מתקפלים? על פי ההסכם המסתמן המגנומטרים יוסרו והמאבטח ישוחרר

ראש השב"כ נדב ארגמן שב הערב לישראל לאחר שיצא לירדן לנסות ולפתור את המשבר. ההסכם המסתמן: המאבטח יורשה לשוב לישראל, ובתמורה יוסרו המגנומטרים מהכניסה להר הבית ומצלמות יוצבו במקומם

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/07/17 20:44 א באב התשעז

מתקפלים? על פי ההסכם המסתמן המגנומטרים יוסרו והמאבטח ישוחרר
ראש הממשלה נתניהו היום, צילום: מרק ישראל סלם פלאש 90

 נדב ארגמן, ראש השב"כ, שנסע היום (ב') לירדן מטעם ראש הממשלה כדי לנהל את המשבר מול ירדן, שב הערב לישראל. ארגמן ערך תחקור בשגרירות ועם שובו ארצה עדכן את ראש הממשלה בהתפתחויות. גורם ישראלי בכיר אמר כי "יש רצון מצד שתי המדינות לפתור את המשבר הזה". 

בעקבות המגעים בין המדינות, מסתמן כי המאבטח הישראלי יורשה לחזור לישראל לאחר אישור מלכותי. על פי דברי גורם ירדני, כחלק מהעסקה יש הבטחות ישראליות בדבר הסרת המגנומטרים.

נדב ארגמן, ראש השב"כ

נדב ארגמן, ראש השב"כ צילום: יונתן סינדל פלאש 90


מלשכת ראש הממשלה נמסר: "המגעים בין ישראל לבין ירדן התנהלו ביממה האחרונה, באווירה של שיתוף פעולה. לא הייתה דרישה ירדנית לכרוך את שובו של המאבטח בהסרת המגנומטרים בהר הבית".


הקבינט המדיני-ביטחוני צפוי להתכנס בשעה 20:30 ולדון בנושא. לפני כן צפוי נתניהו להיפגש בלשכתו בירושלים עם ג'ייסון גרינבלט, שליחו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למזה"ת, ועם שגריר ארה"ב בישראל דייוויד פרידמן.

 

דני דנון, שגריר ישראל באו"ם נאם לפני מועצת הביטחון לפני הדיון בעניין ההסלמה בהר הבית, והתייחס בדבריו למשבר עם ירדן. דנון אמר בנאומו "אני מאמין שנצליח לפתור את המשבר, אני מאמין שנפתור את זה בקרוב". בנוסף, התייחס דנון לפיגוע ביום שישי ביישוב חלמיש ואמר כי "הפלסטינים מפיצים שקרים ואומרים שמעשי אלימות אלה הם אשמת ישראל. מועצת הביטחון דנה במניעת ההסלמה, זה פשוט - להפסיק לשלם למחבלים ולהסית לטרור".


אמש, שני ירדנים נורו למוות על ידי איש אבטחה של השגרירות הישראלית בירדן לאחר שאחד מהם דקר אותו במברג בביתו של אחד משליחי משרד החוץ. המאבטח הישראלי נפצע באורח קל, וירה למוות בדוקר בן ה-17. בעל הבית הירדני, נפגע מכדור תועה ומת גם הוא מפצעיו. חקירת התקרית מעלה כי הדוקר, מוחמד זכרייא א-זוואודה, דקר את המאבטח פעמיים - בגב ובחזה.

 

ישראל מסרבת לדרישת הירדנים לחקור את המאבטח. בשל הנסיבות, המאבטח טופל בשגרירות על ידי חובש ולא פונה לבית החולים.

כיוון שלא התאפשר לפנותם בשל הדרישה הירדנית, התבצרו במתחם השגרירות כ-30 אנשי הצוות הדיפלומטי והמאבטחים.

 

אתמול בשעה 21:30 המתין למאבטח שנפצע באופן שטחי, אמבולנס ישראלי בצד הישראלי של מעבר אלנבי, אבל המאבטח לא הגיע. הירדנים, שהסכימו שהצוות הישראלי ייצא מהשגרירות, התעקשו שהמאבטח יישאר בירדן לחקירה. צוות השגרירות לא הסכים לעזוב עד שהמאבטח לא יוכל לעזוב גם הוא, ולכן נשאר כל צוות השגרירות נצורים בבניין עד עכשיו. 

 

נתניהו מסר בצהריים כי שוחח בטלפון עם המאבטח הישראלי: "הייתה לי שיחה מרגשת איתו. אמרתי לו שנדאג להחזיר אותו לארץ, אנחנו כבר מנוסים בזה". 

 

נתניהו הוסיף כי שוחח בלילה פעמיים גם עם שגרירת ישראל בירדן, עינת שלאין. "התרשמתי שהיא מנהלת את הדברים שם היטב. אמרתי לשניהם שאנחנו מקיימים מגעים שוטפים עם גורמי ביטחון וממשל בעמאן בכל הרמות, כדי להביא לסיום מהיר ככל האפשר של האירוע. שגריר ירדן בישראל הגיע הבוקר לשיחה במשרד החוץ, הוא התבקש לסייע בעניין. אנחנו מנהלים את המגעים גם בנתיבים אחרים ומגוונים במטרה אחת - לסיים את האירוע, להביא את האנשים שלנו לארץ, ואנחנו עושים זאת בנחישות ובאחריות. כך אנו נוהגים גם ביחס לדרך הנכונה להבטיח ביטחון ושקט בהר הבית, בעיר העתיקה ובירושלים כולה".

 

ממשרד החוץ נמסר כי הדוקר הגיע לביתו של אחד השליחים, כדי להחליף ריהוט. במקום נכח איש האבטחה יחד עם בעל הבית הירדני. הפועל החל לדקור אותו, המאבטח ירה בו ובבעל הבית כהגנה עצמית. בישראל הבהירו כי על פי אמנת וינה, המאבטח חסין מכל האשמה פלילית ומתביעות אזרחיות בירדן, ולא ייעצר או ייחקר. זו גם הסיבה שבגינה מסרבת ישראל, כאמור, לאפשר לרשויות בירדן לחקור את איש הביטחון.