נחשפה: דרשת שבת הגדול של הבן איש חי

הדרשה, שנכתבה בכתב יד מזרחי והתפרסה על פני 100 עמודים, נאמרה על ידי מנהיגה הרוחני של יהדות בבל לפני 124 שנה בפני אלפי אנשים, "בשם ה' נעשה ונצליח"

חדשות כיפה משה ויסטוך 21/03/18 15:29 ה בניסן התשעח

נחשפה: דרשת שבת הגדול של הבן איש חי
דרשה נדירה באורך 100 עמודים, צילום: ויקיפדיה

מחכים בסקרנות לדרשת רב הקהילה לכבוד שבת הגדול אך חוששים מאורכה? אנשי קהילתו של "הבן איש חי" היו צריכים להתמודד עם דרשה באורך של כ-100 עמודים, כך עלה מכתב יד נדיר של הרב המפורסם מבאגדד שנחשף לאחרונה.

בשבת הגדול, שנת 1894, דרש המקובל והפוסק הרב יוסף חיים מבגדאד בקהילתו את הדרשה המפורסמת שנאמרת בבתי הכנסת ובקהילות ישראל לכבוד השבת האחרונה שלפני חג הפסח.

"בשם ה' נעשה ונצליח, דרוש שדרשתי בשנת תרנ"ד לחיים טובים ולשלום, השי"ת ברחמיו יזכנו לדרוש בכל שנה ושנה לחיים טובים ולשלום לשם שמים אכי"ר", כך נפתחה הדרשה שנכתבה על עמודים גדולים ובכתב יד מזרחי מסוגנן, כפי שהיה נהוג בקרב חכמי המזרח.

הדרשה שנחשפה

הדרשה שנחשפהצילום: בית המכירות הפומביות קדם

שנת לידתו של בעל "הבן איש חי" שנויה במחלוקת. יש הסוברים שנולד בשנת תקצ"ג (1833) ויש כאלה הטוענים שהגיח להעולם שנתיים לאחר מכן. בכל אופן על גדולתו בתורה אין מי שחולק, שכן כבר באמצע שנות העשרים לחייו החל לדרוש בבית הכנסת הגדול בעירו, וכך עשה במשך עשורים רבים.

בדרשותיו בשבתות המיוחדות, כמו שבת תשובה, שבת זכור, שבת הגדול ושבת כלה (לפני שבועות), היו מתאספים אלפי אנשים וגודשים את ספסלי בית הכנסת "סלאת אל כבירי", והוא היה דורש לפניהם במשך ארבע ואף חמש שעות רצופות. בזמנו הוא נחשב לגדול חכמי עירו וארצו ולמנהיג יהדות בבל היא עיראק.

צילום מתוך כתב היד של הבן איש חי

צילום מתוך כתב היד של הבן איש חיצילום: בית המכירות הפומביות קדםנח

בסיום אותה דרשה, שנחשפה על ידי בית המכירות הפומביות 'קדם' בירושלים ועתידה להימכר מיד לאחר חג החירות. חתם הבן איש חי וכתב: "יראו עינינו וישמח לבינו בביאת הגואל משיח צדקינו במהרה בימינו אכי"ר, א-ל ש-ד-י יהיה בעזרתינו וישמרינו ויעזרינו אכי"ר".

מנכ"ל 'קדם', מרון ארן, ציין כי "כתב היד הנדיר והמסוגנן שהתגלגל לידינו מרגש אותנו במיוחד. הוא מייצג אהבת תורה עצומה ונאמנות לתלמידי חכמים שעסקו ללא לאות בלימוד תורה בכל פזורות הגולה".