מתווה הפשרה: הסיעות יקבלו חופש הצבעה

במהלך היום נפגש נתניהו עם חברי הקואליציה בניסיון להשיג פשרה במשבר סביב חוק הגיוס. בין היתר הוסכם כי השרה לנדבר תצביע נגד אך לא תפוטר

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/03/18 17:30 כו באדר התשעח

מתווה הפשרה: הסיעות יקבלו חופש הצבעה
נתניהו וליברמן, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

בקואליציה הביעו היום (ג') אופטימיות לגבי סיום המשבר סביב חוק הגיוס, שאיים לפרק את הממשלה. במהלך היום עשה ראש הממשלה בנימין נתניהו מאמצים כדי למנוע הליכה לבחירות מוקדמות, ונועד עם חברים בקואליציה בניסיון להשיג פשרה, לקראת ההצבעה הצפויה הערב בקריאה טרומית על החוק.

בין היתר הוסכם כי שרת הקליטה סופה לנדבר תוכל להצביע יחד עם חברי ישראל ביתנו נגד החוק, מבלי שתפוטר. עוד קודם להצבעה תקיים ועדת השרים לחקיקה דיון בערר שהגישה לנדבר נגד החוק.

לפי דיווחים שונים, בכירים בקואליציה העבירו מסר כי המתווה המסתמן לפתרון המשבר הוא שהקואליציה תצביע נגד הצעות החוק לפיזור הכנסת של האופוזיציה; חוק הגיוס יעלה להצבעה בקריאה טרומית וישראל ביתנו תצביע נגדו; נתניהו לא יפטר את לנדבר; התקציב יאושר עד סוף השבוע וחוק הגיוס יקודם בתיאום עם הממשלה ובהידברות עם משרד הביטחון ונציגי צה"ל.

בלשכת רה"מ אמרו כי יינתן לסיעות חופש הצבעה בהתאם לעמדה שתיקבע על ידי יו"ר המפלגה, בתנאי שכל חברי הכנסת מאותה המפלגה יצביעו על פי החלטת היו"ר. כמו כן הדגישו כי "ממשלה יציבה היא צורך לאומי. כל ראשי המפלגות מתחייבים לפעול במשותף על מנת שהממשלה תמשיך לפעול לאורך זמן".

מלשכת השרה שקד נמסר: "ועדת השרים לחקיקה החליטה כעת פה אחד על חופש הצבעה סיעתי - כל מפלגה בהתאם להחלטת יושב ראש המפלגה - לגבי חוק הגיוס. על פי ההחלטה, לאחר אישור החוק בקריאה טרומית הליך החקיקה יימשך לאחר הבאת חוק ממשלתי של משרד הביטחון, בהסכמת כל סיעות הקואליציה ובתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה".

בתוך כך, בחדשות 2 נחשף סעיף בהסכם הקואליציוני, שמונע מראש הממשלה לפטר את השרה לנדבר בלי הסכמת יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. בהסכם נכתב: "ראש הממשלה לא ישתמש בסמכותו על פי סעיף 22(ב) לחוק היסוד הממשלה ובסמכותו על פי סעיף 26(3) לחוק היסוד הממשלה ככל שמדובר בשר מסיעת ישראל ביתנו, אלא לאחר התייעצות עם יו"ר מפלגת ישראל ביתנו וקבלת הסכמתו".

עוד נקבע בהסכם כי אם ראש הממשלה יתבקש על ידי יו"ר מפלגת ישראל ביתנו "להפסיק את כהונתו של שר הנמנה עם סיעת ישראל ביתנו ו/או למנות שר אחר במקומו, יפעל ראש הממשלה בהתאם לבקשה זו ועל פי הסמכות המוקנית לו בחוק".