורים, משרד החינוך, אולפנת צפירה ומרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא, בדרישה שיורה על הוצאת הבנות מהאולפנה והעברתן לאולפנה המקומית, זאת מאחר ולא היה להן אישור ללימודי חוץ.

בתגובה המקדמית של משרד החינוך לעתירה נכתב בין היתר כי "ביחס לתלמידות שערעורן נדחה, הרי קיימת החלטה מינהלית "סופית" הדוחה את העררים. החלטה זו לא הועמדה לביקורת שיפוטית והינה מחייבת. על כן, על הורי התלמידות לנהוג לפי החלטה זו".

עוד כתבו במשרד החינוך כי "רצונם של ההורים כי בנותיהם ילמדו במוסד חינוכי אשר להשקפתם מתאים יותר הוא מובן ברמה האישית. עם זאת, אין שיקול זה עומד לבדו, ובמערכת החינוך קיימות נורמות מחייבות בנוגע לשיבוץ תלמידים".

הציע למחוק את העתירה. ראש העיר יוסי ברודני

הציע למחוק את העתירה. ראש העיר יוסי ברודניצילום: דוברות

"לאורך כל הדרך הרגשנו שהאגו של ראש העיר הוא זה שמנחה אותו", אמרו נציגי ההורים לאחר מחיקת העתירה ופסיקת בית המשפט שהוסיפו כי "לבסוף כשהגענו לדיון בבית המשפט, גם ברודני הבין שמוטב לו שימשוך את עתירתו והשופט מחק את העתירה". לדבריהם, "המצב היה יכול להיות לגמרי אחר, אם חוזר מנכ"ל משרד החינוך היה מאפשר גם לבנות, בדיוק כמו לבנים, ללמוד היכן שירצו, באמצעות פתיחת אזורי רישום".

לאחר שהעירייה משכה את עתירתה מקווים ההורים שהפרשה המקומית הגיעה לסיומה, "נחישות ולכידות ההורים כמו גם תושבי הגבעה והתומכים הרבים בכל הארץ ניצחו את הכפיה הבלתי נסבלת שהוביל ראש העיר", אמרו במטה מאבק ההורים שביקשו להודות לשר החינוך נפתלי בנט, למרכז ישיבות בני עקיבא ולאולפנת צפירה "על תמיכתם בהורים ובזכותם לבחור".

עם זאת הם ציינו כי מאבקם לא תם, "נמשיך להיאבק באפליה המגדרית שקיימת במשרד החינוך (כפי שהצהיר נציג משרד החינוך בדיון) עד שתיפסק ובנות תוכלנה לבחור ללמוד היכן שליבן חפץ".

מעיריית גבעת שמואל נמסר כי "בדיון בבית המשפט אימץ השופט אילן שילה, את הצעת ראש העירייה יוסי ברודני לאפשר לבנות שהחלו לימודיהן באולפנת צפירה להשלים את לימודיהן ,זאת מתוך רצון טוב של העירייה. כמו כן קיבל השופט את עמדת העירייה וקבע כי בשנים הבאות לא יתאפשר לתלמידים ללמוד מחוץ לעיר ללא אישור לימודי חוץ מהעירייה. בנוסף, נקבע כי ההורים פעלו בניגוד לחוק ועשו דין לעצמם. לאור העובדה שהשופט אימץ ועיגן בפסק הדין את כל בקשותיה של עיריית גבעת שמואל, התייתר המשך הדיון בעתירה".

בהמשך אמרו בעירייה כי הם "מברכים את בית המשפט על שחיזק היום בפסק הדין את עמדת העירייה, זאת למרות התנגדותם של עורך הדין של אולפנת צפירה ועורך הדין של ההורים,  וקבע בפסיקתו כי "הוריהן של תלמידות בשנים הבאות, שיחפצו בכך ינהגו לפי החוק ואם יידחו ע"י כל הגורמים לא יעשו דין לעצמם כפי שאירע במקרה הנוכחי".