מתקפה על הפמיניסטיות הדתיות: "המטרה היא לשרוף את המועדון"

הרבנית ענבר אליהו לא אהבה את הביקורת על היעדר הנשים מכנס הרבנים ואמרה כי "הסיפור הזה קצת מזכיר את משפט שלמה". רבנית נוספת: "קשה לי מאוד הזילזול הפמיניסטי ברבנים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 02/05/18 16:24 יז באייר התשעח

מתקפה על הפמיניסטיות הדתיות: "המטרה היא לשרוף את המועדון"
למצולמות אין כשר לכתבה, צילום: פלאש 90

הרבנית ענבר אליהו, רבנית קהילה בחריש, תקפה היום (רביעי) בחריפות את הנשים שיצאו נגד כנס "עין בעין" על רקע הסירוב להזמין אליו רבניות.

"הסיפור הזה קצת מזכיר את משפט שלמה", היא אמרה ל'כיפה', "מי שבאמת לא שייך למהות הכנס שכולו תורה, טהרה ויראת שמיים, מוכן "לחתוך את התינוק". אדרבה, גזורו. לא יקום הכנס".

לדבריה, המתנגדות לכנס שמות את עצמן לפני הערכים והמסרים שהאירוע שואף אליו, "הנושא הוא לא הכנס, הנושא הוא אני, האישה העלובה והעולבת, בר קמצא שלא הוזמן ומוכן לשרוף את המועדון".

בהמשך היא תהתה, "האם גם ישיבת רופאים שדנה בהצלת חיים, או ישיבת קבינט חשובה, או כל גילדה מקצועית אחרת שהיתה מתכנסת לטובת הציבור והדאגה לשלומו ורווחתו, אם שם לא היתה אישה נוכחת, האם גם אז היו מפוצצות הנשים את הישיבה?

"אולי כן. אולי במציאות שבה חייבים לדחוף את האג'נדה הפמיניסטית הקיצונית גם לתוך לחימה בטנק מתוך חוסר מחשבה מזעזע לצרכי הכלל ולחיי אדם, אולי במציאות כזו באמת כבר לא רואים סדר עדיפויות הגיוני".

מלכה פיוטרקובסקי ורפי רשף

הרבנית מלכה פיוטרקובסקיצילום: צילום מסך

דבריה הנוקבים של הרבנית אליהו הגיעו בין היתר לאור הביקורת שהטיחה אתמול הרבנית מלכה פיוטרקובסקי בעובדה שנשים לא ישתתפו בכנס הרבנים. "בכל הנושא הזה", היא אמרה ל'כיפה', "אני רואה חוסר בגרות וחוסר חיבור למציאות על יתרונותיה וחסרונותיה. עצימת עיניים לא תעזור".

בהמשך היא תקפה את האגף השמרני בציבור הדתי לאומי, "הגיע הזמן שהציונות הדתית תחליט מה הדרך שלה ויש רק 2 דרכים. או להמשיך את החזון של מקימי הציונות הדתית, משמע חיים מתוך מחויבות לתורה לאור המציאות הקיימת והתמודדות איתה, או חיים בגטו על פי ערכי היהדות של יהודי הגולה במאה ה-14...אנחנו כבר יודעים שהחרד"לים שולטים בכיפה".

דברים ברוח דומה כתבה הרבנית יעל בן שלמה, רבנית קהילה במודיעין, בדף הפייסבוק שלה, "אני מאמינה גדולה בכח נשי.  גדלתי על ברכי הרב מרדכי אליהו זצוק"ל וראיתי מהו כבוד אמיתי ויחס ראוי לאישה. הרבנית שתחיה, הייתה מהפכנית ואישה גדולה בכל קנה מידה, בגיבוי מלא של הרב ובהערכה עצומה שלו אליה. אז אפשר לומר שאני מתחברת לפמינזם אבל מבלי לוותר על התורה שלמדתי וגדלתי בה".

עוד היא כתבה כי "בעקבות הפולמוס על כנס הרבנים והפוסטים שפורסמו ברשת, חלקם ממקום של התרסה וחלקם ממקום אמיתי של כאב נשי, אני מנסה לדייק לי את הדרך.

"אז אתחיל מהסוף: אני לא מעוניינת להשתתף בכנס הרבנים. אני חושבת שזה לגיטימי לקיים כנס לגברים על ידי גברים בדיוק כפי שאני נוהגת לארגן מספר פעמים בשנה כנס נשי לנשים בלבד. לא מתאים בעיני לקיים כנסים בעירבוביה. לא מרגישה מודרת בשל כך ולא מקופחת. להפך, הכנס הזה ראוי וחשוב בעיני והוא לא פוגע כהוא זה במעמדי כאישה פעילה ויוצרת".

דף הבית של כנס הרבנים

דף הבית של כנס הרבניםצילום: צילום מסך

הרבנית בן שלמה האשימה את המתנגדות לכנס בביזוי תלמידי חכמים, "קשה. קשה לי מאוד הזילזול הפמיניסטי ברבנים והקטנה שלהם. לא חושבת שכדי להעלות על נס את הכח הנשי צריך לבזות גדולי תורה.  אני לא רוצה, בשם היותי אישה, לוותר על אמונת החכמים שלי, אני רואה ברבנים האמיתיים גדולי תורה ומנהיגים, וערך מרכזי בתורה זה "ועשית ככול אשר יורוך" (כמובן כל עוד זה לפי חוקי התורה)".

"לעיתים נראה לי שלמעשה לב העניין פה הוא המאבק נגד המוסד הרבני. כיום, כמעט בכל תחום אחר בחיים (למעט צבא שזה נושא לדיון בפני עצמו) נשים במגזר שלנו יכולות להשתלב באופן זהה לגברים. 
כשזה מגיע לתחום ההלכתי זה יותר מורכב".

לדבריה, "מצד אחד, מבורך כל כך שנשים לומדות יותר ויותר תורה, (והרב מרדכי אליהו שהיה ידוע כמומחה עולמי במראות אמר לא פעם: 'לי יש את מסורת המראות של הבן איש חי ושל כף החיים, שאימי מורתי למדה מהם'.... כך שגם נושא פסיקה של נשים הוא לא רעיון חדשני של הפמיניזם).

"אך מצד שני, אי אפשר להתכחש ליסוד מאוד מובנה ביהדות לגבי מסירת הפסיקה והעברת התורה החל ממתן תורה דרך גברים. אי אפשר גם להתכחש להיותם בעלי וותק של שנים רבות שהוקדשו אך ורק ללימוד תורה מקיף ומעמיק".

בהמשך היא ציינה דעה שלא בטוח שהזרם הפמיניסטי בציונות הדתית יאהב לשמוע, "אי אפשר להתכחש לכך שבתורה, מה לעשות, יש מעמדות ופערים בין גברים לנשים, (בתושב"ע זה בולט אף יותר) אבל משה אמת ותורתו אמת, ואני מאמינה בכל לב שאישה יכולה לגשר על הפערים הללו ולמצוא מקום רחב ומכבד וטוב לא פחות מגברים".

הרבנית אף תהתה כי "אולי במירוץ לפמיניזם איבדנו מעט מהענווה שלנו, כשעם כל הכבוד, בית המדרש הנשי הוא עדיין צעיר לימים ואולי מן הראוי שיתנהל בקצת יותר ענווה ודרך ארץ בפני מסורת רצופה וארוכת שנים.

"בשולי הדברים, הפריע לי מאוד הניכוס של הקול שלי. קראתי את הפוסטים ותהיתי לעצמי מדוע ולמה מוצגת המחאה הזו כמחאה של כלל נשות המגזר כשבפועל זה כל כך רחוק מזה?? הייתי מצפה שדווקא מי שמעלה על נס את כבוד האישה וחרותה לא תבטל במחי יד ובאופן פטרוני את הדעה שלי ושל רבות רבות מחברותי לדרך. והאמת והשלום אהבו".

מי שלא אמרה נואש וניסתה לשנות את החלטת הוועדה המארגנת של כנס הרבנים, הייתה  יו"ר אמונה, ליאורה מינקה, ששלחה מכתב למארגני הכנס ובו דרשה מהם לאפשר את שיתופן של רבניות.

"המרחב הציבורי לא רק מייצג מציאות, אלא גם מעצב מציאות", היא כתבה וציינה כי "תכנונו וקיומו של כינוס אחדות, תוך כדי הדרה מוחלטת של נשים, כמוהו כתיאור יציאת מצרים, תוך התעלמות מתרומתן הייחודית של אותן נשים צדקניות, שבזכותן נגאלו ישראל".

עוד כתבה מינקה, בפנייה שהועברה לרב אלישע אבינר, הרב שמואל אליהו, הרב מנחם בורשטיין, הרב אליהו בלומנצוויג, הרב שמעון כהן, הרב חיים נבון והרב יהושע שפירא, כי היא "משוכנעת כי לא מתוך זדון נתכונן המעוות הזה, שכן לא מדובר באיסור הלכתי, אלא בתלישות מן המציאות ובאדישות ציבורית וחברתית".

"ראייה מטושטשת ומעוותת – היא עניין זמני וחולף. הריפוי אינו עניין מורכב ומסובך, ובתנאי שמכירים בקיומה של הבעיה. הטיפול המקובל, לפחות בשלב ראשון, צורב ואולי גם לא נעים, אבל יעילותו מוכחת. והרי התיקון הוא העיקר; לא הוויכוח ולא התנגחות לשמה". לסיום הדגישה כי "יש עוד יותר משבוע לכינוס המדובר – 'עין בעין יראו' – וכל עוד הנר דולק, אפשר לתקן".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן