נתונים מטרידים: למעלה מ-16% מהחיילות הוטרדו מינית בשירותן הצבאי

מסקר פנימי שנערך בצה"ל בשנת 2016 עולה לא מעט חיילות וקצינות דיווחו על טרדות מיניות שעברו מצד חיילים, מפקדים ואנשי מילואים. כ-60% מהנשאלות ציינו כי ביחידתן שורר "אקלים מטריד מינית". בדו"ץ טוענים כי לא מדובר בעלייה "במספר החיילות והקצינות שדיווחו כי הוטרדו מינית או עברו פגיעה מינית"

חדשות כיפה משה ויסטוך 10/09/17 09:39 יט באלול התשעז

נתונים מטרידים: למעלה מ-16% מהחיילות הוטרדו מינית בשירותן הצבאי
חיילות דתיות נשארות דתיות בצבא?, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

מבין שש חיילות ששירתו בצה"ל אחת הוטרדה מינית, כך עולה מסקר פנים צה"לי שנערך בקרב אלפי חיילות וקצינות בשנת 2016.

בעיותן 'הארץ' פורסם הבוקר (ראשון) כי ההטרדות הגיעו מצד חיילים, ומפקדים בסדיר וכן על ידי אנשי מילואים. כמו כן חלק גדול מהחיילות ציינו כי הן הוטרדו יותר מפעם אחת.

6% מהחיילות אמרו כי הן הוטרדו פעמיים או שלוש במהלך שירותן ו–3% ציינו כי הן עברו את החוויה הפלילית והלא עימה  ארבע פעמים ויותר. מדובר בנתון הגבוה ביותר מאז 2004.

על שאלת האווירה ביחידות השונות ענו כ-60% מהחיילות כי ביחידתן שורר "אקלים מטריד מינית". הנשאלות ציינו כי בסביבתן מרבים חלק מהחיילים והמפקדים לספר בדיחות וסיפורים בעלי אופי מיני, וכן משמיעים הערות בוטות ואף משתפים תמונות פורנוגרפיות. עם זאת יש לציין כי בנושא הזה חלה ירידה ביחס לשנת 2014, אז בנוגע ל-"אקלים" אמרו 65% מהנשאלות שהוא קיים.

הסקר נערך על ידי יחידת היוהל"ם (יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, תא"ל שרון ניר) ובמסגרתו ענו אלפי חיילות וקצינות עד דרגת סגן על השאלונים האנונימיים שקיבלו. השאלונים הופצו בקרב בנות מיחידות לוחמות ועורפיות.

מדובר צה"ל הדגישו בתגובה לפרסום הנתונים כי הם "מתייחסים לשנת 2016. בסקר נשאלות שאלות באשר למקרי הטרדה מינית בצה"ל וכן מודעות, תרבות הדיווח והטיפול הניתן לקורבנות. מהנתונים ניתן לראות כי ישנה עלייה במודעות בקרב קצינות וחיילות. עם זאת, תוצאות הסקר אינן מצביעות על עלייה במספר החיילות והקצינות שדיווחו כי הוטרדו מינית או עברו פגיעה מינית".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן